#البارت الثالث #
اللهم صلى وسلم ع افضل المرسلين ..
*&&*******&&&
الحب إذا جاء .. فإستخدمه كطوق النجاة.
فالحياة كالبحر ..فإذا غرق الانسان في مشكلاها ..سوف ينجيه حبه إلى الشخص الذى يوجد لها فسوف ينجيه من المشاكل ويرسم البسمة علي شفتاه.
*****&&&&*****
فى منطقة راقية وجميلة .. يقع هذا البيت العريق ..الذي يحوطه مجموعة من الأشجار ...كما ان البيت مزخرف من الخارج بطريقة رائعة ..كإنه قصر كبير... ومدون عليه اسم العقيد سيف الدين عزت السيوفى ...وندخل إلى الداخل نجد هذا الرجل الجالس فى حديقة المنزل .. بيده الجرنال وأمامه فنجان القهوة .. فابرغم من أنه فى العقد الستون.. إلا أنه يتميز بالياقة البدنية ..وعيونه الزيتونية... فإنه هو العقيد سيف الدين عزت السيوفى.. كان عقيد فى الجيش المصرى ..منذ العام الماضى .. ولكنه اليوم أصبح متقاااعد...ولكنه انتبه للسماع صوت من الخارج مؤلوفا له ...هو بتأكيد :اكيد شعنونة البيت وصلت .
هي وتقبله ع خده وبزعل مصطنع:كدا ي سيفوا ي حبيبى انا شعنونة ..ثم أضافت بمرح ..وانا اقوووول الجنينة منورة ليه .. بس اتريها علشان انت قاعد فيها .
سيف الدين :اه ي بكاشة هانم انتى..ثم أضاف المهم عملتى اي انهاردة فى المدرسة ي فرح .
فرح "بتوتر بان ع وجهها ":اي ..لا الحمد لله معملتش حاجة..ثم أضافت بشك .. هو حد قالك حاجة.
سيف الدين:لا قولى عملتى اي ي أخرت صبري.
فرح:........
***&&&&&***
فى مبنى آخر .. وعريق ..فإنها شركة استيراد والتصدير..فدخل إلى داخل مكتب المدير ..نجد هذا الشاب الذى فى عقده الخامس والعشرون ..يتميز بجسده الرياضى المتناسب مع عضلاته ..وشعره البنى المصفف بعناية ..وعيونه الخضراء كاشجار الربيع..وهو يأمر السكرتيرة بإحضار الملفات الهامة... ولكن قاطع حديثه هاتفه الذي يرن للتو ..فإلتقطه ..وهو ينظر إلى شاشة الهاتف فابتسم .. وأشار إلى السكرتيرة بالخروج.. هو :اي اوعى تقولى نزلت اجازة ي دومى.
أدهم :بطل دلعك الرخم إلى زيك ده ي عمر...ثم أضاف ..هو إلى يعرفك انت واخوك ينزل اجازة ياض .
عمر:هو النسر عمالك حاجة.
ادهم: اه ياض متفكرنيش ..خلع هو ودبسنى انا ي خويااا.
عمر "بحزن":وانا قولت ان انت بقية قريب ونخربها انا وانت ي سطا.
أدهم:هو في مدير شركة محترم .. يقول ي سطا..والله ده انتوا عيلة لابش يلا .
عمر :طاب ليه الغلط بس ..والله لأقول للنسر يظبطك.
أدهم :لا وانبى خليك انت الكبير ي خوويااا انا عايز انزل اخربها...ثم أضاف ..بقولك اي ي عمر متيجى ع الخميس نخرج احنا والباقى.
عمر :طاب استنى ندمج المكالمه معاهم ونتفق ......
**&&&&*******
عند منار وآسر .. وقد اقتربوا من البيت .. وهما ماشين فى صمت ..ولكن شق هذا الصمت آسر وهو يقول:بت ي منار ملاحظتي فريدة زعلانه او فيها حاجة.
منار :اه لاحظت بس مش عارفة هى كانت مدايقة ليه.
آسر:اممم... بس وحياتك لنعرف بكرا مالها.
منار :طاب اي رأيك نروح انهاردة عند خالتوا ونشوفها مالها.
آسر:ياه أخيرا البطاطس دى اشتغلت ..الف مبروك ..اول مرة تقولى حاجة صح... ثم أضاف وهو يلكزها داخل المنزل..ياااه أخير واصلنا ده الواحد زهق منك ..
منار وهى ترد له الاكزاه فى بطنه .. ده انا الى اتخنقت منك .
مريم "الام"وهى تفتح الباب:انا نفسى مرة مشوفكوش بتخانقوا .
آسر :ليه بس كدا ي حاجة ..ده احنا عملينك حس فى البيت.
منار :وبعدين معاكى ي مريم انتى كل يوم هتقولينا المرشح ..ده احنا حفظناه ي مهلبية.
مريم "وهى تضرب كف ع الاخر ":لا حول الله ..واحد يقولى ي حاجة.. والتانية تقولى ي مهلبية.. عوض عليا عوض الصابرين ي رب.
منار :اومال الحاج والباقي فين .
مريم :ابوكى هيخلص شغل وهيعدى ع عمك عادل ..ثم أضافت بتذكر .. اومال فين ديدااا.
آسر :لا قالت مش نتيجة انهاردة علشان تعبانة .. وهتيجى ع اخر الاسبوع.
مريم "بشهقة"وهى تمسك تلابيب قميص آسر وتقول:مالها ياض البت دي لسه مكلمانى الصبح ..وكانت جية ..اوعى تكون اتخانقت معاها.
آسر"وهو ينظر لامه":هو انتى ليه محسسانى ماسكة حرامى كان بيسرق غسيل بيتكم🤦🏼♀️
مريم وهى تزيل يدها عنه :انطق ي أخرت صبري اختك مالها ياض.
منار:لا مفيهاش حاجة دي كانت هتموت وتنام مش أكتر... وبعدين انا وآسر هنروح لها بالليل.
مريم :خلاص روحوا وابقى طمنونى ..ويلاي حلو انا وهى علشان نحضر الغدا.
آسر وهو ينظر لمنار ويقول بمكر:عيب احط ايدى في حاجة وميرو موجودة.
منار :نعم ي خويااا سمعنى انت بتقول اي .
آسر وهو يجري ع الدرج: إلى انتى سمعتيه.. منار وهى تجرى خلفه ع الدرج :وحياتك مسيبك تعالى هنا بلا.
مريم :جزم هيسبونى كالعادة.
***&******&*****
عند فريدة وقد اقتربت من الوصول للمنزلها ..وقد بان التوتر ع وجهها ..كلما تتذكر كلام هذا المتعجرف..وها هى قد وصالت محل والدها ..وهى تدخل بثبات وتجاهد ان تبدوا طبيعية .. وهى تقول:اهلا ازيك ي حاج عامل اي .
عادل "والدها":تمام ي ختى .. اي أخبار المدرسة .
فريدة "وهى تجاوب بتوتر استطاعت أن تخفيه ببراعة ":تمام الحمد الله ..ثم أضافت لتغير مجرى الحديث .. المهم عايزنى فى حاجة ولا اطلع ارتاح شوية .
عادل :لا اطلعى انتي علشان كدا كدا عمك محمد جاى يقعد معايا شوية.
فريدة :طاب سلام أنا ي حاج.
فريدة وهى تتوجة للبيت وصعدت إلى منزلها .. وفتحت لها امها... وكلمت معاها شوية ودخلت تنام.
ولكن تلك النوم لايستطيع ان يذهب إلى جفنها .. وهى تتذكر هذا المتعجرف ..ثم ذاهبت فى ثباات عميق.. ولكنها استيقظت ع يد تلك الفاطمة... وهى تقول بعصبية : انتى ي زفته قومي كفاية نووم .. علشان نتغدا .
فريدة بنوم:ماشى اهوووه جاية وراكى.
فاطمة:قومى ي بت هدلق مايه عليكى .
فريدة :الله يخربيتك .. قومت اهوووه .. وذهبت فريدة إلى المرحاض ثم توجهت إلى فاطمة فى المطبخ لإعداد الطعام...وهى تقول اومال اسراء فين .
فاطمة :تلاقيه فى الدرس.
فريدة "بمكر":امممم ..اومال مالك متعصبة ليه ..وداخلة بزعبيب امشير علينا .
فاطمة :ابدا اتخنقت مع واحدة رخمة وباردة.
فريدة :ليه ي حاجة البت عملتلك اي ..
فاطمة وهى تقص عليها ... فلاش باك .
فاطمه واروى وساندى ..وهم يجلسون فى الكافتيريا ...أروى:اه ي جماعة فين ايااام الاجازة كنا مستريحين ..
فاطمة :اه والله انتى بتقولى فيها .. كانت ايااام نصحى الظهر .. برغم اما كانت مش فيها خروج .. بس كانت حلوة والله.
ساندى: اي ي جماعة احنا لسه اول يوووم ..وعملنا كدا.
فاطمة :اتصدقى اول مرة تقولى حاجة صح... وهى تنظر إلى ساعة يدها ..طاب يلا نلحق المحاضرة .. وقاموا وهما ماشين واحدة خبطت فى كتف فاطمة.. وهى تقول :مش تحسبى ي حلوة اي انتى عمية .
فاطمة :ع فكرة انتى إلى خبطانى .
هند"بغرور وتكبر": وكمان بتردى عليا ي بتاعة انتي..انتى مش عارفة اناامين.
أروى :يلا ي فاطمة سيبك منها .. علشان نلحق المحاضرة .
فاطمة :اتصدقى صح يلا .. وهما ماشين هند وهي تمسك يد فاطمة :انتى ازاي ي بتاعة انتى تمشى وتسبينى وانا بكلم.
فاطمة "بتأفف ": الله اما طولك ي روح .. نعم انتى عايزة اي بقى.
ساندى :يلا ي جماعة سيبكوم منها .. دي شكلها عايزة تتخانق واحنا مش فاضين... ثم أضافت تعالى .
فاطمة وهى واروى وهم يكتمون ضحكتهم ..فاطمة : مش يلا.. ثم اوقفتها تلك الهند ..مرة أخرى وهى تقول:انتى بتستهزئي بكلامى ي زفته انتى ..ثم وهى ترفع يدها فى الهواء ..لكي تسقط ع وجهه فاطمة ..ولكن اوقفتها تلك اليد القوية........
***&&**********&
فى منزل سيف الدين .. وهو يتكلم مع فرح ... سيف الدين : اشجنى عملتى اي ي أخرت صبري عملتى اي .
فرح "ببراءة":ابدا اتخنقت مع واد بارد كان بيرخم عليا.
سيف الدين "بهدوء عكس إلى داخله":ليه ي فرح عملك اي .
فرح :ابدا ي بابا كان عايز يقعد جمبى ع الدسك ..فروحت زقته فوقع الأرض .. والميس زعقتلى وودتنى للمديرة.
سيف الدين وهو لسه هيتكلم.. ولكن قاطعة حديثة ..الذى دخل للتو وهو يقول :جدعةي فرح .. المهم متخليش ولد يقربلك.. فرح وهى تجرى علي حضنه ..حبيبي ي فارس والله واحشنى جدا .
سيف الدين وهو ينظر إلى ابنه .. ويعتبر كنسخة مصغرة منه ..وهو يقول :والله انت إلى بدلعها انت والبهوات التانين .. وهتبوظ ع ايدكم.
فارس"بمرح غير معتاد": جرا إي ي حاج احنا عندينا كام فرح فى البيت .
فرح "بضحك وهى بأحضان اخيها":ايوة قولوا وانبى ي ابيه.
سيف الدين "بغيرة":ابعد عن بنتى يلا ...
فارس :ع فكرة انا اخووه .. ولسه هيكمل حديثة ولكن قاطعهه هاتفهه ..فألطقته وهو يبعد فرح ويقول قبل ان يفتحه .. طاب اروح ارد على الفون واغير ..هنزل علشان نتغدا ..ثم ضغط ع زر الرد وهو يقول :الو ..ثم جاء صوت جيعهم ..وهم يقولوا:اهلا ي نسر واحشنا .. فارس :اهلا بشلتت العفاريت واحشنى والله ..
أدهم :اه ناااس ليها تمشى وناااس قاعدة بتحرص.
عمر :انت ي عم حاسب ع نفسك ..مالكش دعوة بأخويا.
خالد :انا نفسى مرة تبطلوا ناقر ونقير بتاعتكم.
مصطفى بسخرية :ده لو السما انطبقت ع الارض عمرهم مايبطلوا مناقرة.
فارس :بااااس اهدوا كدا ..عايزين اي ياض منك ليه.
ايهم :ابدا ي نسر عايزين نسهر زى زمان ..ونعيد الأمجاد.
فارس :طاب خليها يوم الخميس.
عمر :طاب تمام ي رجالة ..نسهر يوم الخميس ..ثم أضاف يلا سلام بقى علشان هروح .. اتغدى.. فارس استنونى متغدوش من غيرى.
فارس :لا متخفش ي اكيل هنستناك .
أدهم :منك لله يالى فى بالى.
فارس :بتقول حاجة ي أدهم .
أدهم بخوف مصطنع :ابدا ي نسر بقول سلام.
فارس اقفل معاهم ..ثم توجه إلى غرفته ليأخذ شاور .. ويرتاح قليلا قبل موعد الغداء.
*&&^************
فاطمة وهى تروى لفريدة عن الذى حدث معاها ..هند وهى ترفع يدها فى الهواء ولكن اوقفاتها يد فادى ..قبل ان تنزل ع وجه فاطمة .. وهو يوجه بصره إلى تلك الهند وهو يقول بهدوء عكس الذى داخله :يلا ع مكتب المدير .
هند "بتوتر":ي دكتور هى إلى بدأت .
فادى :طاب يلا ع المدير .. علشان الناس بتفرج عليكم...ثم وجهه حديثه لفاطمة ..يلا ي انسه فاطمه لو سمحتى انتي وصحابك .
وذهبوا للمدير .. وقص فادى عليه ما رأوهه..المدير : اتفضلى اعتذرى لزميلتك ي هند.
هند :انا اسفة.
المدير :تقدروا تفضلوا ع محاضرتكم .
فادى وهو يغادر الغرفة ثم خارجت فاطمة بعده وهى تناديه... فادى وهو يتوقف عن المشى ثم التفت لها وهو يقول :نعم ..فاطمة بإعتذار:انا بعتذر عن القهوة وإلى قولته على حضرتك .. ومتشكرة جدا عن واقفتك جمبى .
فادي "بخبث":اعتذارك مش مقبول حاليا ي دحيحة.. لسه مجاش انى اقبله.. ثم أضاف بعبث قبل ان يغادر بس قريب هقبله ..سلام ..وقبل أن يستدير ويرحل غمز له بعيناه .
ورحلت فاطمه واروى إلى منازلهم ..
باك#
فاطمة :باااس ي ستى الى معصبنى كلامه إلى مش فهماه.
فريدة "بمكر":طاب ممكن يكون معجب ي ستى وأخلص منك.
فاطمة وهى تلكزها وتقول ..المهم انتى جيتي نمتى ع طول مش من عوايدك.
فريدة "بتوتر":لا ابدا مافيش ولسه هتكمل قاطع عليها جرس الباب وهو يرن..طاب روحى ي فاطمة افتحى ..وانا هشيل الاكل.
فاطمة وهى تفتح الباب وتتفجأ عن الذى دخله بإندفاع للداخل وتليه منار .. فاطمة بمرح:انتو اي إلى جايبكوا ي صداع منك ليه.
منار :والله ي طمطم احنا فاضين فجينا نرزل عليكوا شوية .
فريدة :والله مالحقتش اوحشكم.
آسر :وحشك قرد أعمى ي بعيدا .. اومال ايسو فين هى وخالتى.
فاطمة وهى تقعد ع السرير وتمسك الرمود... وتقول :اومال أروى مجتش ليه .
آسر :كلت ونامت.. ومردتش تصحى .
منار :المهم احنا هنخرج يوم الخميس ع الكرنيش .. هتيجوا.
فريدة :عيب عليكى تسأليني السؤال ده ..انا رشقه.
آسر :ومروة ومراد ومازن جايين.
فريدة :الله ده احنا هنخربها بقى.
آسر ومنار قاعدوا شوية معاهم بين ضحك وهزار ..ولا يصفوا الجو بدون خناقات آسر ومنار وفريدة كالعادة ...
وتمر الاياام سريعا .. وفريدة تتجنب النزول الى البريك أو إى فرصة تتقابل مع ذلك المتعجرف... وجاء يوم الخميس ..وانتهاء اليوم الدراسى ..لتتجمع الشلا كالعادة فى الساحة بإنتظار مي ..
آسر :اه ي سلام اخير الاسبوع ده خلص ..وهخرج انهاردة.
فريدة "بمرح":اه ي سلام ..ده انا هخربها عجل وخيل وملاهى ..وهرجع ارفك واضربك ي آسر.
نورهان :اه اخير هنتجمع احنا والعيلة .
مى"وهى تغمز لفريدة وتقول بمكر":امممممم قولتلى انتى والعيلة ولا ناااس تانية.
نورهان :جرا اي انتى وهى هتحفلوا عليا.
يلا نركب علشان منتأخرش ...وركبوا مع بعض .. وكل واحد راح ع بيته معادا فريدة ذهبت إلى بيت عمها وخالتها مريم.. وتفتح الباب وهي تقول ي مريم فينك.
مريم وهى تخدها فى حضنها :حبيبت مريم ي ناااس الى واحشانى.
آسر وهو يقول لمنار :هو احنا مالناش في الحب جانب .
فريدة "وهى تخرج من حضن مريم":لا ملقوش صح ي رووومااا.
مريم وهى تنظر لعيون أولادها وبهمس لفريدة. .الحقى اجرى من ديلاكولا ..وسكينه بسرعة ..فريدة وهى تجرى ع الدرج وخالفها آسر ومنار :سيبهالى يلا انا اقوم بالواجب ..
مريم من تحت :براحة عليها ي جزمة منك ليه وغيروا وتعالوا علشان نتغدا.
*&&&***********
أدهم وهو يلبس نظارته :اه اخيرا الواحد هيروح بيتهم .. وكمان هيروح يسهر ..لا انا مش مصدق ي نسر والله.
فارس :لا صدق ي خويااا .. ولا قولك خليك هنا انهاردة.
أدهم وهو يجرى ع العربية .. ويقول تعالى واصلنى وانبى...علشان الحق اناام شوية قبل السهرة.
وركبوا العربية وكل واحد راح ع بيتوا ..
اما فى بيت مريم .. ذهاب كل شخص لارتداء ملابسهم .. والاستعداد للتنزه... ولكن حدث شئ غير .... باااااس تم بحمد لله ..البارت الثالث .. ويارب يكون عاجبكم... بس عايزة تفاعل شوية ..بالله عليكم .. علشان انا تعبت جدا في كتابته ..لانه اتمسح وكتابته تانى.
بس ي ترى اي معنى كلام فادى لفاطمة ..واي إلى حصل فى الخروجة. ..؟
أنت تقرأ
حب بعد قسوة وعذاب
Romanceاذا جائك الحب صدفة.. فإستقبله بصدر رحب ..فما بالك اذا جائك الحب بعد قسوة وعذاب .. فمستحيل ان تتخلى عنه.