البارت الحادى عشر

162 7 6
                                    

#البارت الحادى عشر#
من حب بعد قسوة وعذاب ..بقلمى دنيا عيد.
****&*******&*****&**
سبحان الله وبحمده..سبحان الله العظيم...اللهم صلى وسلم ع افضل المرسلين ..
******&*****&******&***&
اما عند فارس بعد ان استأذن والده ووالد فريدة ان يصطحبها معه للتنزة..وهو يشدها خلفه ..إلى السيارة...لتقول فريدة بتعب واضح عليها وتأفف: ي عم انا مش عايزة اخرج انا عايزة اروح انام .
فارس:لا انا عايزك تخرجى معايا..ثم أضاف بتافف وهو يبحث ع مفاتيح سيارته بجيوب بنطالونه..ثم تذكر عندما تركها بالداخل..وهو يقول:بقولك اي خليكى هنا هجيب مفاتيح العربية من جوا وجى.
فريدة وهى تسند ع السيارة ..وتقول بتعب: يخربيت الرخامة ..طاب والله انا مليش دعوة لو نمت منه ..يستحمل بقى الى هيجرالوا..
ولكن قاطع حديثها صوت انثوى مغرور وهو يقول من خلفها:اممم..انتى بقى البتاعة...ثم اصطنعت النسيان ..اوبس سورى..انتى بقى مرات فارس ..الا صحيح اسمك اي.
فريدة"بهدؤ قبل العاصفة":تؤتؤ ازاي مقولكيش اسمى ..ثم ربعت قدها امام صدرها...لتقول :انا فريدة عادل الليثي...انتى مين بقي.
نادين:انا نادين بنت خالت فارس ..ثم أضافت لتزرع الشك بداخل فريدة ..وتقدير تقولى كان بينا حب قديم ..بس محصلش نصيب.
فريدة:ربنا يرزقك بنصيب احسن منه.
نادين"بخبث": بس خلى بالك من فارس أصله بتاع بنات وميصحبش الا البنات الحلوين ..وانتى بردوا يعنى جمالك عادى.
فريدة"بشعور عكس الذى داخلها واستفزاز":اممممم ..طبعا فى فرق ما بين إلى بيصحبهم وما بين إلى هتبقى مراته ..والا ماكنش سابك وراح اتجوز...ولا انتي اي رأيك.
نادين:انتى ازاى ب بتاعة انتى تكلمينى كدا.. بشعور غاضب...وهى ترفع يدها ع وجهه فريدة ..ولكن منعها .....
**********&************&***&
اما عند أدهم وعمر الذين يتحدثون سويا ..ليقول عمر:حد يصدق أن فارس يدخل القفص برجليه كدا.
اما عن هذا الشارد فى جمال الحورية التى تتنقل كالفراشة من أمامه وتضحك مع أصدقائها. .ليقول عمر وهو يلكزه وينظر إلى مكان الذى ينظر إليه أدهم : مين إلى طيرت عقل أدهم باشا ..إلى ملهوش فى الحق.. من مكانه.
أدهم :فعلا طيرت عقلى ..بطبيعتها وحلوتها ..وادبها... مش شخصية متنكرة علشان تعجب اي حد.
عمر "بمرح":دي مين إلى أمها داعية عليها ..قصدى دعيالها... اكيد من صحاب فريدة ..صح.
أدهم"وهو يضحك":صح ..اول مرة تشغل دماغك صح.
عمر"بفضول":انى واحدة فيهم.
ادهم:منه .
عمر:اه ..مش دى إلى كانت هتخانق معاك علشان كنت عايز تدفعالها الحساب.
ادهم: اه هى ..ومن ساعتها مش طالعة من دماغى.
عمر:شكلك هتحصل صاحبك ي باشا.
ادهم : اه ..ومالوا...عقبالك ي صحبى أنت كمان.
عمر"بنفى":بعد العيشة الملوكى الى انا عايشها...سفر وشغل وسهر..وفى الآخر البس كرسى فى الكلوب.
أدهم :ميسيرك تلاقى إلى تجيبك ع جدور رقبتك ..وهقبلك.
عمر:اه بإذن الله هنشوف.
******&******&********&*
اما عند البنات ..تقول نورهان وهي تنظر إلى منه بمكر: اي ي منص فى اي.
منه"بإستغراب":فى اي ي حلوة انتي هتفوقى عليا.
منار"بمكر": اي العسل ده ي ناس ..وتمسك خدود منه بيدها..معقول ي كميلة مش واخده بالك.
نورهان "وهى تنظر للخلف":ده حتى فى نااس هتكلك بعنيها.
منه "وهى تنظر إلى مكان الذى تنظر إليه نورهان...فوقعت عنيها فى عين أدهم الذى سرحت فى عينه هى الآخري ولكن لا تمر ثوانى ..لتفيق من شرودها سريعا ع يد سلمى التى تلكزها هى الأخرى..وهى تقول:جرا اي ي هانم متروحى تقفى معاه احسن.
منه"بتسرع":ينفع بجد.
سلمى "بإستغراب": يخربيتك ي شيخة ..
نورهان"بمرح":يقول الواد اي عليكى دلوقتى.
منار"بنفس المرح":البت مدلوقها عليا.
سلمى"بجدية":انتى بجد ناوية ع كدا.
منه"بعفوية":اه ومالوا ي سلمى.
منار:نورهان كسرت القاعدة ..وبقينا بنرسرسب ورا بعض ي بنات.
منه:محسيسنى انه جه اتقدم ..وانا وفقت...متخلوش الفرح يقلب بنكد.
سلمى:اي مش هنروح اناا هموت وانام.
نورهان:وانا كمان ..هرن ع اسلام علشان نمشى .
********&**********&****&
احمد وهو يقف مع والده ..ليقول سامى والد أحمد..وهو يربطت ع كتف ابنه:عقبالك ي بوحميد ..اما نفرح بيك كدا.
احمد:وإلى يحقلك حلمك ده ي حاج.
سامى"بفرح":اوعي تكون نويت ي واد.
احمد:شكلى كدا ي حاج.
سامى:طاب اي عينك ع واحدة ..والا اخلى مامتك تدورلك.
احمد"وهو ينظر إلى تلك الفتاة": لا ي حاج العروسة هناك اهى.. بس كنت بستأذنك انى اروح اكلم أخوها.
سامى: روح يبنى وإلى فى نصيب يقدمه ربنا .
*******&********&*****&لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين.
اما عند فادى وفاطمة ..حيث يقول فادى بملل: طاب اي متيجى نخرج ده حتى انا المفروض دلوقتى مهيص مكان الاخ إلى كروت الدنيا ده.
فاطمة"بضحك":انا كل مافتكر اما كان مكلبش فى فريدة وبيقول انا هكتب دلوقتى..ومنظر بابا مقدرش افصل من كتر الضحك..هو اخوك ده مجنون.
فادى:لا واحياتك ده العاقل بتاعنا ..ملهوش فى الهزار خالص .
فاطمة:ي سبحان الله بس شكله هيتجن ع ايد فريدة.
فادى:طاب هنقضيها كلام ع فريدة ..تعالى نتعشى برا بالمناسبة السعيدة دى.
فاطمة:اوك.
واخذ فادى فاطمة وتوجهوا حيث يجلس عادل وسيف الدين.
ليقول عادل:طبعا حضرتك جى بتستأذن علشان تخرج انت وهي.
فادى "بإحترام": ده لوسمحت حضرتك.
عادل:طاب علشان ادبك ده انا موافق..بس متتأخرش وخلى بالك منها.
فادى:متقلقش ي عمى دي فى قلبى انا تكون فى عنيا.
******&***********&&&&***
اللهم استغفرك ربي ..واتوب اليك.
اما عند آسر حيث يقف مع أسما ومى .
لتقول مى: مافيش حاجة جيه منك ي خويا.
آسر :ليه عايزة اي.
مى:انا عطشانة وجعانة فى نفس التوقيت.
آسر:البوفيه هناك ..روحي هاتى وتعالى.
مى:لا ي عم اتكسف.
آسر :روحى واحنا هنمشى وراكي.
مى :اسما تعالى معايا .
اسما: منمشى مع بعض ..يلا .
وذهبوا هما الثلاثة إلى مكان البوفيه ...لتتقدم مى للعامل ..وهى تقول: لو سمحت عايزة اي عصير.
ليقول آسر بخفوت...تعالى نمشى ونسبها.
اسما:حرام عليك.
آسر : لا هى متعودة ع المقالب.
اسما:طاب اوك بس هنقف قريب منها.
وذهبوا آسر واسما بعيدا قليلا عن مى.
لتقول مى"وهى تأخذ  كأس العصير من العامل":شكرا..وهى تلف وتقول لاسر:ادينى جبت العصير ومش هديلك. .ولكن قاطعة حديثها بصدمة ..عندما انسكبه العصير ع جكتت أحدهم ..ليقول هو بغضب: انتى ازاى تعملى كدا ي بتاعة انتى ..انتي عامية.
مى"بجمود":معلش حضرتك مكنتش قاصدى اكيد.
هو: يخربيت برودك ..تعملى العاملة وتقولى مقصدش.
مى: حضرتك قولتلك مقصدش ..وجاءت اسما وهى تقول بأسف:معلش ي عمر متكبرش الموضوع.
عمر:لا دي انسانه باردة ومعندهاش دم.
مى:وانت مستفز ورخم  ومغرور.
اسما:خلاص ي مى أهدى ..وانت ي عمر خلاص بقى الناس بتفرج علينا.
عمر" وهو يبتسم من داخله..ويقول بمكر بداخله...ده انا هوريكى النجوم فى عز الظهر...فيقول وهو ينظر لمى : هشوفك كتير .
مى"بسخرية ": هه اما نشوف .
وذهب عمر وهو يقسم بداخله ان يذيقها من العذاب أنواع..
انا دنيا:دي اي العيلة إلى انتقام بيجرى فى منها دى😂
وذهبت مى واسما...لتقول مى :إنسان لا يطاق والله.
اسما:معلش حصل خير.
مى:وانتو كنتو فين انتى والأخ.
اسما كادت أن نرد ولكن حديثها هاتف مى  الذى التقطه لتجيب ع أختها ..:الو  ي نورهان...هنمشى طلب خلاص انا جيه ..سلام.
مى"وهى تسلم ع اسما":همشى انا وابقي اكلمك واتس بااي ..ثم أضافت بتذكر..واما يجى آسر  قوليلى مي هتنفخك...سلام.
وذهبت مى هى والآخرون إلى البيت.
**********&******&*****&
اللهم لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين.
انا عند فارس عندما منع يد نادين ان تنزل ع وجهه فريدة ..ليقول بفحيح وغضب وهو ينزل يد تلك النادين بجانبها..ويقول:اول وآخر مرة ترفعى ايدك ع مراتى.. مش مرات فارس إلى السيوفى إلى واحدة زيك ترفع ايديها عليها...انتى فاهمة.
نادين"بخوف":ا.اه فاهمة.
وأخذ فارس يد فريدة وفتح لها باب سيارته ..ثم جلس هو الآخر فى عجلة القيادة.
انا عن تلك التى تجلس بجانبه بإضطراب من شعورها بالأمان عندما دافع عنها ..والآخر بالخوف عندما رأت وجهه وعصبيته ...ع تلك الشمطاء.
ولكن قاطع حديثها مع نفسها عندما شق صوت فارس  السيارة:مش عوايدك انك تكونى ساكته...فلاحظت فريدة أنه قد قرأ أفكارها..ليقول هو:متفكريش كتير علشان متخافيش...وخلينا فى التحدى.
فريدة:مش بفكر فى حاجة ...بس عايزة اسألك ع حاجة.
فارس"بجمود":اي هوه.
فريدة:انت ليه متجوزتش نادين ..انت.... يتبع ..اسف جداا ع التأخير ..بس انا فعلا مش حاسة بأي تشجيع ..ولو لاقيت تفاعل كبير ..انا بإذن الله هنزلها كل يووم.من حب بعد قسوة وعذاب بقلمى دنيا عيد

حب بعد قسوة وعذابحيث تعيش القصص. اكتشف الآن