#البارت الثامن #
من حب بعد قسوة وعذاب..بقلمى دنيا عيد ..
*******&********&
سبحان الله ..وبحمده
سبحان الله العظيم ..اللهم صلى وسلم ع افضل المرسلين ..اللهم اشفى مرضانا ..وارحم موتنا....
************&***********&
فى بيت عادل ..حيث تجلس مريم تحضر تجهيزات الغداء ..وقرأت الفاتحة مع ماجدة ..التى ذهبت لأداء فرضها ..ثم انتهت ..فأخذت تدعو إلى بناتها ..وأبناء أختها ..وأبناء أخوها بالإصلاح والتيسير فى حياتهم ..ودعت يتستر والعافية للاخريين...فنهضت وطوت سجادة الصلاة ولكن شعرت بإنقباض قلبها ..ولكن قاطعتها مريم ..وهى تقول بعيون ناعسة: احنا كدا خلصنا كل حاجة فى حاجة هنعملها تاني.
ماجدة:لا كدا كلوا تمام ادخلى نعمة شويه ..وانا كمان داخلة قبل ما يجوا العيال.
مريم :أروى كلمتنى قالتى إنهم فى الطريق ...هى وفاطمة .
ماجدة :طاب كويس هدخل اريح شويه عقبال اما يجوا.
مريم: وانا كمان ...وذهبت كل واحدة منهم إلى غرفة لكى يستريحوا قليلا ..اما ماجدة منذ ان جلست ع الفراش أخذت تفكر فى سر انقباض قلبها ...ثم ذهبت إلى ثبات عميق .
********&***********اللهم ي مقلب القلوب ثبتنى ع دينك 💛
فى مدرسة فريدة ...عندما استأذنوا منه ومنار ...لذهاب لاطمئنان ع تلك الفريدة ..فذهبوا إلى المكان الواقفة به فريدة ...ولكن نظروا لبعض بصدمة ..عندما ألقت أنظارهم انا المكان فارغ ...فانظروا إلى الجهه الأخرى ليجدوا ..هذا الادهم سبق بتوتر وقلق ..واضح ع ملامحه ..فاسحبت منه ..منار خالفها ..وذهبت إلى القابع امام مكتب فارس ...ثم اضافت يتساؤل: لو سمحت ي فندم فين فريدة ..
أدهم "بتوتر": ا...اصل ...
منه "بنفاذ صبر":اصل اي حضرتك فين فريدة.
منار:أهدى ..ي منه ...وكادت ان تكمل كلامها ..ولكن قاطع حديثها صوت فتح باب الغرفة ...وخروج الحكيمة ويليها فارس .
لتقول منه "بإضطراب":هي فريدة فيها حاجة .
الحكيمة: لا متخفوش هى كويسة دلوقتى ...
منار"بخوف":هى فيها اي طيب .
الحكيمة :إظهار كانت واخدة ..علاج مضاد حيووى قوى من غير اكل ...بالإضافة لانفعهالها ..وانخفاض ضغطها ..أدت معاها لفقدان الوعى .
أدهم :طاب هى فاقت ولا لسه .
الحكيمة:انا ادتها حقنه فياتمين ..وخمس دقايق وهتفقوق ..والجرح إلى رأسها صغير جدا ..بس ي تريت محدش يعصبها...يلا استأذن انا .
منار "بهدوء عكس ما بدخلها":ممكن ندخلها.
فارس :اه اتفضلوا ...ثم نظر الى أدهم التى كاد أن يدخل ....ولكن بشعور ما وانفعال : انت رايح فين متدخلش .
أدهم "بمكر": بارضو مش عايز تعترف ي صحبى انك بتحبها .
فارس : انت عارف انى مش هفتح قلبى لحد تانى.
أدهم "بخبث": اه واضح انك فعلا مش بتحبها ...من نظرت القلق والخوف ..إلى كانت فى عيونك ..او ما مردتش تخلينا اشلها... والدكتور إلى اتأخرت شويه كنت هتطلع نااار من ودنك ....اعترف ي صحبى وشيل فكرة الانتقام من دماغك.
فارس:.....مش بحبها ومش هشيل اى حاجة.
اما عند فريدة النائمة ع أريكة فى مكتب فارس ..فتجلس وهى تمسك جبينها ..وشعرها حولها ..لتقول وهى تنظر إلى الذين يقفون أمامها وملامحهم لا تبشر بالخير ...لتقول "بتوجع": اه ي راسى ..مالكم بتبصولى كدا ليه.
منه :لا ابدا خضتينا عليكى ي هانم .
منار :انتى ازاى ي زفته تاخدى علاج من غير علاج.
منه "بتذكر": وبعدين انا مش مدياكى سندوتش قبل اما اطلع .
فريدة"بتعب":اه ..منا قولت أخده وانا اجي أفطر معاكوا ...وبعدين الرخم البارد اخد منى السندوتش.
منار وهي تنظر لمنه وتالكزها بخفة وتقول بمكر:بس والله الرخم كان هيموت من القلق عليك ي جميل .
فريدة"بتسرع":واللهى بجد...قصدى ولا يهمنى .
منه:طاب يلا ي حلوة لمى شعرك السايح ..ده إلى رخم شافووه.
فريدة:نهار اسوح....طاب واللهى لاعمل فيه مقالب تطلع نار من ودانه .
منه "بإضطراب":بلاش وانبى ي جعفر ..المسامح كريم.
فريدة"بمرح": لا مستحيل ادخل عمو جورج بينا...ثم اضافت بخبث ..حلال في إلى هيحصلووا انهاردة .
منار:مش مرتحالك والله ..بس ربنا يستر عليه ..الله يرحمه كان رخم.
منه: طاب وانبى ابقوا كلمونى وقولولى اي إلى حصل ....يلا ي ديدا.
فريدة :يلا بينا ي حلوين.
************&*********& اللهم استغفرك ربى ..وأتوب أليك 💙
فى بيت سيف الدين ...حيث تجلس نادية وسيف سويا ..ويأتى عليهم فادى ويقول بمرح: ي رب امتى ابقى عصفور كنارية. .وأقعد فى جنينة العشاق ..
سيف الدين :يخربيتك ..دي العين فالقت الحجر ...روح ي فادى ي بن ناديه ..انشالله فاطمة تتعبك معاها.
فادى:اكتر من كدا ..حرام والله.
سيف الدين "بشماته":احسن ...علشان متجيش ترذل علينا ي رخم .
نادية : حرام عليك كدا ي سيف. .ده حتى فادى ده العاقل وفى نفس الوقت مرح.
سيف الدين :امممممم مين يشهد للعروسة ..المهم اجهزوا ع الساعة أربعة كدا ..علشان نروح نقرأ الفاتحة وتجيبوا الدبل انهاردة.
فادى :مينفعش نجيب المأذون بالمرة .
سيف الدين "وهو يخلع حذائه وينظر إلى ابنه الفارا هاربا ..وضحك زوجته ..ليقول: هو ده وانبى دكتور عاقل ...انا هطلع اريح شويه والساعة تلاته صحينى .
..وذهب سيف الدين إلى غرفته ..ثم ذهبت نادية لتحضير بعض الأشياء .
********&************& اللهم ارحم موتنا ...واشفى مرضانا 💚
ويمر الوقت سريعا ...وجاءت الساعة الخامسة مساء ..فاهذا موعد وصول فادى واهله ..فى بيت عادل ...لتقول فاطمة ..وهى تنظر إلى جبين فريدة ..وهى تلف طرحتها : انتى متعورة فى راسك امتى .
فريدة"بتوتر استطاعت أن تخفيه":لا أصلى اتخبط فى الديسك .
فاطمة :اممممم ماشى ي ستى .
لتقول منار الجالسه امام درفت دولاب فريدة :انتى ي بت فين التيشرت ال ...
فريدة :تلاقيه عندك دورى كويس ..متبهدليش حاجة ..
ويجهز الجميع ..ويرن جرس الباب ..ويفتح مصطفى ..ليجدهوا خاله سامى وزوجته ومراته وأولاده ..ويسلم عليهم الجميع ...ثم يطرق الباب مرة أخرى ...يعلن عن وصول فادى وعائلته ...ليرحب بهم الجميع ...ثم يجلسون سويا ...فتدخل فاطمة الغرفة بفستانها المحتشم ..ولكن كانت ايه فى الجمال بحجابها ..الذى كالتاج ع رأسها ...فأنبهر فادى من جمالها .
ولا يمر سوى دقائق صغيرة وقرأوا الفاتحة ...واتفقوا أن بعد العشاء يذهبوا إلى الجوهرجى ...لشراء الشبكة ...وان تتم الخطوبة فى جنينة بيت سيف الدين ...فكان الجميع سعيد بهذا الخبر ...ماعدا فريدة التى كانت تنظر لفارس بنظرات تحدى وتمرد من الحين إلى الاخر ...فأخير جائت فرصتها ...لاستعمال مقالبها ...عندما ندهت عليها والدتها لتحضير السفرة هى ومنار ..وانتهذت فريدة هذه الفرصة ..ووضعت القليل من الشطة فى طبق فارس ..ثم أعطته إلى آسر الذى خطته أمامه ..ثم نظرت إلى منار وهى تضحك بإنتصار خطتها ..وتقول: إلى هيجى عليا ..يبقى هنضحك عليه للصبح ي عنيا😂😂😂
منار"وهى تضرب كف بأخر ":والله انتى مجنونة .
فريدة "وهى تنظر أمامها ...وتقول": سوف يبدأ العد التنازلى الآن.
ولكن نظرت لفريدة بصدمة عندما التقت عيونها بنظارات فارس الذى ينظر إليها بنظرات تحدى ..وهو يأكل بإستمتاع ..وهو يشكر فى الطعام ...اما عن واجهة الذى زاد فى الاحمرار الذى أعطاه وسامة أكثر ..لتقول منار : يخربيت حلاوتك ...جيتى تعمليلوا مقلب ..استحمله ..وقعدت تضحك .
اما فريدة التى ضربتها ..وهى تقول بغيظ:اتلمي ي جزمة الناس قاعدة وحياتك اما يمشوا لاوريكى .
ودخل عليهم مصطفى ..وهو يقول بغيظ:اي مش هنلم نفسينا شوية ..فى ناس فى البيت ...وبعدين روحوا اتعشوا علشان تنزلوا معانا .
وبعد أن انتهوا من العشا ..ونزل الجميع ...إلى العربيات ...وركب عمر وفرح واسراء وفاطمة في الخلف ..وفادى وعمر فى عجلة القيادة ....وفى عربية سيف الدين.. الذى كان يجلس بجانبه عادل ..وناديه وماجدة فى الخلف ...اما فى عربية مصطفى ..الذى كان يجلس بجانبه والده محمد ومريم واروى ومروة فى الخلف ...اما فى عربية مراد يجلس والده وأمه ..ومازن وآسر فى الخلف ...فتنزل منه وفريدة ويتجهوا الى عربية مصطفى ...لينزل مصطفى :انتو لسه مركبتوش.
منار:هما كلهم ركبوا .
مصطفى بتفكير:طاب تعالوا ..واخدهم إلى عربية فارس ..الذى ركبهم معه ..
ولا يخلوا الجو من نظرات فارس لفريدة ...والصمت ..ليقطع هذا الصمت فارس وهو يقول ..وهو يوجه نظره لفريدة من خلال المرأه ..ويقول: اي عاملة اي دلوقتى بعد وقعت الصبح.
فريدة "بغيظ":تمام كويسة .
وعم الصمت العربية مرة ثانية ...حتى واصلوا جميعا إلى الجوهرجى ...
وفى المحل وذهبت فاطمة وفادى يختاروا الدبل ...واكتفت فاطمة بأشياء بسيطة ...ولكن فى غاية الجمال.....ثم أطلقت منار وفريدة الزغاريط"احنا ناااس جامدين وبنحب نفرح 😂🙈🙈
*********&&************
وتمر الايام سريعا ...وجاء موعد الخطبة ....حيث تجمع الأهل والأصدقاء فى بيت سيف الدين ..ولكن حدث🙊🙊
******&********&******
اسف جدا ع التأخير ..بس كل اما اكتب البارت كان يتمسح مني ...وكتبته فوق الأربع مرات ..المهم انا عايزة رأيكوا ..وعايزة تشجيع جامد ...علشان المفجأة إلى هعملها ....
أنت تقرأ
حب بعد قسوة وعذاب
Romanceاذا جائك الحب صدفة.. فإستقبله بصدر رحب ..فما بالك اذا جائك الحب بعد قسوة وعذاب .. فمستحيل ان تتخلى عنه.