البارت السابع

177 3 5
                                    

البارت السابع :
من حب بعد قسوة وعذاب..
*****&*********&
سبحان الله وبحمده ..سبحان الله العظيم.
اللهم أعوذ بكلمات الله التامة من شر ما خلق.
اللهم صلي وسلم ع افضل المرسلين.
**********&*********&**
وتمر ثلاث ايااام سريعا ع فاطمة ...وهذا يوم الرد بالقبول او الرفض بشأن ارتباطها بفادى ...وفى غرفة فاطمة واخوتها ...حيث يجلس والدها وفاطمة فقط بتلك الغرفة...فى وضع من الصمت وتوتر وخجل فاطمة  ...ولكن هذا الصمت لا يدوم كثيرا ...فقطع هذا الصمت صوت أبيها ...وهو ينظر للخجل والتوتر القابعة أمامه ...وهو يقول:ها ي طمطم ي حبيبتى فكرتي في الموضوع فادى .
فاطمة "بخجل من والدها": إلى تشوفه حضرتك ي بابا .
عادل"بعاطفة ابوية": فاطمة حبيبتى اوعى تفتكرى انى  كدا ببيعك ي بنتى ..انا لولاش شايف انى فادى ابن حلال وشاب كويس وهيعرف يحافظ عليكى ..مكنتش سلمتك ليه وانا مطمن.
فاطمة "وهى ترتمى بأحضان والدها":وانا واثقة فى اختيارتك ي بابا.
عادل"وهو يخرجها من حضنه..ويملس على شعرها":انا عارفك ي حبيبتى انتى العاقلة غير المجنونة بتاعت البيت...فتدخل فريدة الغرفة صدفة لتسمع جملته الأخيرة ...لتقول بغضب مصطنع: أدى أخرت إلى يعمل خير فى البيت ده ...وفى الاخر بتقولوا عليا مجنونة ..فرمت الكتاب من يدها ...كدا بوظتوا مود المذكرة...طاب علشان كلمتك دي ي حاج مش هذاكر ..علشان اجيب السنادى كعك ...وخلى الحاجة متخبزش السنادى. 😂😂
فاطمة:بس انتي كدا هتحصلى على لقب جديد ي فريدة.
فريدة "بغباء ":اي هو ده .
فاطمة ...كادت أن ترد ولكن قاطعها حديثها ..عندما لاقت والدتها تمسك بتلابيب تي شرت فريدة ..وهى تقول:هيقولولك ي ام ملحق ي فاشلة ي ساقطة ...ثم أضافت بغضب مصطنع وهى تهزها الإمام والخلف ...وبعدين كعك اي إلى هتجبهولى ي موكوسة...ده انتى بتهربى من شغل البيت زى الفيران وتنزلى المحل .....طاب اشوف السنادى نص درجة نقصها وشبشب هيعلم شكلوا.
فريدة:لا كدا برستيجى ضاااع ...ثم أضافت بكدب...ومين إلى قال اني هجيب كعك ..انا قصدى الواحد نفسه فى الكعك ..صح ي دولاااا ..قصدى ي بابا.
عادل "بضحك عن تلك المجنونة التى تضيف بهجة بالبيت": خلاص ي ماجدة سبيها ...خليها تشوف إلى وراها .
فريدة "بمرح":قالك سيبيها ي ماجدة ...عيب ي حبيبتى كدا الناس تشوفنا...تقول ماجدة مش بتسمع كلام جوزها .
ماجدة"بإحساس بذنب واقتناع":لا عندك حق ي بت .
فريدة وهى تذهب لتأخذ الكتاب وتقبل عادل فى خده وتقول:ربنا يخليك للغلابة ي حبيبى..
وكاد عادل ان يرد ولكن رشقةشبشب ماجدة فى ظهر فريدة ...وماجدة وهى تقول بغضب وغيرة :انا مش قولتلك ي جزمة متبسوهوش ولا تقوليلوا ي حبيبي ...ده جوزى وحبيبي انا وبس ..فاهمة .
فاطمة :انتي إلى جبتيه لنفسك ..بلاش تلعبي مع إلى مش قدك .
فريدة :انتى ام انتى ...
فاطمة:اومال اي .
فريدة :دي سفن ام وحياتك 😂
ماجدة وهى تهجم ع فريدة ..ولكن قاطعهم عادل وهو يقول :خلاص ي ماجدة متعمليش عاقلك بعقلها ...انتى الكبيرة ي حبيبتى .
ماجدة "بحب":عندك حق ي حبيبي .
فريدة:وبعدين في جو العشق الممنوع ده ..ارحمو السناجل ي بشر 😂
ماجدة :انتي تاني ..طاب تعالى بقى👟
عادل :انا رايح اتعشى يلا ي فاطمة .
ويذهب الجميع لكى يتعشوا ..ولا يخلوا الجو من هامشات فريدة ومامتها ..وأخبرهم عادل عن قدوم فادى وعائلته ..ليتفقوا عن بعض الأشياء ..وقرأت الفاتحة .....
*****&**********&
ويمر سواد الليل سريعا ..وتشرق الشمس بإشعتها الذهبية ..تعلن عن بداية يوم جديد ...فهذا اليوم ..سيغير في حيات الكثير ...فى مدرسة فريدة ..حيث تجتمع الأصدقاء كالعادة ...فى طابور الصباح كالعادة ...حيث تتكلم فريدة مع منه وسلمى فى موضوع ما ..ولكن قاطعة حديثها ..فارس وهو يقول ..وهو واقف أمامها :اتفضلى برا الطابور ..وهتذنبى ربع يوم ع رجلك لعدم احترامك للأوامر .
منه"بتلطيف":خلاص ي فندم اخر مرة معلش حضرتك عديها المرادى.
فارس "بصرامة":كلمة كمان هتخدى صحبتك فى إيديك وهيبقى نص يوم ع رجلك .
فريدة"بإصطناع وضيق":عايزنى اقف فين حضرتك .
فارس :قدام مكتبى ..يلا.
فريدة "وهى تذهب من أمامه وتسبه بصوت منخفض": إنسان رخم ومتخلف عقلى ..الله يخربيتكوا بلاوى ماليتوا البلد..وكادت ان تكمل ولكن حديثها هو "يكتم شبح الابتسامة":سمعتك ع فكرة ..وشكلى هخليهم نص يوم ....فأسرعت فريدة فى مشيتها وهى تبرطم وتسبهه .
ليقابلها أدهم ...وهو يقول بإستغراب من حالتها ..ويقول بمرح:بتكلمى نفسك ليه ي شابة
فريدة"بتأفف":انتى ازاى قريب الرخم ده ي فندم .
أدهم "بمرح":نصيب ي بنتى هنعمل اي ...ثم أضاف بتذكر ..انتي شاكلك متذنبة انهاردة ..هروح الحق فارس قبل اما يجى ويخلينى متذنب جمبك.
فريدة "بضحك ع هذا الادهم الذي ركض من أمامها للتو":ربنا يهد الظالم ي رب .
فرن جرس المدرسة يعلن عن انتهاء الطابور الصباحي ...وذهاب جميع الطلاب ألى صفوفهم ..ماعدا منه ومنار وسلمى الذين ذهبوا إلى فريدة ...لتقول منه :خلاص ي فريدة انا يجى اعتذريلوا ونطلع .
فريدة "بعند":لا مش هعتذر لإنسان الرخم ده ....وبعدين انا جعانة مفطرتش الصبح حد يدينى سندوتش .
سلمى:يخربيتك همك ع باطنك....ثم واجهت حديثها لمنه. ..طالعلها سندوتش ومتحوليش تقنعيها علشان عندها ده.
وأعطت منه السندوتش لفريدة ...وكادت ان تقطمة ولكن فجأت بصوت فارس وهو يقول بصرامة...وهو يقف أمامها :انتى طالعة رحلة ولا متذنبة ...ثم واجه كلامه لاصحابها ...لو دقيقة شفتكوا ادامى هعمل فصل جماعى .
فريدة :وع اي الطيب احسن ...روحوا فصولك ...احسن مانترفد .
وذهبوا الجميع بسرعة البرق ...ولكن تبقت فريدة ..وهى ممسكا بالسندوتش بيدها ..ولكن سحبوا منها هذا الرخم ...وهو يقول :مافيش اكل .
فريدة "وهى تنظر له بنظرات التحدى ..وتقول:حاضر ...وذهب هو إلى مكتبة ..وجلس وهو يصفر بإستمتاع ...وهو ينظر للواقفة خارج غرفة مكتبه ..وهى تسبه ..كالعادة .
ليقول هو فى نفسه :حتى وانتى متعصبة قمر ...ولا يمر الوقت كثير حتى سمع صوت ارتطدام قوى ..فتفجأ.....
********&***************&بقلمى دنيا عيد...سبحان الله وبحمده.
فى كلية التربية حيث تسرع فاطمة في مشيتها ...لدخول السيكشن قبل دلوف فادى ...ولكن باطنها صوت فادى وهو يقول :فى طالبة مجتهدة تخش القاعة متأخرة كدا .
فاطمة :معلش بقي ي دكتور صحيت متأخرة ....منمتش كويس .
فادى "بمكر":اكيد بتفكر فيا ....وبعدين انتي اي إلى جابك انهاردة ..مفيش عروسة بتيجى يوم قرايت فتحتها ..
فاطمة :اموت واعرف جايب الثقة ..دى من ين...وبعدين فى دكتور رخم هيسقطنى فى المادة ...بعد اذنك ي دكتور ...فأسرعت إلى الدخل قبل ان يستوعب فادى ما قلته للتو ..ليقول فادى:بأنا رخم ي فاطمة ...ثم أضاف بخبث ...طاب والله لادخل واوريكى الرخامة ع حق...ودخل فادى المحاضرة ..ويرمى إلى فاطمة نظرات إعجاب ..ليشوش عقلها ...وبعد أن خلص من الشرح ..قال :نسأل بقى علشان نشوف مين إلى مش مركز معايا ..فسأل أغلبية الطلاب ...وجائه الدور ع فاطمة ..التى نظرت له بنظرات تحدى وإجابة ع الأسئلة ببراعة ...ليقول فادى ..فى نفسة :شكلك هتعبينى معاكى ي زوجتى المستقبلية ....
وينتهى السكشن ...وتذهب فاطمةواروى مسرعة إلى البيت ...لكى يحضروا التجهيزات لغداء اليوم ..قبل ان تقف في مواجهة فادى ..
********&********&***ب

فى شقة مصطفى ...الذى واقف مع مهندس الديكور هو ومروة ومراد ..ليتناقشوا عن لون الغرفة ...ليقول مراد "بتأفف":متنجزوا انا تعبت منكم ...اختروا الألوان خلينا نخلص انا تعبت .
مروة :جر اي ي مراد ي حبيبى احنا لسه مكملناش ساعة ...جايين .
ليقول مصطفى "بغضب وغيرة":متلقهوش ي  حبيبى. ...وبعدين نتعبلك يوم فرحك ي مراد.
مراد:الحقى ده بيغير عليكى منى ...انت اهبل يلا ..وبعدين إلى بفكر فيها لسه صغيرة ...
مصطفى :يخربيت الغموض ..بس هنعرفها اكيد ...يلا علشان نلحق نجهز علشان قرايت فاتحت فاطمة .
***********&*************&
فى المدرسة ..فى فصل منار ومنه ..وهما فى الحصة ويتكلمون بصوت منخفض ...لتقول منه "بقلق":هى فريدة اتأخرت ليه ..انا خايفة عليها ..دى الحصة الرابعة جاية ولسه مطلعتش .
منار:وانا كمان خايفة عليها اوووى .
منه :متيجى ننزل ونستأذن من المستر .
وفعلا استأذنوا منه ومنار إلى فريدة ........ولكن🙊🙊
بااااس تم بحمد الله البارت السابع ... بس ي ترى اي الى حصل لفريدة وفارس؟
ويترى فادى ناوى ع اي مع فاطمة؟
وايه الى تفجأت بيه منار ومنه ؟
ومين الى مراد عايز يتجوزها؟
وانا بعتذر ع التأخير ..بس كان صايم وترويق ..ودخول العيد ...غير كان عندى أفراح كتير ...ربنا يفرح الجميع ..اتمنى انكم متزعلوش مني ...وانا عايزة أحوال انزل بارت  كل يوم ...وغير انا بكتب وانا تعبانة والله ....وعايزة رأيكوا وتشجيع كدا علشان انزل البارت بكرا بإذن الله ..
بقلمى دنيا عيد.

حب بعد قسوة وعذابحيث تعيش القصص. اكتشف الآن