البارت الخامس عشر

228 3 6
                                    

#البارت الخامس عشر#
من رواية حب بعد قسوة وعذاب ..بقلمى دنيا عيد.
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
سبحان الله وبحمده ..سبحان الله العظيم .
اللهم صلى وسلم ع افضل المرسلين ..
اللهم استغفرك ربى وأتوب اليك.
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡¤¤♡♡♡♡♡♡♡♡♡¤
فى المساء فى منزل محمد يجلس محمد ومصطفى يرحبون بالعريس وعائلاته ...وتنزل  أروى بردائها المحتشم وحاجبها الذى يزين واجهها ..ووجهه خالى من المكياج ..فحقا كانت حورية جميلة..لتذهب وتتفاجأ بالعريس،  عندما يتكلم مصطفى "وهو يقول بمرح": منور والله ي دوك أحمد.
ليتكلم أحمد "بمرح هو الآخر ": مش هقولك بنورك ي درش بس هو بنور عمى محمد.
مصطفى "بزعل مصطنع": طاب قوووم مش عندينا بنات للجواز.
محمد:بس بقى عيب ي مصطفى إلى بتعمله ده.
أحمد:لا ي عمى ولا يهمك .
♡♡♡♡¤♡♡♡♡♡♡♡¤♡♡♡♡¤♡♡♡
اما فى المطبخ حيث تقف أروى مع منار التى تنظر لها بشماتة وتقول ما بين ضحكها:ي ترى اي منظرك وانتى بتقدمى الحاجة ساقعة😂هتبقى تحفة ...هههههه طاب فاكرة الأغنية بتاعة اغنية ارابيسك..وانتى داخلة الحاجة ساقعة تقوومى واقعااا مش عايزة ولا غلطاه امممممم.
لتلكزها أروى فى كتفها وهى تقول بتوتر: بدل متهدينى بتوترينى زيادة ي رخمة ثم ترفع يدها وتقول ي رب أشوفها فى الموقف ده قريب بإذن الله...ثم واجههت نظرها عليها وهى تقول :إلى قدر ع فريدة ي قدر عليكى ي منار ي بت مريم.
ليدخل آسر الذى نزل للتو ..لينظر الى منار وهو يقول "بضيق":أهدى شوية ي ميرو.
منار"ببراءة":وانا عملتلها حاجة ي يااسو.
أروى"وهى تمسك صنية المشروبات..وتقول بضيق":مش هاخد حق ولا باطل منكم.
وتخرج أروى من المطبخ ...لتقول منار وهى تنظر إلى آسر:تعالى  ي أوسوووه نتفرج..ده احنا هنضحك ضحك للركب.
آسر "بمرح":يخربيت حبك لينا.
منار "بضحك": أنت هتقولى😂😂ده الحب ولاع فى الذرة 🔥😂😂
ويخرج منار قبل آسر وتتفاجأ ب🙊
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡¤♡♡♡♡♡♡♡♡
سبحانك لا اله إلا أنت أنى كنت من الظالمين💜
فى بيت عادل حيث تجلس فريدة تذاكر دروسها بصالة المنزل هى وإسراء...لتقول فريدة بخنق:يخربيتك مادة الله يحرقكك.
إسراء :ايوة اخذى العين ي دحيحة.
فريدة"بضيق":وانبى ي حبيبتى مش خزو عين  انا هقوم هفقع عينك أحسن.
إسراء "بخوف مصطنع":وليه الطيب أحسن ي ديدا.
فريدة وهى ترمى الكتاب ع المنضدة التى تمسك هاتفها..وتقول:النفسية طالبة شعبى.
لتشغل فريدة الأغنية وتقول :يلا ي سوسو.
إسراء"وهى ترمى الكتاب":بلاه مذاكرة ي جدع😂
(لتشغل أغنية شعبى لحسن شاكوش وترقص اسراء وفريدة ويرددوا الأغنية بحركات مجانين ...ليصدع هاتف فريدة وتلطقته إسراء وهى تنظر إلى الإسم بإستغراب وتقول: مين زوجى العزيز ي فريدة!
فريدة"بتوتر":نهار اسوح...يلا ع المذاكرة البريك خلص ...لتجلس فريدة وتضغط ع زر فتح المكالمة وتقول بتوتر: ألو .
فارس:اي بتعملى أي.
فريدة "قبل أن ترد لتدخل فاطمة وهى تصيح بصوت عالى": الحلوة إلى كانت مشغلة شعبى منورة ي ديددا.
فريدة"وقد تناست الذى ع هاتفها. .وترفع يدها وتقول بتحيه":بنورك ي ابو عبده 😂
ليقول فارس الذى لم يستطيع كبت ضحكاته:واي حلو الشعبى ي جعفر.
فريدة "وهى ترد ببراءة. .وبدون تفكير": طبعا ده النفسية بتبقى...ثم نظرت إلى الهاتف بصدمة جليلة..ليرد الآخر بمرح معاكس لشخصيته:ايوة بتبقى أي.
فريدة"بخجل":مش حلوة والله علشان موقفى ده.
فارس"بعد أن حاول السيطرة ع كبت ضحكاته..ليقول بجدية":طاب قبل الشعبى كنتى بتعملى.
لتقول فريدة "ببراءة": كنت بذاكر والله .
وتدخل فريدة غرفتها هى وفاطمة.
ليقول فارس:يعنى مش هعطلك عن حاجة.
لتقول فريدة:لا مش هتعطلنى مليش مزاج فى المذاكرة انهاردة.
فارس:يخربيت الفشل بيجرى فى دمك.
فريدة:أنت شاكلك متعرفنيش هسيب الايام تغير فكرتك عنى .
فارس: ي سيدى ع المغرور.
فريدة:اومال انت بتكلم اي حد ...المهم عايزنى فى أي.
فارس"بضيق":ابدا كنت مخنوق شوية بس اما كلمتك نسيت الخنقة شوية.
فريدة"بجدية": قبل ما اتكلم واقولك مالك روح أتوضا وصلى ركعتين وأقرى سورة يوسف ..وتعالى كلمنى انا صاحية شوية.
فارس: هتعملى اي ...مش وراكي مدرسة بكرة.
فريدة:هروح أكوى الهدوم وأحضر كتابى علشان متأخرش الصبح.
فارس:أوك هروح اصلى انا وانتى شوفى على وراكى ونامى وانا هبقى احيلك بعدين.
فريدة: لا هبقى صاحية .
فارس"بحدة خفيفة":وانا قولت اتعشى ونامى وهقولك بكرا بإذن الله.
فريدة"بخنق": حاضر...يلا سلام.
فارس:بااااى.
وقفل فارس مع فريدة ..لتقول فريدة بضيق وصوت منخفض: وانا اي إلى جبرني ي ربى ..انا أروح أخلص حاجتي.
♡♡♡♡♡♡¤♡♡♡♡♡♡♡¤♡♡♡♡¤♡¤
اللهم ارزقنا بحسن الخاتمة💜
عند أروى فى منزل محمد ..حيث تخرج أروى بردائها المحتشم وملامحها تكسوها الخجل ..والحمرة تتوسط وجنتيها، وتدخل وهى ممسكة بصنية المشروبات وتتفاجأ بالعريس انه الدكتور أحمد أبن خال فارس ..لترحب بهم أروى بخجل وتودها سومية وتطلب منها الجلوس بجانبها..
اما عن أسما  التى تجلس بجانب أخيها وتقول بصوت منخفض: بس الصراحة ربنا يكتبهالك الزوجة الصالحة ..هى جميلة وفى نفس الوقت مؤدبة وغير كدا أخت صحابى.
أحمد:بس ادعى انتى.
لتدخل منار ويليها آسر لتقول منار"بتفاجأ":اي ده أسما .
محمد:سلمى الأول ع ناس ي منار.
منار"بخجل من تصرفها": انا أسفة ي بابا ..وسلمت منار وكذالك آسر ..
ليتكلم سامى وهو يقول "مثل المواقف الرسمية":يسعدنى ويشرفنى ي أستاذ محمد ان نطلب أيد الآنسة أروى لابنى أحمد.
محمد:والله يشرفنى جداا بس ..ممكن نسبهم مع بعض شوية .
ليخرج الجميع ماعدا مصطفى الذى أقترب من أحمد ليقول بمرح:هما خمس دقايق ي دوك متطولش.
أحمد: هو انت حد مسلطك عليا ي بنى ..انت رخم يلا.
مصطفى: اه رخم محدش قالك...يلا اسبكم .
♡♡♡♡¤♡♡♡♡♡♡♡♡¤♡♡♡♡¤♡♡¤
ليخرج مصطفى إلى الخارج يجلس مع الجميع...ليجد منار وآسر واسما يجلسون سويا فى جو من المرح ...وينظر إلى أخيه بمكر وخبث ..ولكن مهلا.
اما منار التى تجلس كالعادة تهاوش آسر ..لتقول منار بمكر وهى تنظر إلى أسما: عقبالك ي سوسووو انا نيجى نحضر خطوبتك.
أسما"بمرح":ي عم بلا جواز بلا نيلة. .العيشة السنجل أحلى.
لتكمل منار:اه والله الواحد عايش عيشة ملوكى😂😂ولا اي رأيك أنت ي ياااسوو.
آسر"وهو ينظر إليها نظرة كفيلة إلى منار":لا بس انا ليا رأيك مختلف بالذات معاكى ي حبيبتى.
منار:اي هو ي حبيبي.
آسر:أن اول واحد هيجى هنسلمك ليه تسليم أهالى.
منار:مهونش عليك ي تونزى.
آسر"بضحك":لا هتونى ..وبعدين الجواز ده سنه الحياة.
أسما:لا والله انت إلى بتتكلم كدا ..ده انا سمعه انك خرابها ي آسر.
منار وكادت أن تنفى ولكن قاطعها آسر وهو يبتسم من داخله بمكر..ثم قال بكذب:انتى شاكلك متابعة أخبارى ولا اي .
أسما"بإرتباك": لا ولا متبعة ولا حاجة.
آسر:اومال سمعتى من اين.
أسما"ببراءة":لا ابدا أمبارح مكنتش فاتح الواتس فسألت مى فرنت مي عليك كنت مشغول فاقلتلى اكيد بيكلم البت بتاعتك فتفاجإت انك مرتبط..فشهقت بصدمة مما قالت لتقول بمكر: صح ي آسر هو الارتباط حلو.
اما عن آسر الذي أبتسم بمكر لنجاح خطتته ولكن تفاجأ بصدمة من وقوع السؤال..ليقول بمكر :اه حلو .
أسما"بتفكير برئ": ياااه نفسى أجرب.
آسر"بصوت مرتفع قليلا":نعم ي اختى هو أي إلى تجربيه هو برطمان نوتلا بالشكولاته.
أسما "وهى تضيق عينها":ليه مش أنت بتقول حلو.
آسر:اه بس البنت إلى بتعمل كدا مش محترمة ولا خايفة من ربنا ولا مراعيه تربية أهلها .

أسما:يعنى أنت عارف ومع ذالك بتتكلم.

آسر:اه بس الوضع مختلف شوية انا راجل ..مهما اتكلمت اتشلقبت بيبقى اسمى والد ..اما  البنت إلى بتبقى كدا فكلوا بيعرفها بعيد عنك بيبقى ربنا فضحها.
أسما"بإستفزاز": طاب مادال أنت عرفهم مش كويسين ليه بتكلمهم.
آسر:انا مش بكلم حد هما على بيدخلوا يكلمونى.
أسما:طاب انت بتستفاد أي.
آسر "بسخرية":بتسلى وبعدين بشوف نوعية البنات علشان مقعش فيهم ..فهمتى.
أسما:بس باردوا حرام عليك انت مش ممكن تكسر قلب واحدة اما تحبك.

آسر: بس انا مش بوعد حد بالجواز ..وعمر اي واحد هيتجوز واحدة مشى معاها ..حتى لو فى واحد عمل كدا البقى مش هيعمل...فهمتى.

(انا بقى كا دنيا أحب اقول لكم ان كلام آسر صح ..وان فعلا لو حد بيحبك وشاريكى هيخاف ع سمعتك اما يكلمك من وراى اهلك...لان سمعتك هتبقى من سمعته بعدين، هيحافظ عليكى زى الجوهرة،انا معاكوا ان ا ناس بترتبط وواحد بيكون قد كلمته...ويجى ويتقدم وكدا..لكن الباقى نصهم شكاك ويقولك مش ممكن تكون كلمت قابلى كتير،وانا عمرى ما هنسى كلمت أخويا وابن خالى ليا اما قعد يحكيلى عن البنات وكدا،وانا متفاجأ بالنوعية دي انا وبنت خالى،وصدفت انى فى فعلا نوعية البنات دي،وبعدين قبل اما تخافى من مامتك وباباكى فى ربنا،وي ريت نفتكر انهم ميستهلوش ان نعمل فيهم كدا،معلش طولت عليكم ..وانا مش متشدده ولا حاجة بس انا بعتبركم أخواتى ..فحبيت أنصحكم مش أكتر )
اما منار التى كانت تتابع الحديث بصمت لتقول:اي الندوة خلصت ولا لسه.
أسما:اتصدقى حلو الندوة انا أستفدت منها كتير ،ثم ضيقت عينها بإتجاه آسر:وي ريت الناس التانية تتعلم من الدرس.
اما منار التى نظرت إلى أخيها بسخرية وقد فهم آسر ما تود أن تقوله شقيقته"فقد انقلب السحر ع الساحر".
♡♡♡♡♡♡♡♡¤♡♡♡♡♡¤♡¤¤¤¤¤♡
لا إله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين.
اما عند أحمد  الذي يجلس امام أروى
ليقول أحمد "بتسأول": اي مش عايزة تسألى عن حاجة.
أروى : منتظم ع الصلاة.
أحمد وهو ينظر لها بإستغراب: اشمعنا ده السؤال الأول للصلاة.
أروى:علشان لو بتصلى هتراعى ربنا فيا.
أحمد:اه الحمد لله منتظم ...طاب اي مش حابه تعرفى حاجة تانى. .
وأخذ أحمد  يتكلم عن نفسه واروى عرفت نفسها أيضا وزرع بداخلها إعجاب من ناحية أحمد ..فإنه لديه شخصية مختلفة وجذابة ..ولكن اتفقت أروى معه إنها ستصلى استخارة ويتلقى ردها بعد ثلاث ايااام..
ورحل أحمد وعائلته وذهب الجميع إلى النوم.
♡♡♡♡♡♡¤♡♡♡♡♡♡♡¤♡♡♡♡¤♡♡
اما فى بيت عادل حيث إنتهت فريدة من أعمالها ..لتنظر الى الهاتف ..فالم تجد اي اتصال من فارس..لترن عليه لتجد هاتفه مشغول ..لترن ع هاتف منار ..لترد عليها منار : وتقول فاتك نص عمرك انهاردة.
فريدة"بضحك":بجد اي مين العريس .
منار"بضحك":مش هتصدقى مين .
فريدة "بفضول":مين أنجزى.
منار:دكتور أحمد ابن خال فارس.
فريدة:كداااب.
منار :اه والله واخو أسما.
فريدة"بمزح":ي محاسن الحلو...هو فين صح
منار:داخل نااام ..بس مشوفتيش الندوة.
فريدة"وهى تتلقى إتصال من فارس":لتقول..طاب ي ميرو هكلمك بكرا ..علشان فارس بيرن.
منار:ايوة ي عم ناااس ليها فارس وناااس ليها مذاكرة.
فريدة:يلا ي بت سلام.

ورنت فريدة ع فارس ولكن بعد وقت جاءت بحته الروجلية:الو اي كنتى بتكلمى مين ده كلوا.
فريدة:منار... وبعدين باردوا رنيت عليك وكنت مشغول كنت بتكلم مين.
فارس"بمكر":أعتبر دي غيرة.
فريدة"بإرتباك":ا اي لسه موصلناش لمرحلة دي.
فارس:اممممممم.
فريدة:المهم كنت بتكلم مين.
فارس:ده اي بقى.
فريدة:دماغك متروحش لبعيد مجرد فضول .
فااارس:..........
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡¤♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
يلا رأيكوا وعايزة تفاعل حلو ...من حب بعد قسوة وعذاب بقلمى دنيا عيد.

حب بعد قسوة وعذابحيث تعيش القصص. اكتشف الآن