#البارت الثانى عشر#
من حب بعد قسوة وعذاب..بقلمى دنيا عيد.
***&**&**********&&***
سبحان الله وبحمده..سبحان الله العظيم..اللهم استغفرك ربى وأتوب أليك.
*******&*******&*****&*****&
فى سيارة فارس الذى يجلس بها هو وفريدة ..وحاول فارس ان يقتحم أفكارها ..ولكن فريدة استأذنت منه لتلقى عليه ..هذا السؤال..لتقول فريدة بعد ثون قصيرة ..يشق صوت فريدة السيارة الهادئة..وهى تقول: انت ليه متجوزتش نادين ..مادل كنت بتحبها.
ليقول فارس بخبث:اممم افهم من كدا اي؟
فريدة "بغباء": اي يعنى إلى هتفهمه.
فارس وهو يحك ذقنه:شاامم ريحت غيرة فى السؤال.
فريدة"بنفى وشعور عكس الذى داخلها": لا مجرد فضول مش اكتر.
فارس"بكدب. .وقرر ان يلعب ع هذا الوتر": تقدرى تقولى ملاناش نصيب نكمل مع بعض.
لتعدل فريدة فجأة..وتقول بغضب:يعنى كنت بتحبها.
فارس "وهو يبتسم من داخله ع تلك الفريدة...فأضاف بمكر": ده مش مجرد فضول يخليكى تغضبى كدا ..فوقف السيارة...وهو يسند زراعه ع كرسى فريدة..وهو يلتفت لها ويقول بمكر:اقدر افهم من الغضب ده اي.
فريدة"وهى تلعن هذا القلب الملعون الذى يقرع كالطبول ..من توتر هذا الموقف الحرج ..لتقول فريدة بتوتر وهى تنظر للأمام ..خاشيه تلك العيون التى تنظر لها ..فهى تتوتر بجانبه فماذا اذا نظرت لزيتونية هذه العيون..:ا..ابدا عادى انا قولت مجرد فضول.
فارس"وهو يدير وجهها اتجاهه ..وابهامه ع ذقنها لكى تنظر إلى عينها إليه...وهو يقول:هو فى حد يتكلم كدا.
فريدة "بخجل يضرب وجنتها لتصبح كحبة طماطم.. وهى تهرب بعينها عنه":يعنى الناااس بتكلم ازاى.
فارس"بدون شعور وهو ينظر إلى عسليتها ..ويسرح بجمالها...اماعن تلك الخاجلة التي تنظر إليه بتوتر بالغ وتمر دقائق قصيرة ..لتفيق..وتقول: انتى هتخرجنى فين.
فارس"وهو يفيق يلعن قلبه..لاستسلامه بتلك السهولة..ويعدل جلسته...فقال لتغير مجرى الحديث": صح آسر جابلك غدا.
فريدة:أتصدق فكرتنى بالزفت آسر ..طاب واللهى اما اشوفه بكرا لانفخه.
فارس"بضحك": متجوز عبده موته شكلي كدا😂
اما عن تلك الفريدة التى شردت في رؤية ضحكاته لأول مرة فقد زادته وسامة أكثر...فاشقت وجهها ابتسامة بهلاء...لتفيق وتقول"بغضب":ليه شايفنى واحد صحبك.
فارس "بإستفزاز":الصراحة ..اه.
فريدة:طاب انا عايزة أروح علشان انام.
فارس "وهو يشغل سيارته..ويقول": ده انا حتى ناوى اعشيكى.
فريدة"بتزمر":لا شكرا انا هتعشى اما اروح .
فارس"بحدة قليلة": ومين قالك انى هسيبك من غير اكل ده كله...وبعدين انتى مافطرتيش من الصبح.
فريدة"بصدمة":انت عرفت منين.
فارس:ابدا سمعتك انتى ومنار.
فريدة"بملل":انا مش جعانة اكل ..انا عايزة اناام.
فارس:قولت انك مش هتروحى غير اما تاكلى ..فأوقف فارس سيارته اما مطعم فاخر جدا ..ونزل من سيارته ..وفتح الباب الذى ناحية فريدة التى تجلس بتذمر..ليقول فارس:اي الهانم ناوية تبات فى العربية.
فريدة"بتذمر":انا عايزة أروح.
فارس:وانا قولت يلا ومش بحب اعيد كلامى مرتين.
فريدة "بضيق":وانا مش نازلة.
فارس"بمكر": يعنى مش هتنزلى
فريدة:اه.
فارس "وهو يقترب منها بخبث شديد..ورفع فريدة مرة واحدة ع ذراعيه...فريدة بشهقة: اي إلى أنت عملته ده ..فارس وهو يحملها ويغلق باب سيارته بقدمه..وهم ان يقول بمكر: انتى الى قولتي مش نازلة ..يبقى استحملى بقى.
فريدة"وقدمها تركل الهواء":لو سمحت نزلنى عيب كدا.
فارس"بإستفزاز ": واحد وشايل مراته أي العيب فى الموضوع...وبعدين انا مش هنزلك غير جوا .
فريدة "بخضوع للامر الواقع..فضلت السكوت فى هذا الوضع المخجل...وبالفعل دخل فارس بفريدة هذا المطعم ..فكان يوجد به بعض الناس ..فمنهم الحاقد ومنهم يدعون لهم بالسعادة..لتقول فريدة "بضيق": لوسمحت نزلنى الناس بتتفرج علينا.
فارس..وهو ينزلها ويضبط لها الكرسى..لكى تجلس..وهو يقولوهو يجلس أمامها : يلاهتكلى اي اطلبهولك.
فريدة"بضيق":مش عايزة اكل ..
فارس:شكلك متجيش الا بالعافية...ثم أضاف بحدة ..هتطلبى اي.
فريدة"بإيجاز":اي حاجة.
فارس:خلاص هطلبلك ع زوقى...وشاور فارس إلى الجرسون وطلبوااا اكل...
*******&&&&**********&&***
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين💙
اما فى بيت سيف الدين ..حيث ذهابا الجميع وتبقى سيف الدين وزوجته وفرح وعمر ..وعادل وزوجته واسراء ..ومريم ومحمد وأولادهم ..ليقول سيف الدين"بفرح": يلا خلصنا من أتنين عقبال الباقى بإذن الله..
لتقول نادية"بفرح":بجد انا فرحانه بفادى وفارس أنهم عرفوا يختاروا بنات حلوين ومؤدبين بجد ونعمة التربية ي ماجدة.
ماجدة: تسلمي ي نادية ..واحنا باردوا مهما هنلف مش هنلاقى شباب فى أخلاق فادى وفارس .
ليقول عادل:طاب احنا هنستأذن احنا ي سيف..يلا ي محمد.
سيف الدين:ليه كدا ي عادل خليكوا قاعدين شوية ..مينفعش كدا.
عادل:معلش مرة تانية تتعوض علشان انهاردة كان يوم طويل.
محمد"وهو يسلم ع سيف الدين و عمر ":يلا ي جماعة عقبال الليلة الكبيرة كدا.
وسلمت العائلتين ع بعض ..وخرجوا جميعا ..وذهبوا إلى بيوتهم.
******&**********&*********&
ي حي ي قيوم برحمتك نستغيث💛
اما عند فادى بعد أن ذهب هو وفاطمة للتنزة ..فجلسوا يتناولوا العشاء فى مطعم فاخر جدااا ع بحر السويس..ولا يخلوا العشاء بدون مغازلة فادى لفاطمة.
ليقول فادى بفرح: ي سلام ي نااااس احلى مفجأة حصلتلى فى حياتى.
فاطمة: لا كدا مش هعرف اكل ..وهروح ادور ع الاكل.
فادى: انتي ليه فاصيلة ي بت.
فاطمة"بجدية": ما بص بقى انا بكسف جااامد ..فالو هتفضل تتغازل كدا مينفعش.
فادى: ليه ده حتى مش حرام انه الواحد يتغزل فى مراته إلى ايه كاتب كتابه عليها...وبعدين اكل اي إلى دورى عليه ده الاكل يجى جاهز ليكي ي برنسس طمطم.
فاطمة"بمرح": يبقى متصرف كتير.
فادى:هو انتى بتكلى كتير...ولا اي.
فاطمة: بص انا مش باكل كتير ..انا مش بتعشا باليل اساس..يعنى كدا هتبوظلى النظام بتاعى ي دكتور...بس اكتر واحدة بتاكل مجنونة البيت...فريدة.
فادى:ليه مسمينها مجنونة..دي شكلها هادية .
فاطمة:لا ده موضوع يطول شرحه ..انا الحمد لله شبعت يلا نتمشى وناكل ايس كريم وأقولك.
فادى"بمرح": انتي متأكده انك ماشية ع نظام.
فاطمة "بضحك":لا ده يوم الopen day😂
فادى :قولتلي كدا ..طلب نحاسب ونطلع.
وخرج فادى هو وفاطمة يتناولون الايس كريم يتمشون ع البحر ..قليلاولا يخلو الكلام من مرح وخجل فاطمة ..وتغزل فادى بها.
*********&*******&********&*
هل صليت اليوم عليه....؟
فى بيت محمد ..وفى غرفة مصطفى وهو يتكلم فى هاتفه مع مروة..وهو يقول: مش كنت كتابنا الكتب انهاردة.
مروة: خلاص ده الفرح آخر الاسبوع ي درش .
مصطفى: بإذن الله ..بس اي كنتي عسل انهاردة.
مروة :ده اي المعاكسة دي مش عيب ولا اي.
مصطفى: هى عيب بس اعمل فيكى اي ي محير قلبى.
مروة"وهى بتتثاوب": لا انا اخاف اقعد اتكلم معاك كدا.
مصطفى:ي كدابه ده انتى عايزة تنامي..يلا اقفلى وتصبحى ع خير.
مروة: وانت من اهله ..سلام.
وذهب كل شخص فى ثبات عميق.
******&********&*******&**
فى بيت سوسن ..وفى غرفة نادين..حيث تجلس وتتكلم فى هاتفها بغضب مع صديقتها..نادين:اه لو شفتيه وهو بيدافع عنها ي نرمين...
نرمين:طاب هتعملى اي.
نادين"بحقد": مستحيل اخليهم يتهنوا ببعض ..انا هوريهم من هى نادين..
*********&*********&***
فى الصالون فى بيت سوسن حيث تأتى ندى ..وهى تجلس بجانب أدهم..وتقول بمرح:بس كان حتت فرح ي دومى...قمر😂😂واكتر حاجة ضحكتني فارس وهو بيشد فريدة.
اما عن هذا الشارد الذى بجانبها ..لتكزه ندى وهى تقول :اي إلى واخد عقلك.
أدهم وهو يفيق من شروده:كنتى بتقولى حاجة.
ندى:لا ده انت مش هنا من بادرى.
أدهم : طاب ي شقية خشى نامى مش هتصحى تذاكري بكره.
ندى: أنت داخل تنام ولا اي ي سطا.
أدهم :اه عندك مانع ..كفاية اني طالع عينى من الصبح.
ندى :طاب تصبح ع خير ي حبيبى.
أدهم :وانتى من اهله.
**********&*********&*****&
اما عند فارس وفريدة فى المطعم بعد أن غصب ع فريدة تناول العشاء..ونظر فى الساعة بصدمة انها داخله ع الواحدة ..واستغراب ان الوقت مر سريعا مع هذه المجنونة ..فدفع الحساب واستقل سيارته معا ..فارس:اي رايك فى الاكل حلو.
فريدة :اه جميل..ثم أضافت بتوتر ..انا عايزة اطلب منك طلب....
فارس:اي هو.
فريدة :مش عايزة حد فى المدرسة يعرف أن احنا اتجوزنا.
فارس:حاضر .
ولا يمر الوقت ولا ثوان حيث نظر فارس إلى تلك المجنونة التى ذهبت فى ثبااات عميق...فنظر إليها بتعجب..
ويمر دقائق قليلة حيث وصل فارس إلى منزل فريدة ...فنظر فارس إلى ملامح الملاك الذى بجانبة فإطلق زفيرا..وهو يقول:شكلك انتى إلى هتوقعينى ع جدور رقبتى..فحاول أن يوقظها العديد من المرات ..وهى تشتم مرة واخرى تضربه ع هيئة اخوتها...وأخرى تخطرف بكلام ..بنزل وفتح الباب الذى بجانبها وحملها ..وصعد بها...إلى الطابق الخاص بهم ..وخبط ..ففتح لهم عادل:اي نمت منك اكيد...هاتها أدخلها.
فارس:لا يعمى هدخلها انا عنك.
عادل"وهو يفتح له باب الغرفة ويشير الى فارس ع فراش فريدة..ويسطحها ويخرج من الغرفة...ويجلس مع عادل..ليقول فارس:ده مش نوع حد طبيعى...طاب مش هتقوم تغير.
عادل"بضحك": لا متخفش هى ممكن لو مدايقة بتمشى وهي نايمة ..تضرب إلى نايم جنبها كدا ...علشان كدا بقفل الباب بالمفتاح ....بس هى هتصحى ع الفجر كدا كدا .
فارس"بضحك":ي لهوووى دي شكلها فظيعة.
عادل"بجدية":بص ي فارس ي بنى ..فريدة طيبة جداا ..ومش بتحب حد يجى عليها ويظلمها ...تبينلك انى هى مجنونة...بس اكتر واحدة عاقلة وتفهم المواقف...ولم تلاقى حد محتاج مساعدتها.....مش بتأخر عليه ..بس عيبها اما بتجرح مش بتعرف تسامح بسهولة..والعند ودمغها الناشفة دي وراثة ...بس باردوا طفلة ..طاب انت عارف اما كنت ماسك ايدى ..وبكتب الكتاب ..كنت عايز اضربك. .علشان هتاخذ مجنونة البيت....فريدة ليها روح حلوة كدا...حافظ عليه ومضيعهاش من ايدك.
فارس :فريدة فى قلبى قبل اما تبقى في عنيا ي عمى..عادل "بشعور طمأنينة": ربنا يحفظكوا ي بنى.
فارس"وهو يقوم من كرسيه":استأذن انا ي عمى..
عادل:خليك ي بنى شوية .
فارس"وهو يذهب ناحية الباب..ويفتحه ":لا معلش والله أصلى تعبان وعايز انام.
وفتح فارس الباب ..ورأي بادر وفاطمة كادوا ان يدقوا الباب ...وداخلت فاطمة إلى منزلها ..وذهب كلا من فادى وفارس إلى منزلهم ...وكل واحد إلى غرفتهم ..ومرت الليلة بسعادة ع البعض ..واخرين منهم حاقدين ..والبعض يفكر فى الانتقاااام.
************&************&**
وتشرق شمس يوم جديد ... فى منزل عادل وفى غرفة فريدة وفاطمة ..حيث يصدع هاتف فريدة بنغمة رانين في غرفتهم...لتقول فاطمة بنوم:انتى ي زفته قومى ردى ع فونك.
فريدة:مش هقوم سيبك انتى .
فصل الهاتف ثم ..صدع نغماته مرة أخرى...لتقول فاطمة:لو ماقومتبش رديتى انا هقوم اكسره.
فريدة وهى تمد يدها ع الكموميدينو ...وترد ع هاتفها بنوووم :ألو مين ..مترد ي زفت او ي زفتا ..فجأة ب .......يتبع.
البارت كبير اهوووه رأيكوا بقى ..اتمنى تكون عجبتكم...من حب بعد قسوة وعذاب ..بقلمى دنيا عيد😍
أنت تقرأ
حب بعد قسوة وعذاب
Romanceاذا جائك الحب صدفة.. فإستقبله بصدر رحب ..فما بالك اذا جائك الحب بعد قسوة وعذاب .. فمستحيل ان تتخلى عنه.