#البارت الرابع عشر#
من حب بعد قسوة وعذاب...بقلمى دنيا عيد.
****&*****&*****&****&***
سبحان الله وبحمده..سبحان الله العظيم.
اللهم صلى وسلم ع أشرف المرسلين... اللهم استغفرك ربى وأتوب أليك ..
******&*****&*****&****&***&**&
اولا ي جماعة كدا احب اشكر الناس المتابعنى ..وإلى بيعلقولى ديما بجد بتفرحوا قلبى سواء بملصقات او كلام ..اما الناس إلى بتفرج وتجرى ..بجد ربنا يهديهم ويعلقوا ..والله بفرح جدا اما بكلم محد ..المهم انا بتعب فى البارت وممكن يتمسح واعيدوا ..فبزعل اما مالاقيش حد يعلق... والله انا برود لو في سؤال وبحب الناس إلى بتخمن باردوا ...طولت عليكوا معلش.
*****&****&*****&******&********&
فى مكان ما يعم به الطلاب لكى يدرسون بعض المواد ..يلقون عليه المركز التعليمى(السنتر...... والله بيفكرنى بقصة سنه تالته اعدادى..The Center Of the earth... مش هتفتكرها غير صاحبى إلى مشجعنى... صديقة الطفولة ..ندى عبد الخالق ...ودرس ميس نعمة...😂😂😂)
وفى قاعة متوسطة الحجم ...يقف المستر يشرح لطلابه هذه المسألة ...ويجلس أمامه آسر وسلمى التي بجانبه ..ويحتفظ كلا منهم بمسافة ليجلس آسر والملل واضح ع ملامحه ...وينظر إلى ساعة يده بتأفف وشعور بالملل ..لتلاحظه التي تجلس بجانبه وهى تقول بمرح معتاد: متبصش كتير لسه بادرى .
آسر :ليه فاضل قد اي .
سلمى:نصاية ..كدا ثم إضافت بمكر...وبعدين اي عايز تروح بادرى ليه ي ياااسوو.
آسر"بصوت منخفض": لا العيلة كلها هناك ..عايزة اروح اناام شوية علشان افوق ع فريدة ...واطلع عنيها انهاردة...صح انتى مش جاية معايا....ولكن قاطع حديثهم صوت الاستاذ ..وهو يحذرهم. ...لتمر دقائق كثيرة ويعلن الاستاذ عن موعد انتهاء الحصة ...لتخرج سلمى وتنظر إلى آسر الذى يقف بجانب صديق له يتحدث معه ...وغادر وهو وسلمى المكان ...ليقول آسر :هه جيه ولا لاء.
سلمى :ليه عنديكوا اكل اي .
آسر:والله معرفش ي اوختى..بس امتى تبطلى تفكرى عن طريق بطنك.
سلمى"بزعل مصطنع":طاب كدا ..طاب انا ماشية ي عم.
آسر:عارفك انتى عاقلة ومافيش حتة القمص...المهم يلا علشان نلحق نوصل..
سلمى "بجدية":وانا والله مش قادرة هموووت وأناام ...روح انت وانا لو صحيت هصحى واجيلكم العصر بإذن العصر.
آسر"بتعب نوووم":انا مش قادر اتناقش معاكى ..هموت واناام وبعدين ابقى تعالى علشان نحكم ع فريدة.
سلمى :طاب يلا سلام ... وغادر كل منهم إلى منزله...
*******&******&******&****&***&***
فى بيت سيف الدين ...حيث يتجمع الجميع فى غرفة الطعام ...ماعدا عمر الذى ذهب للتو لمنادت تؤامه ..ويدخل عليه الغرفة كالمعتاد ...وبدون استإذن يدخل الغرفة ...ويرى فارس الذى يمارس الألعاب الرياضية كعادته هو الآخر ..ليقول عمر بمرح:اي ي نسر متأخر يعنى فى التمارين انهاردة...ثم أضاف بمكر...ولا نقول نموسيتك كحلى ي عريس وهو يغمز له بعينيه.
فارس وهو يلعب تمارين الضغط..ويقول..وهو ينظر لأخيه : نفسى مرة تعقل ...وتستأذن وتبقى مؤدب.
عمر"بضيق مصطنع..وببراءة":هو انا يعني مش مؤدب ولا اي.
فارس...وهو يعرف أنه لايوصل بكلامه لأخيه الا لهدف تافهه..فغير مجرى الحديث...وهو ينهض ويعقد ساعديه امام صدره:المهم في سر الزيارة السعيدة دي.
عمر"وهو يتذكر ماجاء به ليخبره بهلع":نهار اسوووح الفطار ..زمان فرح افترسته.
فارس وهو يضرب بيأس ع موخرة رأس أخيه..ويضيف بمرح...وهو يجرى:طاب اروح الحق أكل حاجة...
عمر بتعجب من مرح اخيه:براكتك ب شيخة فريدة ..ثم أضاف بتذكر وهو يجري خلف فارس ..ويقول:استنوا متاكلوش من غيرى.
وتجمع الجميع بغرفة الطعام التى يترأسها سيف الدين ...ويجلس عمر جمب فرح كعادته :اوعى تكونى كلتى الاكل وخلصتيه.
فرح:انا عايزة اعرف انت بتناقرنى ليه.
عمر:معرفش بس بحب انغشك ي رورو.
فرح : قلب رورو ي سطا.
عمر"بضحك":قلب الاسطا كله.
فارس "وهو ينظر إليهم بسخرية":انا قولت قاعدتها معاك غلط.
سيف الدين:اه والله عندك حق ...بطلوا شغل التاكتك ده انتو الاتنين ..ويلا علشان نلحق الصلاة.
فادى: انا جاهز ي حاج ...ثم أضاف بمكر وهو ينظر اتجاه والدته..ويقول:عايزة حاجة ي مانجية.
سيف الدين"بمكر":مش هرد عليك دلوقتى اما نيجى.
ثم أضاف وهو ينظر إلى كلا من عمر وفارس:اي الحلوين مش هينجزوا..
فارس"وهو يقوم من ع طاولة الطعام":انا هطلع اتوضا ونازل ..
فرح:عمورى حبيبى.
عمر:استر ي رب ...مادل دلع يبقى مصلحة...هه عايزة اي.
فرح"بضحك":عليك نور ...ظبطنى شكولاته وعصاير ي باشا.
عمر :حاضر ...هطلع البس العباية...واجى.
نادية :يلا ي فرح علشان نشيل الأكل.
فرح:حاضر ي ماما.
وبالفعل أخذت فرح الأطباق ولمت السفرة وذهبت إلى المطبخ لغسل الأطباق ...لتدخل عليها الدادة "سميرة":سيبيهم ي فرح ويلا روحى شوفى هتعملى اي.
فرح"بنفى":لا ي دادا انا هغسلهم .
لتدخل نادية المطبخ وتفرح ببنتها كثيرا:جدعة ي فرح ..يلا خلصى بسرعة علشان نصلى سوا...وانتى كمان ي دادا سميرة.
سميرة :حاضر جيه وراكوا.
فرح بإنتهاء الذى بيدها:انا خلصت ي دادا ..حضرتك عايزة اعمل حاجة تانى معاكى.
سميرة :لا ي بنتى تسلمى ...يلا علشان نصلى...وبالفعل ذهب سيف الدين وأولاده على المسجد...ونادية وفرح وسميرة لاداء فرضهم ..
******&*********&*******&**&
اللهم انت ربى .لا اله الا انت..خلقتنى وانا عبدك ..وانا ع عهدك وعدك ع ما استطعت واعوذ بك من شر ما صنعت.. فأغفر لى انه لا يغفر الذنوب الا أنت.
فى بيت محمد حيث تجلس كلا من أروى وفريدة ومنار وفاطمة.. لتقول أروى وهى تمسك وجنتين فريدة: والله مش مصدقة ان الصغنن كبر وهيتجوز .
فريدة"بتملص":الله يخربيت خدودى ..تخديهم ي حبيبتى...وبعدين لسه قدامى سنتين.
أروى"بشهقة":ليه ي ماما ده الواد هيخلل جمبك كدا.
فريدة:مش لسه بدرس اعمل اي يعنى.
فاطمة"بضحك": بعد إلى شوفته من كلبشته فيكى امبارح معتقدش انه هيقعد سنتين .
منار:اه والله عندك حق ي لهوى عليه امبارح اما عمى يقولوا سيب ايديها.. وهو مش راضى ...افصل من كتر الضحك.
فريدة :شكل الحفلة عليا ولا أي.
فاطمة:طبعا واحلى تحفيل ي فيفى.
فريدة"بضيق":لا مش هخلص انا هقوم اتوضى علشان أصلى.
البنات:طاب يلا...وذهب كلا منهم لأداء فرضهم.
*****&******&****&***&*&&&
اللهم ارحم موتنا واشفى مرضانا 💙
بعد أداء فرض الجمعة ..يخرج مصطفى ..ويليه والده وعمه عادل ...وأسر الذي يبلس حذائه...ليستأذن مصطفى منهم ويمشى أمامهم قليلا لكى يتحدث فى هاتفه ...وهو يقول:اهلا بعريس الغفلة .
هو:يعنى هجى امتى باردوا.
مصطفى: مكنتش عايز اقولك بس اعمل اي فى قلبى الطيب.
هو"بضحك":انت هتقولى ع قلبك ...أنجز امتى.
مصطفى:بكرا بعد العشا ..ابقى شرفنا يسيدى .
هو :شكرا ي بو نسب.
مصطفى:مش لما تيجى ونشوفها هتوافق ولا لاء ...ويلا سلام الرصيد هيخلص.
هو :طاب سلام ي صحبى اشوفك بكرا.
وانهى مصطفى المكالمة مع هذا العريس المجهول....ورحل الى منزلهم ...ويدخل ويجلس بجانب فاطمة التى تتكلم فى الهاتف ..وهو يقول :طمطم انا جعان ..هو الأكل خلص.
فاطمة:لا محلصش...ايوه ي فادى لا ده مصطفى..
مصطفى:اه قولتلى فادى.... هو من لاقى حبيبه نسى إخوته.
فادى"من ع الهاتف":لا افتحى الاسبيكر كدا ..لتضغط فاطمة ع زر مكبر الصوت ..ليقول فادى:جرا اي ي درش مالك ي بنى.
مصطفى:برخم بس ي دوك.
فادى: وبعدين متروح تشوف انت الاكل .
مصطفى:طاب انا تيجى تغدا عندينا .
فادى : لا ي عم كلوا انتوا بالهنا وشفى.
مصطفى وهو ينظر لهاتفه الذى صدع نغماته ..ويقول:طاب ي فادى عايز حاجة.
فادى:لا تسلم ي عم ...وجلست فاطمة تحدث فادى قليلا ...وانتهت ..لتذهب إلى تناول الغداء ...
*****&****&****&**&&"&&**&
فى غرفة منار بعد الغداء ..تجلس منار وفريدة يدرسون ..فيصدع هاتف فريدة لتلطاقته منار من جنبها وتقرأ الاسم ..وتبتسم بخبث ..وهى تمد يدها لفريدة ..وتقول:ايوة ي عم وكتبها زوجى العزيز😂
فريدة وهى تغط ع زر انخفاض الصوت ..وتقول:منار بطلى استظراف...ويلا علشان نخلص.
منار:ليه متردى عليه.
فريدة:لا مش عايزة ارد عليه.
منار:طاب ايه وافقتى عليه ي فريدة.
فريدة:زي ماتقولى غصبنى عليه .
منار:طاب في رايك تشوفيه... مش ممكن تحبيه.
فريدة"بإضطراب":معرفش ..بس بالتأكيد لا .
منار"وهى تقول بخبث":ليه ده حتى شكله مز...وعنده عضلات شبه أبطال الروايات.
فريدة"بشعور ما":بقولك اي ..ولكن قاطعة صوت هاتفها لتلطقاته وتذهب إلى الشرفة لتجيب:ألو.
فارس:اي مردتيش اول مرة.
فريدة:مكنتش عايزة ارد.
فارس :يخربيت الصراحة..
فريدة :مش بحب اكدب بقى ...اي بتعمل اي.
فارس:خارج انا والشباب...وانتى .
فريدة:كنت بذاكر شوية انا ومنار...عقبال اما أسر يصحى.... علشان نلعب شوية....وبعد كده هنروح.
فارس :هتلعبوا اي ..
فريدة:الشايب وأحكام..او صيادين السمك.
فارس : شكلك تخصص بيتحكم عليكى .
فريدة:يعنى مش ديما ..ساعات انا الى بحكم....وشهقت فريدة بصوت عالى..وهى تلتف خالفها ..لتقول"بذعر": الله يخربيتك ي سلمى...خضيتينى ...والله هموت بسبك....جزمة وحمارة.
سلمى "وهى تقول لمنار":اهووو جعفر طلع اهووه.
فريدة"وقد تناست الذى ع الهاتف":اه ي سليم الكلب ..واحيات طنط لوريكى.
منار:ي لهوووى ي فريدة فارس ع الفون.
فريدة"بخجل":نهار اسوح ..انت لسه ع الفون ...
فارس :اه اتصدقى ...اي رايك.
فريدة:معلش والله مخدتش بالى ..من الى عملته الزفته .
فارس:طاب اي حكاية جعفر .
فريدة"بضحك":لا ده الاسم الحركى بتاعى.
فارس"بضحك":طاب يلا سلام.
وانهت فريدة المكالمة مع فارس وذهبت إلى سلمى ...التى عندما رأتها ركضت خلفها وهى تصيح..:كدا ي جزمة تعرفيه ع جعفر ...طاب والله لاطلعهولك....
سلمى"بمرح":استهدى واستنى وارجع ووعاك ي طربوش تطلع😂
فريدة"بهدؤ قبل العاصفة":تعالى ي سلمى ي حبيبتى ...هنا.
سلمى"لتغير مجرى الحديث":شوفتى صح البت منص.
فريدة:مالها ي بت ...ومسكة سلمى من التيشيرت ..تعالى بقى كدا خلتيه يعرف جعفر.
ليدخل آسر الغرفة ..ويقول:مسيره كان هيعرف والله😂😂
فريدة:وانت كمان ي آسر الكلب .
آسر"بصوت جهورى":بقول لكم اي .
منار:قول ي خويا.
سلمى:احنا معاك ي سطا.
فريدة"بفضول":كل آذان صاغية...أنجز يلا.
آسر:بس ده سر....
فريدة:اوك قول .
آسر :الله يخربيت الفضول..انا بحب.
البنات فى صوت واحد:مين.
آسر:.................
***&****&***&****&***&***&
لا اله إلا انت سبحانك انى كنت من الظالمين.
فى غرفة أروى...حيث تجلس فاطمة ع السرير..وتقول:ي ترى مين العريس بتاع بكرة ي بلوتى.
أروى :اتصدقى نسيت اسأل حتى عن اسمه.
فاطمة"بفضول": بس نفسى اعرف مين.
أروى :ده احنا عيلة الفضول بيجرى فى دمها😂عامتنا بكرة مش بعيد.
فاطمة :ايوة صح ...تعالى نشوف درش.
أروى :يلا.
******&*******&******&****&
اللهم استغفرك ربى وأتوب اليك.
فى بيت سوسن حيث تجلس ندى ف غرفتها ...ليمر أدهم بجانب غرفتها ويدق الباب ...ليأتى صوت ندى:ادخل.
ليدخل ادهم الغرفة يرى ندى تجلس تفترش أمامها كتب كثيرة.
ويقول أدهم : ربنا يعينك ي نودى.
ندى :ي رب ي حبيبى ...وعقبال اما اشوفك مع الزوجة الصالحة.
أدهم "بإبتسامة تشق وجهه":ادعيلى...انه يحصل قريب .
ندى:ايوة ي عم شكلك نويت.
أدهم :طاب انا نازل عايزة حاجة .
ندى:اه يريت تلات أربع شكولاتات علشان داخلة ع اكتئاب.
أدهم :لا ادخلى فى اكتئاب احسن😂
..يلا سلام.
ندى:باى.
*****&*****&******&*****&*&
فى بيت محمد حيث يتجمع آسر ومنار وسلمى وفريدة فى غرفة منار..يلتفون بصيحات عالية ..ليقول آسر "بشماتةلفريدة":يلا ي حلوة مستعدة لللحكم.
فريدة :قول ي رخم .
آسر:رنى ع فارس ...وقوليله ازيك.
فريدة"بنفى":لا متستعبطش ي آسر.
سلمى :يلا ي فريدة ..انجزى.
فريدة:الله يخربيت إلى يلعب معاكوا.
آسر :منا لسه جايبلك شكولاته ..وافتحى الاسبيكر.
فريدة"وهى تمسك هاتفها وتضغط ع زر الاتصال":ليرد الطرف الآخر. .ويقول:ألو.
فريدة:ألو ازيك ي فارس.
اما عن الآخر الذى يسمع لأول مرة اسمه كالجان الموسيقى...ويفيق ع صوتها ...وهى تقول:فارس ألو انت معايا .
فارس:ايوة معاكى ...انا الحمد لله كويس ...اي روحتى .
لتقوم فريدة وهى تقول لأسر :تمام كدا انا داخلة البلكونة.
سلمى:ايوة ي عم شوف جعفر ام يحب فى الفون.
لتأخذ فريدة وسادة وتقذفها عليها...وتقول :ايوة معاك ...ده كان حكم عليا ....لا شوية وهروح... لا هنام...يلا محمدا رسول الله...وأغلقت الهاتف ...وتدخل لكى تجلب اشيائها ..وتنزل إلى الجميع ..لترحل الى بيتها..
وتمر الليلة ع الجميع ...بنوم هنيئ. ..
ويأتى اليوم التالى بدون أحداث ..غير اهتمام فارس بفريدة. ..ويمر النهار ويحل الليل سريعا ...فى بيت محمد ...حيث يجلس مصطفى هو ومحمد يرحبون بالعريس وعائلته ...
وتنزل أروى بردائها المحتشم وحجابها يزين ووجها. .بدون مكياج ...فإنها حقا كالملاك....وذهبت لتتفاجأ ب......🙊
معلش ع التأخير ..اتمنى تعجبكوا😍
أنت تقرأ
حب بعد قسوة وعذاب
Romanceاذا جائك الحب صدفة.. فإستقبله بصدر رحب ..فما بالك اذا جائك الحب بعد قسوة وعذاب .. فمستحيل ان تتخلى عنه.