البارت الخامس:
من حب بعد قسوة وعذاب.
*&*********&*&&&&
سبحان الله وبحمده ..سبحان الله العظيم...اللهم صلى وسلم على افضل المرسلين...لا اله الا الله واحده لا شريكة له الحمد وله الملك والله ع كل شئ قدير.
****&**&&********&*&
البحر كالحب ..فالا يستطيع الانسان السباحة به ..الا إذا كان له هدف معين..فالبعض هدفهم الحب والعشق ..والبعض هدفهم القسوة والحب..والبعض الاخر هدفهم الحقد والخراب والشر لاخريين.
*&&&&&*************&
فى بيت سيف الدين يعلن جرس الباب ..عن وصول الزائر المنتظر.... فتقدم نادية إلى الباب لكى تفتحه وتستقبل شقيقتها ..فتفتح وهى تقول : اهلا اهلا ازيك ي سوسن عاملة إي.
سوسن وهى تدخل من الباب الداخل وتاليها نادين ..وهى تقول :ازيك ي نادية عاملة اي .
نادية : انا تمام ..ثم واجهت بصرها لنادين ..وهى تقول :ازيك ي نادين ..ي حبيبتى مالك كدا بتحلوى كل مرة ي بت.
نادين "بإبتسامة مصطنعة":الحمد لله ي خالتوا والله واحشانى.
نادية"وهى تحثهم ع السير أمامها ":اي تعالوا اتفضلوا فى الصالون ..بدل مأحنا واقفين كدا .
سوسن وهى تجلس وتقول:اومال فين الاولاد وسيف .
نادية "بحرج من شقيقتها":لا ابدا كل واحد فيهم خرج من شوية بس مش هيتأخروا...شوية وجايين.
سوسن "وهى تلوى شفتيها ":ليه مش عارفين اني جاية ازوركم.
نادية :لا طبعا عرفوا ..وانتى عارفة اني فارس بقالوا كتير منزلش فاتفق مع صحابوا إنهم يخرجوا مكنش عارف انكم جايين..ثم أضافت لتغير مجرى الحديث ..اومال ندى فين .
سوسن : دي خارجت مع احمد واسما.
نادية :المهم تشربوا اي ..ثانية انااادى ع سيدة تجبالنا حاجة نشربها ....
وأخذوا سوسن ونادية يتناولوا احدايث مختلفة وتشركهم نادين من الحين للاخر .
&*****&&&&&اللهم صلى ع محمد
فى مكان حيث يجلسون الشباب ..وفريدة تلعب مع أصدقائها ..
فريدة وهى ترمى الكرة ع آسر فخبطت فى فادى وهو يجلس مع مصطفى ومراد....مصطفى "بحرج": معلش ي فادى بجد ع الكرة.. ثم ناد مصطفى ع فريدة ...فريدة :معلش والله ي درش ..اخر مرة.
مصطفى :تعالى هنا ي فريدة ...فريدة وهى تقدم منهم ولاخرون يتبعونها ..
فريدة "بمرح": الحمد لله إلى جات فيك ولاجتش فى حد غريب ...
مصطفى :لا مجتش فيا جات فى الدكتور فادى .
فريدة وهى تنظر خالفها وتقول بإستغراب. .انا سمعت الاسم ده قريب.. بس عامتنا انا اسفة جدا والله.
فادى "وهو يبتسم بمكر لفاطمة التي نظرت إلى فريدة وهى تسبها فى سرها": لا عادى ولايهمك ..انا دكتور فادى سيف الدين ..ابن سيف الدين صاحب والدك.
فريدة :اهلا ازي حضرتك ..واي أخبار عمو.
فادى :تمام الحمد لله وعموبيسأل عليكى ..المهم اي أخبار درستك.
فريدة :الحمد لله تمام ..
فادى :انتى بتدرسى اي بقى.
فريدة انا فى اخر سنه فى التجارة المتقدمة.
فادى :اه مش دي المدرسة إلى مسكها الجيش ..والقائد..
فريدة : ايوه هى ..بس ماسكها قائد متعجرف وبارد ..ورخم و
ولكن قاطع حديثها صوت من خالفها ..وهو يقول :واي تانى كملى .
فريدة وهى تنظر للخلف بصدمة وهلع ..ولكن تظهارت بالمرح والقوة وهى تقول : بس شكله طيب ...اهلا ازاى حضرتك ي قائد ..لو قدمت شوية كنت سمعتنى وانا بشكر فيك 😂
فارس"وهو ينظر لها برفعة أحد حاجبيه ويقول": اه مهو واضح انك بتشكري فيا.
اماعن عمر الذى يقف بجانب أدهم وهو يقول ..دي مين دي إلى هزاققتوا.
أدهم : ابدا دي المفروض إلى أخوك بينتقم منيها .
عمر "بدهشة": ده حيوان ازاى عايز ينتقم من الملاك ده.
أدهم : بتسألنى انا متروح تسأل تؤامك ي خوويااا ..ثم أضاف بإستغراب ..بس اي علاقتها بمصطفى .
فريدة وهى توجهه كلامها لمصطفى منخفض : هو انت تعرف الأخ ده ي درش.
مصطفى :هو انتى كنتى بتغلطى فى ده ...ثم أضاف ..ده فارس أخو فادى وصحبى...انا مش هحوش عنك .
فريدة "بقوة عكس التى داخلها":ليه يعنى ميقدرش يعمل حاجة .
مصطفى :يبقى متعرفيش النسر ..ثم أضاف بمكر ..ثم انا كامصطفى اتمنى تقعى فى واحد زيك يربيكى 😃
فريدة "بزعل":ليه كدا ي درش ..ده انت حتى إلى مربينى .
اماع الجانب الاخر ..آسر وهو ينظر لمى وسلمى ..ويقول : بت ي مي مش دي البت إلى شديتى معاها الاسبوع إلى فات.
مي : اوبس أتصدق هى .
سلمى "بغيظ ": محدش نادنى اشوف الخناقة ليه .
آسر "بغيظ منها ": والله انتى هبلة ..صح ..ثم أضاف غيروا الموضوع شكلها جايه علينا .
اسما" وهى تتقدم منهم بإبتسامة ": اهلا ازيكوا ..عاملين اي ..ثم أضافت بإبتسامة مسامحة...هو انا ممكن ادخل معاكو فى الشلة دي.
سلمى :اهلا بيكي ي قمر ..بس ي ترى عايزة تدخلي شلتنا ليه .
اسما : ابدا انا حاسكوا ديما روح واحدة ..وشكلكوا كدا دمكم خفيف .
آسر "وهو ينظر لها بإعجاب ثم يقول لمى ": اي رايك ندخلها دي عسل .
مي "وهى تلكزه فى بطنه ":ماتهمد يلا عيب عليك ..ده حتى البت كيوته وهنعتذر منها عن إلى حصل .
مى : احنا بجد متأسفين جدا ع اول مرة .
أسما: ولا يهمك انا بجد حبيتكم وحبيت روح التعاون إلى فيكم ..ونفسى اكون من ضمنكم.
فريدة "بمرح":التعاون دي بنزينه ي حاجة😂😂
اسما : مش بقلكوا دمكم خفيف.
فريدة : انتى مين بقى يالى عايزة تدخلى شلتنا ...
اسما: انا اسما معاكوا فى المدرسة ..وبنت خال فارس ..وشوفتكوا فى المدرسة اكتر من مرة مع بعض ..والصراحة حبيتكم.
فريدة : هو انتى بنت خالى القائد إلى لسه مهزقاه ..قصدى بشكر في.
اسما"بضحك":ايوا ي ستى.. بس انتى قلبك جااامد انك قولتى كدا.. ده انا بخاف أقف قداموا.
فريدة "بسخرية ": والله ولا جامد ولا حاجة ..ده انا معرفش انوا قريبكم .
اسما:المهم هدخولنى فى الشلة ولا لاء .
مى "بمرح": انتى متأكدة ي بنتى من قرارك.
آسر : لو دخلتى مفيش خروج ..
اسما:ايوا ي جماعة انا قررت خلاص .
سلمى :نورتى شلتنا ي شابة😂
اسما : بنورك ي سكينة ..قصدى ي سلمى.
فريدة :وبمناسبة دخولك فى الشلة يلا نلعب ..الا فين مازن ومنار ومنه.
سلمى :راحوا يشترى أيس كريم.
فريدة : طاب تعالوا نلعب مع عقبال اما يجوا.
*&&*****&*&&&&&
عند بائع الايس كريم ومنار ومنه يطلبون ...البائع : اجبلكم اي .
منار: انا هاخد مانجة وشكولاته.
منه : انا واحد شكولاته ..وأربعة اريو وشكولاته.
أدهم "بمرح ": ده كلوا هتكليه لوحدك ..ثم أضاف ..انتى كدا هتخلصى ع شكولاتة المحل .
منه : افندم .. بتقول حاجة حضرتك .
أدهم : لا ابدا انا كنت بهزر مع حضرتك.
منه " بحدة ":وحضرتك تعرف حضرتى علشان تهزر معاها .
أدهم "بحرج": لا ابدا انا متأسف ..جدا.
ثم قاطع حديثهم صوت البائع وهو يقول : اتفضلى ي انسة طلبك والحساب.....
منار وهى تأخذ الطلب وتدفع فجاء صوت أدهم من خالفها الحساب عندى ...منه "يتألف ":معلش ي كابتن احنا مش بنحب حد يدفع لنا الحساب.
أدهم "بمرواغة":اعتبريه اعتذار ليكى ي آنسة .
منه :لا شكرا حضرتك اعتذرت وانا قبلت اعتذارك...بعد اذنك.
وذهبت منار ومنه. ..اما عن ذالك الادهم الذى يقف فى شرود ..فافق من شردوه على لكزة أخته وهى تقول: اي ي خينا فين الايس كريم .
عمر : احلى ايس كريم هيجي لاحلى اخت حالا.
ندى"وهى تنظر لعمر":أدى الأخوة وألا بلاش ..تسلملى ي خويااا.
ندى :أنت ي عم السرحان فوووق شويه مش كدا....ثم أضافت بمكر ..بس حلوة ومأدبة والله.
أدهم " بشرود دون أن يدرك ما تفوة به":لا دي عسل ... ثم قال بإنتباه هى مين دي إلى حلوة.
ندى :بإبتسامة خبيثة ...اي ده انت متعرفهاش.
أدهم "بكدب":لا ي ختى معرفهاش
ندى:اروح اتعرف عليها بقى.
وذهبت ندى وتعرفت ع منه ومنار ..وذهبوا معا لكى يتعرفوا ع الباقى...
منه "بصدمة مصطنعة":اي ده انتوا بتلعبوا من غيرى ..مش قادرة أصدق عنيا🙊
منار:وكمان دخلتوا واحدة تانية فى الشلة.
فريدة "وهى تصفق لهم بيديها ":لا بجد برافوااااا اي التمثيل الرائع ده👏
سلمى :وانتى ي قمر إلى جايبك مع العيال دى.
ندى "بمرح":لا ابدا انا لقيتهم ماشيين بيكلموا نفسهم ..فصعبوا عليا ..قولت اتعرف عليهم ..وبعدين انا ندى وبنت خال أسما ..
منار "بصدمة":احنا كنا ماشيين نكلم نفسينا ...
فريدة: صلوا ع النبى ي جماعة ..اهدوا.
الكل: عليه افضل الصلاة وأتم السلام.
فريدة :ايوا كدا شاطرين ...ثم أضافت بمرح غافلة عن تلك العيون ...يلا نلعب بقى ...
مازن :هنلعب اي .
منار :كهربااااا😂
سلمى :ملعبتهاش من زمان ..احنا موافقين ..يلا آسر إلى فيها.
آسر : وليه انا ..فريدة : أنجز ي آسر .
وبدؤا فى العب ..فارس: أدهم ..انت ي بنى ...تعالا عايزك ..وذهب أدهم إلى فارس ..حيث يقف أمامه ..ويقول : نعم انت عايز اي .
فارس " وهو ينظر خالفه بمكر ": لا خليك واقف كدا خمسه.
أدهم " وهو ينظر للخلف فرأى فريدة تجرى بالقرب منهم ..ففهم ما ينوى عليه تلك الفارس...ثم أضاف بغيظ ":اوعى تكون ناوى تعمل حاجة فيها.
فارس " وهو يمد قدم واحد للأمام ...لتقع فريدة ع الارض بتأووه ..وتقول ": ده ي ده انشاء الله.
فادى " وهو ينخفض لمستوها ": دي حاجة صغيرة ..علشان تهزئى فيااا. .قصدى تشكرينى....ثم أضاف وهو يمد تلك يديه إليها ليحثها ع النهوض ..ولكن تلك العنيدة نهضت بكبرياء ..وابت ان تمسك يدها ..ونهضت لكى تنظف ثيابها ..ونظرت إلى ذالك المغرور الذي يضع يديه فى جيب سرواله ..ثم قالت بغرو وغيظ ..وهى تهرس ..قدمها بحذائها: متساش اما تغلط تعترض ي حضرت القائد ...ثم قالت ..ي آسر استنى يلا.
فذهبت فريدة من أمامه تجرى خلف آسر..اما عن فارس الذى واقف يتأوى من قدمة....وينظر بسخرية إلى أدهم الواقف بجانبة الذى يحاول الا يضحك وتظهر البسمة ع شفاتها ..فيقول بغيظ: والله مش هسبها الا لما تقول حقى برقبتى.
أدهم"بمكر ":هى شكلها قوية .. ثم أضاف ليكسب صديقة من انتقامةالأعمى ..ثم أضاف بس مش دي الطريقة إلى هتعرف تنتقم منها.
فارس "بإستغراب ":اومال اي الطريقة بقى .
أدهم "بشرح":بص ي سيدى ..الخطة كالاتى...................................
**&*&&*****************&
عند مصطفى ..وهو واقف مع مروة .
مصطفى : بقولك اي رأيك نعمل الفرح ..بعد شهر من دلوقتى .
مروة: انت مش شايف ان ده استعجال.
مصطفى :لا مش استعجال... احنا كنا المفروض ف بيتنا من شهور ..لكن جه حوار الكرونااا واجلنا....
مروة "بتفكير":طاب اخدت رأي بابا.
مصطفى : اه خالى قالى موافق .
مروة :خلاص تمام ..انا موافقة.
مصطفى "بفرح":ازعرط ي شيخة ده انا خللت جنبك.
ونادى مصطفى ع الجميع وفرحوا جميعا ..وهنئوه هو مروة ...وانتى اليوم بذاهب الجميع إلى بيوتهم ..
فى منزل محمد ومريم ...والجميع فى غرفهم ..ماعدا آسر وفريدة ومنار فى غرفة منار يلعبون الشايب ..فجاء الحكم ع آسر ...فاضافت فريدة :مبدأيا كدا زى الشاطر تنزل تجبلنا حاجة ناكلها من التلاجة ..والتانى نخلص العبة علشان انااااام ..وتخرج من الأوضة.
آسر :طاب سمحى وانا اخش انااام فى اوضتى .
منار : خلاص ي فريدة مش لازم اكل ويلا ننام ..ده اتهديت.
آسر:طاب تصبحوا ع خير ي حلوين ..والى يصحى ع الفجر يجى يصحينى ..باي .
وخرج آسر من الغرفة ..فدار المناقشة كالاتى ...فريدة : منار خشى نامى جوه انا عايزة اناااام ع الحرف .
منار : بصى انا هخش جوا مش خوفا منك ..ده علشان عايزة اناااام واريح دماغى ...منك .
فريدة "باستفزاز احسن باردوا ":بلا تصبحى ع خير.
منار و:وانتى من اهله ....وذهبت منار فى ثبات عميق اما عن تلك الفريدة التى عادت تفكر فى هذا المتعجرف ..وتقول :اكتر إنسان مستفز وبارد ....ثم ..ذهبت فى ثبات عميق هى الاخر.
**&****&*&****&***&&&
وتمر الايااام دون أحداث تذكر سوى ..ان كل واحد بيهجز أفرح مصطفى ومروة ..ولكن فى يوم فى كلية التربية ..التى تدرس فيها فاطمة واروى ...فى يوم الأحد حيث يجلسون فى سيكشن المعيد فادى ...ليقول فادى فىآخر المحاضر:جاهزيين تسمعوا درجات آخر كويز عملناه ..الكل :ايوة ي دكتور.
فادى "بخبث":طاب ي جماعة هى كدا الدفعة كدا معديه ماعدا عشرة كدا ..ي ريت يجولى ع مكتبى ...انا هقولى اساميهم ..ومن ضمن هذه الاسامى اسم فاطمة عادل الليثي .
اروى:ازاي ده يحصل ي فاطمة ..
فاطمة "بإستغراب ":ازاي ده اول مرة يحصل .
اروى:خلاص روحى وشوفى فى اي .
فاطمة "بتعب":لا خليها يوم تانى انا هروح.
فذهبت فاطمة إلى البيت وهى تسب هذا الفادى ..طول الطريق ....الا أن ذهبت البيت ..وهي تعدى ع والدها قبل الطلوع ...وتقول بتعب :انا هطلع ي بابا عايز حاجة.
عادل:اه تعالي ي فاطمة انا عايزك فى موضوع .
فاطمة "بقلق ":خير ي بابا.
عادل :بصى ي حبيبتى انتى جايلك عريس...فاطمة وكادت ان تعترض ولكن قاطعة حديثها صوت والدها وهو يقول ...قبل ماتعرضى وتقولى حاجة شوفية ...وانا ي بنتي نفسى اطمن عليكوا ..هه قولتي اي .
فاطمة:إلى تشوفه حضرتك ي بابا.
**&*&&*&&&&&*&&&&&&
اما فى المدرسة ...فقد أصبحت اسما ضمن الشله ...ويتجنب فارس ..فريدة ديما ..حتى لاحظت فريدة هذا التغير ....
باااس تم بحمد الله البارت الخامس من الرواية ...بس ي ترى اي خطة نادين وسوسن. .واي خطة أدهم وكلامه مع فارس. ..ويترى ليه فادى عمل كدا ...ومين هو عريس فاطمة ...
اهم حاجة تقول لى رأيكم!
علشان اعزمكم ع فرح مصطفى ..والى مش هيعلق مش هياخد جاتوووه فى الفرح😂😂😂😂
أنت تقرأ
حب بعد قسوة وعذاب
Romanceاذا جائك الحب صدفة.. فإستقبله بصدر رحب ..فما بالك اذا جائك الحب بعد قسوة وعذاب .. فمستحيل ان تتخلى عنه.