البارت الثالث عشر

176 6 3
                                    

#البارت الثالث عشر#
من حب بعد قسوة وعذاب ..بقلمى دنيا عيد.
***********&**********&
سبحان الله وبحمده ..سبحان الله العظيم...اللهم صلى وسلم ع افضل المرسلين ..اللهم اشفى كل مريض.
*********&***********&******
تشرق شمس ..بإشاعتها الذهبية..وتعلن عن بداية يوم  جديد...فى بيت عادل ..وبالتحديد فى غرفة فريدة وفاطمة ..حيث يشق صمت الغرفة صوت الهاتف بنغماته المزعجة ..لتلكز فاطمة بإنزعاج تلك النائمة بجوارها ..وتقول بنعاس. .وانزعاج ف لحظة واحدة: انتى ي زفته قومى شوفى فونك.
فريدة والنوم مسيطر ع جوفنها:ب.. بصي سيبك منه شوية وهيفصل..وعادت فريدة مرة أخرى إلى النوم ..ليصدع هاتفها مرة أخرى... لتقول فاطمة بإنزعاج ..وضيق:لو مقومتيش ..هقوم اكسره.
فريدة"وهى تمد يدها بجانبها بكسل ونوم مسيطر ع جفينها...لتلطقته وتجيب دون أن تنظر إلى الهاتف:ألو مين ..مترد ي زفت او ي زفته ..ده إي الناااس دى ..ولكن تفجأت بصوته وهو يقول:يخربيت لسانك إلى هقصهولك قريب باذن لله.
فريدة:الصوت مش غريب عليا ..ي رب  ميطلعش إلى ف بالى.
فارس"ببرود": لا إلى فى بالك صح.
فريدة"بنفى":يعنى ده مش حلم بجد.
فارس"بسخرية":لا شكلك فعلا لسه نايمه ..ورديتى من غير ما تبصى ع الإسم.
فإنصاعت فريدة لطالبه دون تجويد ..لتفتح فريدة هاتفها وتنظر إلى أعلى شاشة هاتفها ..وهى تنظر إلى الاسم بصدمة..وتقرأ بصوت مرتفع قليلا ..وصل إلى مسامع فارس: زوجى  العزيز ..ازاي.
لتقول فاطمة بخنق..وصوت منخفض:قومى اتكلمى فى البلكونة.
وذهبت فريدة إلى الشرفة وجلست ع الكرسى ..وهى تقول بتثاوب: طاب انا اخر حاجة فاكرها انى كنت معاك فى العربية اي إلى جبنى هنا....واي إلى سجل رقمك بالاسم ده.
فارس :..............
*******&*******&*********&**
في بيت محمد ..تدخل مريم إلى غرفة آسر..النائم بعمق ...ولا لديه أدنى احساس بمنبه هاتفه الذى يصدع بإزعاج ..لتفتح مريم شرفة الغرفة ..لتدخل منها أشعة الشمس ..لتقول مريم:ده البعيد مقتول مش نايم..لتلكزه مريم وتوقظه:انت ياض قوم...ولكن بحيلة تفعلها جميع الأمهات...وهى تبتسم بمكر...وتقول :الاحق ي آسر الساعة عشرة ..الدرس فات عليك.
ليقوم أسر بهلع. .وهو يجرى ع الحمام..ويقول:ازاى راحت عليا نومه ..مصحتنيش ليه بادرى.
مريم "بضحك":حاسب وانت بتجرى لا تقع ع وشك ..لسه الساعة سبعة ونص😂
أسر من خالف الباب:هو انتى متأكده انك امى ي روما.
مريم"بسخرية":لا ي حلو مرات ابوك...وانجز علشان تلحق تفطر قبل الدرس.
اسر:طاب خدى الباب فى ايدك علشان اطلع البس ي حاجة.
مريم"وهى تغلق الباب ..وتنزل":متتاخرش ..ولاقيك ورايه.
وتخرج مريم من غرفة آسر ..وتدخل لغرفة توائمه التى بجواره ..لتدخل وهى تقول :فاشلة هااانم قومى ي بت .
منار"بنوم":ي ماما لسه بادرى.
مريم:لا قومى ذاكرى شوية ..وبعدين البيت كله صاحي ...يلا علشان تكونى مخلصة قبل الصلاة ..ي ميرو.
منار"وهى تجلس ع السرير":عارفة مشكلتك اي ي روما.
مريم:اي ي قلب روما.
منار:انى مش هعرف اقولك لاء.
مريم"بسخرية":اه ربنا يهديكى ويكفينا شرك .
منار "وهى تذهب إلى المرحاض التابع لغرفتها":كدا ي مريم ..اوك ..ابقى افتكريها.
مريم "وهى تخرج من باب الغرفة ":بسرعة علشان تحضرى معانا الفطار انا واروى ...علشان اروى إلى بتحضر دلوقتى.
منار"من الداخل":تمام ي ريسا.
وتذهب مريم لتعد الفطار هى واروى..و.....
*********&********&****&**&
استغفر الله ..💛
فى بيت سيف الدين ..وفى غرفة فارس ..حيث يقف فى شرفة غرفته ..ويتكلم فى هاتفه مع فريدة...وهو يقول:اه ما البرنسس نامت وانا بكلمها...وانا اخدت منه الفون وسجلته.
فريدة:اه ما كنت تعبانة وقولت اروح...اوعى تكون شلتنى.
فارس: اومال اطلعك فى سبت بيتكوا...وبعدين اي إلى كنتى بتقوليه وانتى نايمة.
فريدة"بنفى":بس انا مش بتكلم وانا نايمة.
فارس"بسخرية":ابدا انتى هتقوليلى.
فريدة:وبعدين فى حد يصحى الناس بادرى كدا.
فارس: أولا انتي مش حد ولا ايام الاسبوع ..انامراتى تبقى نشيطة وتصحى الساعة سبعة.
فريدة"بتثاوب":طاب ممكن تخلى النظام ده فى اياام الدراسة ..وتدينى اجازة فى العطلات والإجازات الرسمية.
فارس "بضحك لا يستطيع توقيفه":انتى ي بت يخربيت لسانك....فلم يتلقى ردا..فتيقن انها غفت ..فيقول..وهو ينادى عليها:فريدة ..انتي ي بت نمتى تاني.
فريدة"وهى تنهض بفزع:اي فى اي ..صحيت اهوه.
فارس:طاب قومى شوفى هتفطرى والا هتذكرى.
فريدة:لا يدوب اقوم اشطف واذكرى كلمتين ..علشان شوية وهنروح عند عمى محمد.
فارس:طاب روحى شوفى وراكي ..وانا هنزل افطر....يلا سلام.
فريدة:سلام.
******&******&*******&****&
في بيت محمد حيث يلتفوا الجميع حول مائدة الطعام ...ليقول مصطفى:بابا انا عايزك فى موضوع بعد الفطار .
محمد"بمرح": ربنا يسترها من طلاباتك.
مصطفى:انا بردوا ي حاج.
منار:أسر انت رايح درس اي.
آسر :درس المحاسبة بتاع مستر..
منار:سلمى معاك فى المجموعة.
آسر "وهو ينظر إلى ساعة يديه..بضيق ويقوم يأخذ كشكوله":اه جايه الدرس...سلاااموووز انا ي جدعان .
مريم:خلى بالك من نفسك ..ومتأخرش.
آسر :حاضر ..يلا لا اله الا الله.
مريم:محمد رسول الله.
منار:طاب انا شبعت الحمد لله ...
مريم:لمى الأكل انتي واروى وتروحي تذاكر شوية.
منار:اوك ي ماما.
محمد :تعالى ي مصطفى باشا نشوفك عايز اي.
مصطفى :ماشى ي حاج.
...وذهب مصطفى خلف أبيه... وجلسوا فى الصالون..ليقول محمد: اي ي مصطفى عايز اي .
مصطفى:بص ي حاج الموضوع بخصوص ...
*******&**************&***&
فى بيت نزوره..لأول مرة حيث بيت سمير ..خال فريدة...وخاصتنا فى غرفة مراد ..الذى لم يذق طعم النوم منذ البارحه ..يجلس ع فراشه بحزن لم يذقه من قبل ...ليدق الباب ..وتدخل اخته...وهى تقول لتلطيف الجو: اي ي مراد ..مالك كدا ليه.
مراد"وهو يصطنع ..اللامبالاة": مالي انا تمام اهوووه.
مروة: محدش يستاهل انك تزعل ..وتتدايق عليها .
مراد"بكذب": ومين قالك اني مدايق او زعلان من حاجة.
مروة:ليه شايفنى مش عارفاك ده انت إلى مربينى...ثم نظرت إلى عيونه وهى تقول..انا عارفاك اكتر من نفسك ...فتهرب مراد من عيونها ونظر إلى منطقة أخرى فى غرفته. .وظل يفضل الصمت ...لتقول مروة : انت كنت ناوي تتقدم لفريدة...صح.
مراد"بغضب":ايوه ..صح استريحتى.
مروة:اهدأ ي مراد ...وتأكد ان ربنا كتبلك الخير...وفريدة مش نصيبك.
مراد"بهدوء":ربنا يسعدها ويكتبلها الخير ديما...
مروة"وهى تحيط كتفه بذراعها": ربنا يرزقك بالزوجة الصالحة ي حبيبى ..وإلى تصونك بإذن الله.
مراد"بإقتناع":امين ي حبيبتى ..ثم نظر إلى عينها وهو يقول ..كبرتى ي مروة ..زمان كنت انا بنصحك واشورلك ع الغلط..دلوقتى انتى إلى ريحتينى ..المهم اي إلى جابك هنا.
مروة:علشان تحضر معايا الفطار ي سطا.
مراد"بسخرية":انتى متأكدة انك هتتخرجى من الكلية ..ولا سواقة توتك...ربنا يعينك ي درش. .هو انتى بتقولى كدا.
مروة:اه عادى فيها حاجة.
مراد"برفعة أحد حاجبيه":لا ابدا ..يلا قدامى ي مصيبة .
وذهبوا إلى المطبخ يحضرون الفطار فى جو من المرح والضحك.
*******&*********&*******&
استغفر الله..وأتوب إليه 💙
وتمر الساعات ...وفى بيت محمد ..حيث يجلس مصطفى ووالده ..ومريم وبجانبها أروى...ومنار تنزل للتو...حيث يقول مصطفى :هه مقولتليش رأيك ي حاج.
مريم:فى اي ي مصطفى.
محمد...وكاد ان يرد ولكن قاطعة حديثه جرس باب المنزل ...لتقوم منار بفتحه...لتدخل فريدة..بصوتها المرتفع ومرحها ...وهى تقول:صاحبى حبيبى واحشتينى ابت.
منار"بغموض":وانت اكتر ي صحبى.
وتدخل فريدة ويليها والدها والجميع وتجلس فريدة..بجانب مصطفى...الذى ضربها بخفه ع مؤخرة رأسها :مش هتعقلى شوية...فريدة:انت تعرف عنى كدا.
مصطفى"بصوت منخفض":وأنا إلى قولت هيعقلك ..شكلك هتجنيه معاكى.
فريدة:هو ونصيبه بقى...ههه😂
مريم: ديدا حبيبتى...تعالى فى حضنى.
فريدة وهى تذهب إلى حضن مريم...وتنظر الى والدتها ..وتقول:شايفه الأمهات إلى بتاخد بالحضن .
ماجدة:اصطبحنا ع الصبح ..أهدى ي بت انهاردة الجمعة..مش عايزة انه انا معاكى.
محمد:اهدوا بطلوا دوشه ..وخاصة انتى ي ديدا.
فريدة"بمرح":امرك ي عسليه ..واني انت الحلو إلى فى العائلة دي.
محمد:ي بكاشة انتي ..المهم فى عريس جى لاروى ...اي رايك ي أروى.
أروى :إلى انت شايفه ي بابا.
محمد:خلاص بعد الصلاة كلمه ي مصطفى وتقولوا يجى بكرا بإذن الله.
مصطفى:حاضر ي حاج ..يلا ي نروح نلحق صلاة الجمعة.
محمد..وعادل :يلا بينا .
ويذهبوا الى المسجد القريب لأداء فرضهم ...اما فى البيت ...تقول فاطمة:اومال الضلع التالت فين.
فريدة:اكيد فى الدرس بتاع المحاسبة.
لتجلس اروى..وتقول بمكر:خرجتى فين امبارح ي فريدة.
فريدة"بغباء":امتى  ده.
أروى :يخربيت الغباء. .مقالتلكيش ي فاطمة.
فاطمة:لا روحت لاقتها مقتولة😂
فريدة:متلمى نفسك ي  بت.
أروى :طاب بقولكوا اي ......
رأيكوا بقى وعايزة تشجيع علشان انا طماعة ...ي رب تعجبكوا من حب بعد قسوة وعذاب بقلمى دنيا عيد#

حب بعد قسوة وعذابحيث تعيش القصص. اكتشف الآن