البارت الرابع ..الجزء الثانى

195 3 0
                                    

البارت الرابع:
الجزء الثانى..من روايه حب بعد قسوة وعذاب.
***&***&******&&&&
سبحان الله وبحمده ..سبحان الله العظيم...اللهم صلى وسلم ع افضل المرسلين.
*****&*******&****&&&
إذا جاءك ..ضيف..فاستقبله مرحبا به فى اى وقت يشاء ...فما بالك إذا علمت إن الضيف ..هو الحب الذى يدق على باب قلبك فهل ستستقبله وترحب به ..ام ستخذله وتهجره مدى الحياة..؟
****&*&******&&&&***&
فى بيت تزوره لأول مرة ..يحتوي ع الطيبة والحب والموده ودفء المشاعر ..فإنه بين العم منصور والد منه..منه وهى تستعد النزول ..وتقول لوالدتها : انا نازلة ي ماما ..علشان الحق العيال.
الام:ليه مين إلى خارج معاكي.
منه : ابدا دي فريدة ومنار وآسر ..واحتمال مي ونورهان.
الام: ماشى..خدى محمد وسما معاكى ومتتأخريش ..وسلميلى عليهم ..وقولهم ماما زعلانه علشان مش بتيجوا.
منه:أولا اخواتى خارجين ورايا..وبالنسبة للتأخير متقلاقيش هاجى بادرى..ثم أضافت بمكر ومرح معتاد ..ثالثا وده الأهم هبقى اسلملك عليهم بس تدفعى كاام.
الام  (وهى تمسك حذائها وتقول) :ابدا ع الدفع ..تعالى وانا اديكى ي حلوة.
منه"بخوف مصطنع":لا واللهى ابدا...هليكى انتى الكبيرة ي حاجة ...هتعملي عقلك الكبير بعقل تافهه زى😂😂
منه بعد أن تناولها حذاء والدتها ..وهى تجري ع السلم ..وتمسك ظهرها ..و تقول :اه..اه الله يخربيت لسانى إلى بيودينى فى داهيه ده ..منه وهى تنظر إلى أخواتها بسخرية ع ضحكهم عليها ..وتقول: الله يخربيت الشماته ..ده بدل اما تحوشوا عنى ..ثم أضافت بغرور مصطنع ..وهى تنظف أعلى كتفيها..وتقول:لا نلم نفسويتنا شويتين ..ده انا حتى هخركم ي بت منك ليه.
وقطعها حديثها مع اخواتها صوت هاتفها وهو يصدع ..ثم تناولته لكى تجيب وهى تقول: الو ي ديدددا. .اي وفي واصلتوا.
فريدة:اه وأصلها ..المهم اي ي منص ...الحاجة وافقت ازاى المرادي.
منه وهي تبتسم بسخرية ويدها على ظهرها :اه والنبى فكرتنينى بسلاح مامتى الكلاسيكى.
فريدة "بغباء":انى واحد ي بت .
منه:إلى بتضربك بيه الحاجة مامتك ..ي بت شبشب الأمهات السلاح السريع ..إلى بيرشق ويعلم😂
فريدة "بضحك":ليه بتفكرينى ..خلي كلمنت بعيد عنه لاحسن اروح الاقيه مستنينى ..المهم متتأخروش ي منص ..اوك.
منه:اوك ..سلاموووز بقى .
وقفلت منه مع فريدة لتركب العربية هى وأخواتها استعداد لتنزه ومقابلة أصدقائها.
*&*****&*&&&&&&&*
وفى شقه فاخرة ..ذو أصعب راقى ..نجد هذه السيد ذو العقد الخمسون ..التى تجلس بغرور كعادتها..فإنها سوسن ..والدت ادهم ..وخالت فارس ..فالديها ثلاث ابناء ..اكبرهم ادهم..وتليه نادين وتليها ندى....
ونجد هذه السوسن تنظر إلى باب غرفةابنتها الوسطى وهى تقول بتأفف: يلا ي نادين ي حبيبتى هنتأخر.
نادين وهى تخرج من غرفتها وتقول لوالدتها :اي رايك ي مامى فى البس ده.
(نادين فى العقد العشرون تتميز بالبشرة البيضاء ..وهى فتاه جميلة ..ولكن يكسر جمالها ويعكرهه غرورها ..وسخريتها من الآخرين دائما ..وا(تأخذ نصيب كبير من الحقد من والدتها)
سوسن "بغرور": طبعا نادين بنت سوسن لازم تكون شيك زى مامتها.
نادين (بتذكر):اه صح ي مامى هى فين ندى هى مش جايه ولا اي.
سوسن :لا ابدا دي خارجة مع اسماو احمد..ولاد خالد سامى.
نادين (بغرور ):احسن باردوا علشان نقعد براحتها ..من بنتك الخنيقة دي ي مامى.
(بقى ندى خانيقا ي ناس ي حقودة👊دي الطيبة والأخلاق ندى ..ي ناس ي واحشه ....المهم ندى بنت جميلة ..قمحوية البشرة ..فى العقد السابع عشر ..تدرس فى الصف الثالث الثانوى العام..طيبةالقلب بالإضافة انها شخصية مرحة جدا ..اي خدعة ي نودااا مظبطاكى اهوووه ي صحبى😉)
سوسن (وهى تنظر إلى ساعة يدها):يلا ي نادين هنتأخر ع خالتك ..تلاقيها مستنيانا ..ثم أضافت بمكر وخبث :متنسيش إلى اتفاقنا عليه ي حبيبتى.
نادين"بغرور":طبعا ي مامتى انا مش ناسيه حاجة ..مش نادين إلى تنسى .. يلا بقى انزل انا احضر العربية ..علشان نمشى.
وتنزل نادين خلفها سوسن ..لكى يركبوا العربية وفى طريقهم للبيت خالتها بيت سيف الدين.
*****&******&******&&&&
اما عند فاطمة واسراء ..فاطمة وهى تراي أختها الصغرى وهى تلبس كوتشها وتقول :بقولك اي ي اسراء انا هنزل قدامك عند بابا ..وابقى حصلينى.
اسراء :وراكى ..ع طول اهوووه .
وتذهب فاطمة وتقف امام محل والدها من الخارج..وتقول:انا ماشيه انا ي بابا عايزة حاجة.
عادل :تعالى ي فاطمة ادخلى ..سلمى ع عمك سيف الدين صاحبى.
فاطمة وهى تدخل غافلة عن تلك العيون التى تنظر إليها بإعجاب شديد ...وتقول :السلام عليكم ازاى حضرتك ي عمووو.
سيف الدين :لا ي فاطمة ده انتى بقيتى عروسة حلوة ..وكبرتى اهووووه.
عادل "وهو ينظر لسيف ويقول":جرا اي ي عم بطل تكسفها بقى ..ثم نظر إلى فاطمة التى تنظر إلى فاطمة بخجل ..وهو يقول :ملكش دعوة ببنتى ي عم .
سيف الدين:وع كدا ي فاطمة انتى لسه بتدرسى.
فاطمة :ايوه ي عمو بدرس فى اخر سنه فى كليه تربية.
سيف الدين "بمكر": اه وي تري بقى شاطرة ولا كسولة .
فاطمة كادت أن تجيب ع سؤال سيف الدين ولكن قاطعهه حديثها ..صوت تكاد ان تعرفه وهو يقول :طبعا ي بابا شاطرة دي الدحيحة بتاعت الدفعة .
عادل : اي هو انتوا تعرفوا بعض.
فادى :اه ي عمى انا دكتور بدرس لها فى الكلية.
ولكن قاطعه حديثهم إسراء وهى بتقول بإستعجال لفاطمة...يلا ي حاجة اتأخرنا ع الفسحة .
عادل وهو ينظر لها ويقول:تعالى ي أخرت صبرى الأول..سلمى .
اسراء "وهى تنظر بدهشه عن الذى امهمها وهى تقول":اهلا وسهلا ازيك ي عمو.
عادل :ده عمك سيف الدين صاحبى وده ابنه فادى وبنته فرح ي اسراء.
سيف الدين :انتي بقى اخر العنقود ..صح .
اسراء :اه ..ي عمو .
سيف الدين :اومال فين الشقية فريدة.
عادل :لا دي راحت عند بيت عمها من بعد المدرسة ...وخارجين وفاطمة واسراء رايحين  لهم ع الكورنيش.
سيف الدين وهو ينظر إلى ابنه الذى ينظر إلى فاطمة بنظرات إعجاب..ثم أضاف بمكر :طاب ي فادى مش كنت رايح ع الكورنيش واصلهم ي بنى معاك.
فادى "ولابتسامة ع شفتيه":طبعا ي بابا اكيد هوصلهم معايا.
عادل :لا ي ابنى علشان متعطلش ع مشوارك.
فادى :لا ي عمى انا كدا كدا رايح الكورنيش ..لأحمد ابن خالى..لو الانسةفاطمة مش هتضايق انا ممكن اوصالها.
فاطمة كادت أن ترفض ولكن قاطعه حديثها صدمتها بموافقة والدها ..وهو يقول :طيب ي ابنى ..لو مكنش فيه تعب عليك..بس خاليى بالك منهم ..دول زى اخوتكك.
فادى :طبعا ي عمى متوصنيش...يلا سلام .
وذهبت فاطمة واسراء فى عربية فادى ..وعم الصمت فى العربية ولكن قاطعة صوت فرح وهى تقول لاسراء...ع كدا انتى فى سنه كام ي اسراء.
اسراء :فى تانية اعدادي ..وانتى .
نسبهم يكملوا كلامهم ونروح ..لاروى
*&&&&*******&*&&&&&***
اروى بعد هاتفة فاطمة ..وهى تعود خبطت فى أحدهم بدون قصد ..اروى "بإعتذار":انا اسفه جدا ..
هو وكاد ان يتحدث ولكن قاطع حديثه صوت اخته وهى تقول :ي احمد تعالى وانجز... احمد وهو يستدير ..وهو ناسى ان يقبل اعتذار هذه الفتاة..وذهب احمد دون أن يعتذر ...فذهب لأخته وهو يقول :جرا ي حلوة بتنادى ليه تانى ي تنحة انا مش كنت رايح اجيب ليكوا ايس  كريم .
أسما : انا تنحة ..بس عامتنا خلاص المسامح كريم بقى ..المهم.
احمد "بسخرية":وانا اقووول أسما مش بتسامح لله والوطن كدا...اشجنى عايزة اي تاني...
(احمد ..شاب فى العقد السابع والعشون من عمره ..يتميز بالبشرة القمحوية وعيونه الخضراء ..ذو جسد ممشوق متناسب مع عضلاته ..والشعر الاسود..دكتور أسنان ..ابن خال فارس ..سنجل ..بيحب أسرته وخاصة اسما اخته الصغرى..ويعتبرها كأبنته ..طيب القلب ولكن عندما يثور يحرق الأخضر واليابس..اما عن أسما ..فتاة فى السابع عشر من العمر ..تتميز بالبشرة البرونزية...طيبة القلب...)
أسما :ابدا هاتلى كوكولا معاك.
احمد"بغيظ منها":طاب والله ماريح دلوقتى إلا لما يجى فادى.
ندى"بمرح":جرا اي ي أخ انت بتكلمنا.. كدا ليه والله لولاش انت أخويا الكبير ..كنت.
احمد "وهو يمسك ندى من عنقها": كنتي هتعملى معايا اي ي اوختى😒
ندى: بعيدا عن برستيجى إلى بيضيع وسط الناس ولله الحمد ..إلا انت أخويا الكبير وحقق تعمل كدا ..بس معلش سماح ي دوك😌
احمد :ايوو كدا اتعدلى واقعدى جنب أختك ومش عايز صوت..تاتكم بلاوى ماليتوا البلد.
****&*&***&**&&بقلمي دنيا عيد.
اما عند أروى فكانت تحدث نفسها وهى تقول اما بنى آدم قليل الزوق وبارد.
فريدة ومنار وهم آتيون إليها ..لتقول فريدة بمكر:مين الحلو إلى خلاه أروى العاقلة تدايق كدا.
منار"بمكر": بس من ناحية حلو ..فهو مز ي ديدا...ولا اي رايك ي اروتى.
اروى:ده إنسان قليل الذوق ..و بعدين انا بقول اي وانتوا فى اي ..روحوا شافوا رايحن فين ..
سلمى :انا جيت.
فريدة "بمرح":ي مرحبا ي مرحبا نورك غطا ع الكهربا😂
سلمى وهى تنظر لاروى وتقول :بزمتك انا مستخسراكى تقعدى مع الأوباش دول.
منار "وهي تشمر ساعديها وتنظر لفريدة وتحسها ع الهجوم": لسانك ي صحبتى عايز يتقص...صح ي بوحا.
فريدة "وهى تقلد نبرة سكينا": ده احنا هنروقى ي شاااابه.
سلمى "وهى تنظر لاروى بنظرات الاستغاثة"..لتقول اروى :اي ده دي مروة جات هروح اسلم عليها ..وكملوا انتم بقى.
سلمى "بخوف مصطنع ":لا ي أصدقائى مش هينفع كدا  ..ثم أضافت بمكر ..قالحوا الواد آسر واقف مع بت مزة .
فريدة ومنار بصوت واحد وهم ينظرون للخلف:فين دي ...وعندما نظروا إلى الأمام ..لاقوا سلمى فرت من أمامهم هاربة ..فلاحقوا بها ..فريدة ومنار ورأها....فعندما تجرى فريدة فخبطت في أحدهم ...واقعت ع الارض ..وهو يمد يده إليها ليحسهاع النهوض ..ويقول : اي مش ناوية تعقلى..فريدة وهى تمد له يدها وتقول :اي ده مراد الحمد لله مش حد غريب ..وبعدين لو انا عقلت اودى الجنان فين قولى .
مصطفى: صح عندك حق اما فريدة تعقل اومال مين إلى هيروح مستشفى المجانين.
مراد "بضحك": أتصدق عندك حق .. المهم فينك ي فريدة مش بتيجى يعنى.
(مراد ..شاب فى السادس والعشون من عمره ..مهندس معمارى...ووسيم جدا وشيك.. ابن خال فريدة ..واخو مروة ...ولديه اخ صغير "مازن" فى العقد التاسع عشر ..يدرس فى كلية الطب...ويأخذ نصيب كبير من شكل أخيه.)
فريدة:ابدا انت عارف انى مش بروح فى حته ..ومشغوله بالدروس ..والمدرسة .
مراد:ي بت ده انتى كل شوية عند خالتك مريم.
فريدة :دول اخواتى ومعرفش استغنى عنهم ..ولكن قاطعة حديثهم صوت آسر وهو يقول :اختى حبيبتى والله ي ديدددا...ميغركوش خناقتنا والله.
آسر:يلا ي فريدة علشان نلعب.
فريدة :العيال جم
آسر:اه جم ..هناك حتى منه .
وذهب فريدة وآسر إلى الشله للمرح والعب .
فريدة:طلب نلعب اي بقى.
مازن : صيدين السمك ...
سلمى :اوك يلا.
نورهان وهى تضرب سلمى من الخلف  ع ظهرها:من غيرى ي اندال.
مي :عيال واطية.
فريدة :والله بحسبكم مش جاييين ..وبعدين ازاى هتلعبى ي نونو وإسلام موجود هه.
اسلام :لا فى دي عندك حق ي فريدة.
فريدة :اي خدعة ...يلا نلعب احنا...
وصلت عربية فادى ..وتنزل منها فاطمة واسراء ..وفرح...ليقول فادى :فين الناس إلى هتقعدوا معاهم ..اسراء :اي ده مراد هناك اهووه.... يلا ي طمطم.
فادى :طاب انا مممكن اوصلكوا لغاية هناك.
فاطمة:لا خلاص علشان منتعبش حضرتك.
فادى :لا ابدا مش هتعب علشان ابن خالى قاعد جمبيكوا.
وذهب فادى وفاطمة وسلم عليهم واتعرفوا ...ع بعض وأسروا ان فادى واحمد يقعدوا معاهم....
بينما فريدة وهى ترمى الكرة ع آسر ..فذهبت الكرة حيث يجلسون ..وتيجى فى فادى ...مصطفى بحرج: احنا اسفين ي  فادى ..معلش ..فريدة تعالى.
فريدة :هى جات فيك ي درش.
مصطفى :تعالى هقولك ..
فريدة وتحثهم ع السير معاها...وتوصل عند مصطفى وهي تقول .. :هى جات فين ي درش .
مصطفى :فى دكتور فادى..
فريدة (وهى تنظر للخلف ): انا حاسة اني سمعت الاسم ده قبل كدا.
فادى وهو ينظر لفاطمة التى كانت تنظر الي فريدة ..وتسبها فى سرها..وهو يقول انتى فريدة بنت عم عادل..فريدة وهى تنظر إليه باستغراب ع أنه يعرف والدها ....
فادى : انا فادى سيف الدين ..ابن سيف الدين صاحب والدك.
فريدة:امممممممممممم اهلا ازي حضرتك ..وازى عمو سيف .
فادى : انا الحمد لله تمام ..وعمك سيف بيسأل عليكى .
فريدة :سلميلى عليه .
فادى :وانتى بتدرسى فى اي بقى ي فريدة.
فريدة :انا فى اخر سنه فى تجارة متقدمة.
فادى:هى دي المدرسة إلى ماسكها الجيش ال في.......
فريدة : ده ماسكها قائد رخم ومتعجرف ..وبارد
صوت من خالفها تكاد ان تعرفه ..هو :كملى وأي كماااان.
فريدة وهى تنظر الى من خالفها بصدمة.....
اما عند آسر وهو يقول لسلمى ومي. آسر :بت ي مى مش دى البت إلى شديتى معها الاسبوع إلى فات.
مي "بصدمة":اوبس ..أتصدق هى.
سلمى "بغيظ":محدش نادنى ليه انتى وهو علشان اتفرج.
آسر : ي عم اسكتى دلوقتى .......باااااس كدا الجزء التانى من البارت الرابع تم ع خير ...بجد بعتذر ع التأخير ..علشان فونى كان بايظ ومعرفتش اصلحه بسرعة ..بس اتمنا انها تكون عاجبكوا ..واتمنى الاقى تفاعل ...
بقلمى  دنيا عيد..

حب بعد قسوة وعذابحيث تعيش القصص. اكتشف الآن