#البارت السادس عشر#
من حب بعد قسوة وعذاب..بقلمي دنيا عيد.
♡♡♡♡¤♡♡♡♡♡¤♡♡♡♡¤♡
اذكروا الله كثيرا《إلا بذكر الله تطمئن القلوووب💜》
♡♡♡¤♡♡♡♡♡♡¤¤♡♡¤¤♡♡♡♡♡♡
ازيكم ي حلووين والله انتوا وحشتوني جدا ي قمرات وبعتذر عن تأخيري للرواية،بس معلش استحملوني انا السنادي تعتبر مصيري، وهي وشقا المذاكرة هيتحدد السنادى تعب الخمس سنين هيبان...فافضلا منكم عايزكوا تدعولي السنادي وليس أمرا، ان ربنا ويوفقني واطلع من الأوائل انا وصحابي..وتدعو ل ثانوي عام بجد..
طولت عليكم نبدء بقي استعنا ع الشقي بالله😊
♡♡♡♡¤¤♡♡♡♡♡♡♡♡¤♡♡¤¤♡♡¤¤
في بيت عادل ليلا كانت فريدة تهاتف فارس
...لتقول فريدة: عادي ي عني مش لازم تقول كنت بتكلم مين.
فارس"بمكر": انا حاسس الموضوع يهمك تعرفي اني كنت بكلم مين.
فريدة"بفضول يقتلها":انا ابدا مش عايزة اعرف ع فكرة، ثم أضافت بنبرة تحمل الوعيد... بس بيقولوا اعرف صاحبك وعلم عليه ولا اي.
فارس"بدهشة":صاحبك مين ي هبلة ده انا زي جوزك.
فريدة"بثبات": هو انا مقولتلكش.
فارس:ع اي معلش.
فريدة: لا ما انا بقولك اي ..ما حضرتك من ساعة اما جبرتني ع الجوازة القمر دي فحضرتك فايريت تستحمل بقي.
فارس"بمزاح": ليه هتتحولي لتنين وتطلعي نار من ودانك.
فريدة"بغيظ وهي تصر ع اسنانها": ممكن كل شئ وارد ويكفيك بنات حوا ومكرهم.فارس"بجدية": وانتي متعرفيش أبناء آدم وعصبيتهم...ولا اي.
فريدة"بثقة عكس الخوف الذي بداخلها": وبنات حوا مش جبانة ع فكرة..صح أنت مش ملاحظ ان عصبيتك قلة بدون حسد .فارس: شاكلك واحشك العقاب بتاع التأخير ...ويلا تصبحي ع خير علشان متتأخريش بكرا وخلي بالك العقاب موجود.
فريدة"بصوت علي ربيع": أسد يلا في اي😂
يلا تصبح ع خير.ويمر الليل بسلام ع الجميع ويأتي الصباح المحمل بالأحداث ....
في بيت سوسن في تمام السابعة صباحا...تدخل ندي الي غرفة أخيها لتوقظه...وتدق ع باب الغرفة ثم تضرب رأسها وتقول بإحباط: لا حياه لمن تنادي، أكيد الاستاذ راحت عليه نومه كالعادة....ثم تفتح الباب وهي تجري عليه وتقول: ي لهوووووي ي أدهم فارس برا بيقول هيعلقق😂أدهم وهو ينهض بفزع: اي جيه ي نهاااري عليا الله يرحمني.
ندي"وهي تمسك معدتها ولا تستطيع توقف ضحكتها.....فينظر إليها أدهم وهو يضيق عيونه ونظراته لا تبشر بالخير، لتقول ندي بمزحه: استهدي واستني وارجع وووعاك ولكن نظرت بصدمة عندما رأت نفسها مرفوعة عن اﻷرض وتوجه بصرها إلى يد ذلك القوي
ويقول بجمود: حضرتك بتهزري.ندي"وهي تقول بمرح": ياااااااه واللهي بتحسسني اني لسه طفلة...بس بعيد عن أن مكلفة نفسي وسايبة مذكرتي وبصحيك وبرستيجي الي ضاع ناو....اقول اي.
أدهم وهو ينزلها: قولي أحلي صباح ليا.
ندي:بس كدا أحلي صباح لأبو الادهيم ي جدع.
أدهم"وهو يقبل حينها بحب": أحلي صباااح لأحلي أميرة ندي....ولكن قطعت عليهم هذه اللحظة دخول نادين وهي تقول بحزن أستغربه ندي وادهم: اي وانا مليش في الحب جانب ولا اي.
أدهم"بإستغراب..ولكن فتح يده لاخته": لا طبعا فيه. لتدخل نادين في أحضان أخيها....اما عن ندي التي تقف تشاهد الموقف في صمت....ولكن يخرجها من صمتها أدهم هو يقول: اي ي ندي هنزل من غير فطار.
لكن سابقتها نادين وهي تقوم بإبتسامة:انا الي حضرتلك الفطار انهاردة.
أدهم وهو ينظر لأخته بإستغراب...لتقول نادين بشك: هو في حاجة مالكم انتم الإتنين في حاجة.
ليقول أدهم : ابدا ويلا من غير مطرود علشان ألحق ألبس.
لتخرج نادين وتتبعها ندي لتجلس ندي ع مائدة الطعام وهي تنظر للطعام بشرود: لتلكزها نادين: مالك ع الصبح سرحانة في اي.
ندي بإستغراب وهي تلمس جبهاتها: نادين انتي سخنه صح.
نادين: لا مش سخنه ليه بتقوليلي كدا.
ندي:..........................
♡♡♡♡¤♡♡¤♡♡♡♡♡♡¤♡♡¤¤♡♡¤
اللهم لا إله الا الله واحده لا شريكه له، له الملك وله الحمد والله ع كل شئ قدير💙
اما في بيت عادل تستيقظ فريدة ع صوت نغمة رانين هاتفها لتلتقطه بنعاس وتجيب بصوت يملائه النوم: ألو مين.
فارس:انا عايز اعرف انتي دايما في غيبوبة كدا....انا شكلي ادبست .
فريدة "بنوم": ع الأقل مش مغصوب ع الجواز.
فارس"بجدية": ليه الكلام ده ع الصبح.
لتقول فريدة "ببرود":المهم اي سر الاتصال ده.
فارس: انا ربع ساعة وهكون تحت بيتكوا... يلا علشان اوصلك في طريقي.
فريدة"بتذمر": لا انا لسه مصحتش روح انت وانا هنزل مع البنات.
فارس"بصرامة": ربع ساعة والاقي قدامي ...ثم أضاف بوعيد لو اتاخرتي هتشوفي تصرف مش هيعجبك....وأغلق السماعة بدون سماع ردها.
¤¤♡♡♡¤¤¤♡¤¤♡¤¤♡♡¤¤¤♡♡¤♡
استغروا الله💛💛
اما ع الجانب الآخر كانت فاطمة تعد الفطور ويصدع هاتفها لتلطاقته: الووو سلام الله عليكم.
فادي: اي الصباح القمر إلي شبهك.
لتتورد فاطمة بخجل ولم تستطيع الأجابة.
ليقول الاخر بحب: طاب شكلك مش هتردي ي طمطم هستناكي تحت البيت قدامي عشر دقايق.
فاطمة: اوك مش هتأخر.
فادي: يلا سلام.
¤♡♡♡♡¤♡♡♡♡¤♡♡♡¤¤♡¤♡♡¤¤
اللهم لا أله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين❤
لتقوم فريدة بكسل وهي تتكلم بصوت منخفض وهى تقول: يخربيتك ي فارس ي ابن طنط ام فارس....ع يخربيت المدرسة ي رب امتي ااخلص منها😐
لتنظر لها والدتها وتقول لابيها: صدق للي طلع عليكي مجنونة.
عادل: فريدة انتي ي بت.....لتدخل فريدة المرحاض وهي تبرطم ولم تنتبه لنداء والدها....ثم تخرج بعد عشر دقايق ...وهي تقول :باقي من الزمن خمس دقايق...ثم تضيف بنبرة تحمل الوعيد....هشوف مين الي هيطفش التاني ي ابن طنط ام فارس.
(شكلها هتطلع عينه😂😂😂بس أحسن😂)
أنت تقرأ
حب بعد قسوة وعذاب
Romanceاذا جائك الحب صدفة.. فإستقبله بصدر رحب ..فما بالك اذا جائك الحب بعد قسوة وعذاب .. فمستحيل ان تتخلى عنه.