BEGITU leka wanita itu sediakan sarapan di dapur. Sambil buat kerja sambil bernyanyi kecil. Habit yang dah sebati dengan diri. Sejak dulu.
Sambal nasi lemak dalam kuali terus dikacau. Sesekali dia merasa. Mana yang kurang, ditambah.
"Rasanya dah okey ni."
Sambal kerang kembali dikacau. Sampai sebati.
Dalam tangan ralit bergerak, entah kenapa Mak Minah rasa lain. Bagai ada sesuatu tak kena. Macam diperhati. Tapi tak tahu arah mana.
Terdetik hati untuk berpaling. Kut-kut ada pencuri. Namun dia rasa kecut. Buatnya dipukul sebaik berpusing, macam mana? Tapi kalau tak tengok, lagi niaya.
Mak Minah cuba pujuk diri. Anggap semua itu hanya ilusi.
Dengan rasa berbelah bahagi, dia berpaling. Sikit demi sikit. Sebaik saja berpusing......
"Astaghfirullahalazim!"
Mak Minah menggeletar. Dada yang berombak laju disentuh menahan debar.
"Kamu ni, Sefhia! Terkejut Mak Minah, tau!" tingkah wanita tua itu saat lihat Sefhia terjengul tiba-tiba di balik dinding dapur. "Kenapa dok tercegat kat situ macam hantu? Nasib baik tak pengsan Mak Minah dibuatnya!"
Kali ini Mak Minah urut dada. Hilangkan saki-baki gemuruh yang masih ada.
"Buat apa berdiri aje kat situ? Sinilah!"
Sefhia serba-salah. Nak patuh, atau beredar.
"Sinilah masuk. Mak minah tak makan kamu punya!"
Mendengar nada yang dah menurun, gadis itu beranikan diri. Setapak demi setapak, dia berjalan mendekati.
"Lain kali jangan sorok-sorok macam tu lagi, tau! Nak masuk, masuk aje. Mak Minah takkan marah."
"Maaf."
Dan-dan itu mata Mak Minah terbeliak. Wajah Sefhia tepat dilihat.
"Lahaulawalakuataillabillah... boleh bercakap kamu rupanya! Mati-mati Mak Minah ingatkan bisu!" ujar pembantu itu terkedu. "Sejak kamu datang ke sini, baru ni Mak Minah dengan suara kamu. Tahu!"
Sefhia sekadar balas redup pandangan Mak Minah.
"Maafkan Mak Minah ya, Sefhia. Mak Minah dah bersangka tak baik dengan kamu."
"Tak apa."
Mak Minah terus leka pandang Sefhia. Entah kenapa perasaan pada gadis di depan tiba-tiba berubah. Selalu dia tak berapa kisah. Tapi hari ini, rasa lain dah bercambah.
Seketika terkaku, Mak Minah baru sedar sesuatu. "Ya Rabbi!"
Segera suis dapur elektrik ditutup. Sambal yang mendidih cepat-cepat dikacau.
"Aduh! Nasib baik tak hangit! Kalau tak, tak bersambal makan nasi lemak pagi ni!" sambil bebel, tangan wanita itu terus kacau kuali. "Err... Sefhia ke dapur nak sarapan, ya? Dah lapar? Mak Minah baru siap masak ni hah. Tunggu, ya. Sekejap lagi Mak Minah hidang, kita panggil Aryan sarapan sama."
"Nggak perlu manggil. Udah ada di sini."
Satu suara seraya berbunyi.
Mak Minah toleh. Sefhia turut paling.
Dum!
Nasib Sefhia tak berapa baik. Tubuhnya berlanggar dengan Aryan yang betul-betul di belakang berdiri. Tongkatnya jatuh. Badannya terhoyong-hayang. Kakinya tak stabil. Confirm-confirm dia akan jatuh tersembam kejap lagi.
YOU ARE READING
🍂 ReLaKu PuJuK (Published) 🍂
RomanceARYAN ALFIANSYAH WONG, a son to one of the 'World Richest Man', been kidnapped by EMERLINE SEFHIA a.k.a Miss of Crazier, the most wanted criminal gang in Malaysia. But who knows... it begins a story of them. ARYAN ALFIANSYAH WONG, anak kepada sal...