"JADI benar, dia udah boleh discharge?" Aryan soal Wafri. Ingin kepastian. Seminggu berulang-alik ke hospital, pagi ini dia datang disambut khabar gadis bernama Sefhia itu dah boleh pulang.
"Yup. Her condition was good. Result for last checkup pun okey semuanya. Cuma tinggal luka-luka dia. Sikit hari lagi keringlah."
"Gimana sama kakinya?"
"Ha, yang tu memang makan masa nak sembuh. So, kau kena bawa dia datang sini buat checkup ikut tarikh yang aku bagi nanti," jelas Wafri. Tangan masih terus periksa gadis di depan untuk kali yang terakhir.
"Terus, gipsnya lansung gimana? Udah bisa dibuka?"
"Kau agak-agaklah, Ryan. Baru seminggu kut. Kalau buka sekarang, tak bercantum betullah nanti tulang dia!"
"Maksud lo?"
Kerja Wafri terhenti. Perhatian beralih pada rakannya yang duduk di kerusi.
"Nak buka gips ni sekarang, boleh. Cuma takut nanti tulang kaki tu tak bercantum betul. Ya, sembuh memang boleh sembuh sendiri. Tapi pertumbuhan tulang tu mungkin tak sempurna. Silap-silap nanti makin teruk. Kau nak macam tu?"
Aryan diam. Penjelasan Wafri cuba dihadam. Dah nama pun pakar orthopedik. Sah-sahlah tahu segala hal.
"Alah. Senang cerita macam kau buat tiang. Satu guna mol, satu lagi tak. Mana lebih cantik? Of course yang guna mol, kan? Terbentuk, terletak, solid. Perfect! Do you get it?"
Tak ada reaksi dari Aryan. Kepalanya masih fikir sesuatu.
"Ada lagi ke yang kau tak faham, bro?" Wafri seakan faham bingung si rakan. Kerja yang tertangguh turut disambung semula.
"Apa nggak susah dia mau bergerak, Ri? Sama simen yang berat itu."
"Siapa kata senang?"
"Jadi, lo nggak punya cara yang lain?"
"Tu aje pilihan yang ada."
"Lalu kalau dia terjatuh, gimana?"
"Apa susah. Kau kan ada. Dukunglah dia!"
Spontan Wafri jawab. Jawapan yang buat Aryan tersentap. Terus pandangan dihala ke Sefhia. Dan tanpa duga, gadis itu turut pandangnya. Cepat-cepat Sefhia larikan wajah.
"Lo ngomongnya usah yang macem-macem, Ri."
"Itu kalau. Kau jugak yang tanya kalau dia terjatuh tadi. Tapi... kalau betul-betul jadi... kau kena tolong angkat jugak, kan. Kalau dah darurat."
Aryan pandang Sefhia lagi. Gadis itu tak bereaksi. Namun jelas wajahnya merah. Malu? Atau marah?
"Okey, Sefhia. Done!" Wafri bersuara usai kerjanya selesai. "Hari ni awak dah boleh keluar. Tapi ingat. Ubat-ubat yang saya bagi nanti, makan. Luka-luka ni pun jangan lupa sapu ubat. One more, kaki tu. Tolong jaga elok-elok. Jangan banyak bergerak, jaga makan minum.
Kalau boleh banyakkan makanan yang tinggi kalsium, protein dan vitamin. Semua tu boleh bantu awak sembuh cepat. Dan yang paling penting, datang checkup ikut tarikh yang saya tetapkan. Faham?"
Sefhia angguk perlahan.
"How do you feel now? Lagi-lagi nak keluar ni. Excited?"
Wafri cuba bergurau. Namun hanya senyum tipis yang terpamer dari gadis di depan. Senyuman yang selalu dia terima tiap kali lakukan rawatan.
"Never mind. Lepas ni saya dah tak ada nak pantau awak. Nurse pun dah tak ada untuk jaga awak. So please, take care of yourself. Atau... mungkin saya tak perlu risau sebab lepas ni Aryan pulak yang akan jaga awak."
YOU ARE READING
🍂 ReLaKu PuJuK (Published) 🍂
RomanceARYAN ALFIANSYAH WONG, a son to one of the 'World Richest Man', been kidnapped by EMERLINE SEFHIA a.k.a Miss of Crazier, the most wanted criminal gang in Malaysia. But who knows... it begins a story of them. ARYAN ALFIANSYAH WONG, anak kepada sal...