CHAPTER 24

62 8 2
                                    


SEFHIA bawa diri ke dapur usai bersihkan diri. Kelibat Mak Minah lansung dicari. Tak tahu kenapa, dirinya mula rasa selesa dengan wanita separa umur itu. Namun untuk berbicara panjang, masih belum sampai waktu.

Masuk saja ke dapur, Sefhia tarik nafas lega. Kelibat yang dicari sedang leka buat kerja. Sampai dia tercegat di sini pun, empunya badan tak perasan.

Sefhia berkira-kira untuk bersuara. Dah berapa kali dia asyik terperanjatkan wanita itu saja. Hari ini biarlah mulut menyapa dengan penuh berbahasa.

"Mak Minah."

Panggil gadis itu perlahan.

Mak Minah berpaling. Melihat gerangan di belakang, spontan senyuman terukir.

"Eh... Sefhia! Mak Minah ingatkan siapa yang panggil pagi-pagi ni," balasnya. Jam dapur dikerling. "Awal bangun hari ni? Baru pukul 6.30."

Kenyataannya, hari minggu adalah hari yang paling ditunggu-tunggu. Terutama anak-anak muda. Waktu untuk berehat katanya. Lepas seminggu penat bekerja. Tidur seharian pun tak mengapa.

"Tak ngantuk."

"Kalau tak ngantuk, baring-baring pun tak apa. Lagipun Sefhia belum baik betul. Tak boleh banyak bergerak. Kena banyak rehat. Kalau tak, lambat sembuh nanti."

Sefhia tak jawab.

Entah. Dia dah bosan berehat. Rasa badannya makin penat. Lebih-lebih lagi untuk orang lasak macamnya.

"Sefhia. Kamu tak apa-apa ke?"

"Hmm."

"Ke kamu dah lapar? Tapi Mak Minah belum masak apa-apa lagi."

Sefhia geleng kepala. Bukan itu yang dia nak. Perlahan Mak Minah dihampiri.

"Nak masak apa? Boleh tolong?"

"Eh! Tak payah. Mak Minah boleh buat sorang-sorang."

"Tak apa."

Seraya itu Sefhia berjalan ke meja. Kupas bawang, potong daging, potong sayur serta semua yang ada. Dah tentu-tentu Mak Minah nak guna. Kalau tak, wanita itu takkan letak saja-saja.

Waima, dia sendiri rasa selesa. Bantu Mak Minah buat segala kerja. Selama ini dirinya hanya bergelumang dengan kegiatan-kegiatan gangster. Sampai lupa pada norma kehidupan sebagai manusia biasa.

Mak Minah masih kaku di tempatnya. Melopong lihat Sefhia dah mula buat kerja. Sikit pun tak hirau tegahannya.

Dia sendiri tak faham. Sejak beberapa hari ini, gadis itu sedikit berlainan. Dah mula keluar bilik, tak berkurung macam dulu. Dah mula nak bercakap, walaupun sepatah-sepatah. Dah mula nak bergaul, baik dengannya mahupun Pak Majid.

Satu perubahan yang agak drastik. Setelah berapa minggu di sini.

Yang paling mengejutkan, Sefhia gadis yang ringan tulang. Suka tolongnya. Baik di dapur mahupun lain kerja-kerja. Dan semua itu dilakukan dengan pantas dan tangkas. Biarpun dalam keadaan dirinya masih tak 'sempurna'.

Pendek kata, gadis itu dah berjaya buatkan tanggapannya selama ini jauh tersasar dari sebelumnya.

Mak Minah mengeluh.

Sejujurnya, dia suka. Suka dengan perubahan Sefhia. Kalau dulu semua benda dia buat sendiri saja. Sekarang, dah ada orang temankannya. Tapi dalam masa yang sama, dia takut. Kalaulah sampai Aryan ketahuan, macam mana?

Sekali lagi Mak Minah mengeluh.

'Macam mana apa? Hadap ajelah. Dah puas ditegah. Gadis itu yang tak nak mengalah.'

🍂 ReLaKu PuJuK  (Published) 🍂Where stories live. Discover now