CHAPTER 22

69 5 0
                                    


MAK MINAH ambil mangkuk di meja bar mini. Ini yang terkahir. Sejak tadi dia dah berulang-alik berapa kali hidang sarapan. Dari dapur ke ruang makan. Hari ini Aryan tak ada. Dapatlah buat kerja dengan santai.

"Eh, Sefhia. Bangun dah?" sapa wanita itu. Keluar saja dari dapur, kelibat Sefhia tercegat menunggu.

Sefhia angguk.

"Marilah sini, duduk." Mak Minah pelawa. Mangkuk berisi mee goreng tadi turut diletak atas meja.

Sefhia bergerak perlahan. Dua tongkat sebelum ini kembali di tangan. Gara-gara malam tadi punya penangan. Sebuah kerusi ditarik. Dengan hati-hati duduknya dilabuhkan.

"Eh! Sekejap!" Mak Minah dekati Sefhia. Wajah gadis itu dipegang. "Apa kena muka Sefhia lebam-lebam ni? Rasa Mak Minah lebam hari tu semua dah baik. Dah hilang. Macam mana boleh ada balik?"

Sefhia telan liur. Apa patut dia jawab? Malam tadi baru lepas bertempur?

"Sefhia? Mak Minah tanya ni?"

"Hmm? Err...," Sefhia buka mulut, cuba nak jawab. Tapi hujung bibirnya rasa nyilu. Cepat-cepat tangannya pegang.

"Hmm... kan. Sakit sangatlah tu! Sampai nak cakap pun tak dan!" Mak Minag geleng kepala. "Habis ni boleh makan ke tak? Bukak mulut sikit pun macam dah seksa sangat!"

Gadis itu angguk sahaja.

"Dah, tak apa. Kejap lagi lepas makan kang sapu ubat. Kita tunggu Pak Majid kejap, ya. Sarapan sama-sama," ujar Mak Minah lagi lalu tuang teh panas untuk Sefhia.

"Nungguin Pak Majidnya aja? Aryan?"

Satu suara tiba-tiba menerpa. Habis tersasar air yang dituang Mak Minah.

"Aryan?!" ucap Mak Minah sebaik berpaling. "Astaghfirullahalazim! Macam mana kamu boleh ada kat sini?"

"Ini rumah Aryan, dong. Kalau nggak di sini, mau di mana lagi?"

"Iya! Mak Minah tahu! Tapi kamu kata nak ke Abu Dhabi petang semalam? Macam mana pagi ni boleh timbul tiba-tiba kat sini ni?!"

"Ya itu namanya magiklah, Mak Minah."

"Tak payah nak magik-magik sangatlah, Ryan! Kalau iya betul pun magik, takkan boleh sampai dari sana ke sini sekelip mata! Mak Minah kalau pergi pasar pun tak sempat nak beli apa-apa!"

Aryan tertawa. Langkah lansung diatur ke arah meja. "Aryan bercanda doang aja sih, Mak Minah. Usah serius banget."

"Mahu tak serius. Boleh mati terkejut Mak Minah macam ni, tahu!"

"Mak Minah lagi marah sama Aryan?"

"Tak adalah marah. Tapi terkejut, tahu! Terkejut! Ni... muka ni kenapa muka ni? Lebam sana sini. Sama macam Sefhia. Hah, Aryan?"

"Nggak ada apa-apa kok, Mak Minah."

"Mustahil tak ada apa! Semalam muka dua-dua elok aje. Hari ni masing-masing macam dah tak ada rupa. Apasal? Kamu berdua bertumbuk, ya?"

"Isk, nggaklah!"

"Habis? Sampai lebam-lebam, luka-luka ni?"

"Err...,"

Aryan mati kata. Tak tahu alasan apa patut dibagi pada pembantunya. Pandang Sefhia minta jawapan, hmm... lansung tak angkat muka!

"Takkan berlanggar lagi kut?"

"Hah! Iya, iya! Tadi malam kita berdua lagi ketabrakan nggak sengaja, Mak Minah."

"Masa bila?"

🍂 ReLaKu PuJuK  (Published) 🍂Where stories live. Discover now