❤❤الفصل السابع ❤❤

548 22 4
                                    

بدأ تيام بالصراخ، فقال ::
نزلوني يا ماما، يا ليث، يا واد يا آسر، يا جموسة أدهم، يا حمار جاك،طب تعالي إنتي يا موزتي.
يا خلق نزلوني، أحيات عيالكم ، نزليني يا دينا و رحمة أبوك لهصحي بدري، اضربيني بسلاحك عادي ، بس نزليني..
كل كلامه سمعته رنا ، و أخذت بالضحك عليه،
فانتبه تيام ليده، و لما قاله أيضا .
فخجل بشدة،و احمرت وجنتيه.
فتيام على الرغم من أفعاله الطفوليه، إلا أنه في بعض الأحيان خجول أيضا.
فرأته رنا علي تلك الحالة ثم قالت:: بتتكسفي يا بيضة، لأ و محمرة كمان. طب خلاص يا عسل.
ثم أكملت بجدية مصطنعة:: ما تسترجل ياض
ماما إيه و بابا إيه و سلاح إيه ، دا أنا فكرتك تاجر أسلحة، بس بعد الكلام اللي إنت قولته أكدتلي إنو إنت مش محصل بياع أنابيب.
إنت اهبل يا بني ، دا البتاعة اتحركت ثانية،و وقفت عشان اتعطلت و الناس نزلت، و إنت مكلبش في إيد أمي و عمال تولول زي الستات.
فيك إيه يا أخ؟؟
فقال تيام:: ملكيش دعوه، و خليك فى حالك، بعدين أنا بشتغل ممثل و ده كان دور في المسلسل بتاعي، و كنت بتدرب عليه في الحقيقة، عشان أتقنه تمثيليا، و بعدين أنا بتكلم معاكي ليه و اللا ببررلك ليه أصلا ، هة ثم نزل و تركها .
فنزلت رنا ورائه، فوجدت ندي تبحث عنها و عندما رأتها قالت:: البهيمة أهئ إنتي فين يا بنتي. بقالي ساعة بدور علي اللي خلفوكي و إنت مش هنا.
فأجابتها رنا:: ما أنا واقفة معاكي أهو ياختي. يلا .
و أثناء سيرهم اصطدمت ندي بشخص ، فسقطت قهوته علي ملابسها و حقيبة يدها .
فشهقت ندي:: يوقف حال القهوة، علي اللي بيشرب قهوة، علي اللي بيعمل قهوة، علي اللي فكر يصنع القهوة، إنت إيه يا بني أعمي زي اللي قبلك .
بت يا رنا معناه إيه لما القهوة تقع عليك مرتين في اليوم؟
ثم رفعت بصرها إليه، وجدته نفس الشخص الذي سكب عليها قهوته صباحا ،
فقالت:: و حياة اللي جايبينك، ثم رحمة اللي جايبني، أنا كنت عارفه إنو نهار اللي خلفوني مش معدي عشان أصطبحت بوش رنا و مارك ، إنت إيه يا أخ ، مستقصدني ليه ؟
دا أنا حتي غلبانة و بجري علي يتامي، و جوزي مرمي في المستشفى عيان، عايز إيه تاني ،
فأجابها أدهم باستغراب:: طيب بصي يتامي إزاي ، و جوزك مرمي في المستشفى عيان، و إزاي إنتي كدا ، و جاية مكان زي ده ؟؟؟؟
ندى:: آه امسك في كلامي و سيب هدومي اللي حضرتك بهدلتهالي بقهوتك دي كدا و مش أعرف أعملها إيه ؟؟
و بعدين إنت ما بتشربش غير قهوة، دي حتي بتجيب اكتئاب، و مش بتخليك مركز، و مصحصح ديما.
أدهم:: طب إزاي مش مركز و مصحصح ديما؟؟
علي العموم أنا آسف بجد للمرة التانيه، مرة الصبح، و دلوقتي مرة.
فقالت رنا:: تعرف إنو إنت مز أوي ، بعينك اللي تسحر، و شعرك اللي أطول من شعري ؟؟
فمسح أدهم علي شعره بحرج و خجل.
فقالت رنا :: هو إيه ده يا ربي ، هيا الرجالة اللي طلعت بتتكسف، و تتحرج، و تقول يا بأبي و يا مامي .
ثم أكملت بجدية:: جاتكوا البلا عرة، رجالة تقصر العمر ...
ثم سحبت يد ندي، و ذهبت وسط اندهاش أدهم من تغير نبرة حديثها في لحظة،
ثم ذهب لرفاقه.
😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊
في مصر.
بعد وصول ريان و عائلته لبيتهم، و بيت عمهم سويا، و بعد الترحابات من عمهم و زوجته، و ابنتالصغري التي تدعي رفيف.
جلسوا سويا في جو من المرح،
فقال زين الآدمي:: أعمال فين يا فريدة بنتك التانية؟؟
فأتاه صوت ابنته الغاضب من خلفه و هي تقول:: أهو أنا جيت أهو ، بس و رحمة أمي لهوريك يا رفيف .
فقالت فريدة:: و رحمة أمك إيه ما أنا عايشة أهو ؟،
فأجابتها ميس :: أنا وجهتلك كلام يا حجة ؟هو أنا مش قولتلك قبل كدا لما يكون الكبير بيتكلم تقفلي بقك خالص، واللا كلامي ما عدس بيتسمع يا متربية؟؟
فشهقت فريدة من كلماتها فهي والدتها،
بينما قال زين :: فيه إيه يا ميس ، و إيه اللي أخرك كدا ؟؟
ميس و قد بكت :: أسأل بنتك الحيوانة المتخلفة اللي سرقت مني كيس الشيبسي أبو طعم الشطة، و سابتلي الجبنة و جريت ..
فضحك حمزة بشدة، ثم قال::شفتي يا بت يا سمر ، أهو طلع الهبل وراثة في العيلة مش أنا و هاري بوتر بس .
فغضبت ميس:: و إنت مالك يا معلم، كنت مين أصلا ، عشان تتكلم كدا ، تكونش أبويا و أنا معرفش ؟؟؟؟
فأجابها حمزة هو الآخر :: لا يا ماما اعرفي إنتي بتتكلمي الأول مع مين ؟؟
و بعد***
فقطع حديثه زين و هو يقول :: بسسسسس، بصي يا ميس دي سمر مرات عمك مراد ، و ده حمزة ابنه الصغير، و ده ريان الكبير .
فقال ريان و ميس سويا:: إنت .
زين:: إنتوا اتقابلتوا قبل كدا؟؟
فكاد ريان أن يتحدث فأوقفه صوت ميس و هيا تقول :: لأ يا زينوا، و أنا أشوفوا فين؟
اتشرفت بمعرفتكوا، أنا طالعة أتخمد ياكش أصحي ألاقي الدنيا ولعت، و اللا حتي التيران تكون كلت بعضها ،
و مش هقولكوا سلام حتي..
ثم ذهبت
فهزت فريدة رأسها بيأس من تصرفات ابنتها، ثم قالت:: معلش هيا دبش في الكلام كدا.
فأجابتها سمر:: و لا يهمك يا حبيبتي إنتي هتقوليلي، ما أنا مجربا، و أشارت علي حمزة.
ثم تحدثوا سويا، و ذهبت كل واحدة منهم إلي غرفتها..
😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊
و هكذا عند أبطالنا الآخرين، بعدما جائوا من ذلك المكان الذي تسبب بالغضب لأشخاص، و بالفرحة لأشخاص، و بالأندهاش لأشخاص آخرين.
توجهوا لغرفهم علي أمل أن يكون الغد يوما جديدا و مميزا
😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊
تلحقني يا آسر ، الله يخليك تعالي
مش تخليهم ياخدوني،
هيقتلوني يا آسر،
أنا ملياش ذنب و الله ما عملتلهم حاجة،
آسر و النبي،
يا بابا ، يا بااااااااااابا ..
استيقظ آسر من حلمه مفزوعا، و هو يصرخ:: لا لا لا .
فجاء علي صراخه جاك، ثم أحضر له بعض الماء، فشرب آسر .
ثم قال جاك:: لسه بتفكر فيها ؟؟
فأجابه آسر و بسمة سخرية تحمل معها آلاف الأوجاع مرتسمة علي شفتيه:: و أنا من إمتي نستها؟ و هنساها إزاي؟ و هو أنا هعرف أنساها؟ .
دي كانت روحي . أنا السبب في اللي حصلها، أنا اللي خلتهم يعملوا فيها كده، كان المفروض أنا اللي أبقا مكانها ، بس صدقني هرجع حقها، و هخليهم يتمنوا الموت، و مش هيطولوه من اللي أنا هعملوا فيهم..
فرتب جاك علي ظهره ثم قال:: بص يا آسر ، أنا مش هقولك تنسي أو تسامح، عشان دا حقك إنت و هي ، كل اللي هقولهولك ربنا معاك يا صاحبي، و أعرف إنوا أنا في ضهرك ديما.
ثم تركه ..
فتنهد آسر بيأس ثم قال:: حقك عليا يا حبيبتي، أنا آسف، سامحيني يا عمري، و حقك هجبهولك تالت و متلت.
ثم مسح بيده علي وجهه، و توجه للحمام، و يبدل ملابسه.
بعد ربع ساعه
ن

رحلة وجع ( مكتملة ) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن