متشابكين الايادي وهم يتبادلون الحديث سويا ليتقدموا نحو أحد المطاعم الكبري بذلك المول الشهير ، سمعت صوت احدهم يصرخ باسمها لتلتفت بقلق من القادم تفاجأت وهي تري القادمه تجاههم، نظرت نحو عمار فوجدته لم يلتفت فعلمت انه تعرف علي صوت المنادي
اسيا بخوف : تس ..... تسنيم
تسنيم بعدم تصديق: اسيا .... انتي هنا ازاي ....انتي بتعملي اي هنا ومين ده! !شعر عمار انه لا مجال أمامه غير المواجهة .. فهو يعلم جيداً انها عرفته من هيئته ، التفت اليها لتنظر له تسنيم بصدمة قابلها هو بهدوء قائلا : تسنيم، اهدي ...انا هفهمك كل حاجه.
تسنيم بذهول : انا كنت بحاول اقنع نفسي أنه مستحيل يكون انت ، وانه حد شبهك، دا انت قولتلي متعرفش عنها حاجه لما سألتك وانا هموت من قلقي وخوفي عليها.... ليه مقولتليش .
عمار بتوتر :تعالي نقعد في مكان بس ياحبيبتي وهفهمك كل حاجه ، ما تتكلم يا بسام.كان بسام يتابع ما يحدث بصمت ليحاول عمار إدخاله في الحديث، فعمار من وضع نفسه في هذا الموقف وهو من يجب عليه حلها بنفسه .
واسيا تريد ان تبرر موقف عمار وتقنع تسنيم انها من طلبت منه الا يخبر احد ولكن الصدمة عقدت لسانها.*****************
بعد عوده محمد من مقابله ياسمين دلف الي غرفة والدته حتي يطمئن عليها
وفاء بتساؤل : ها عملت ايه يا بني؟؟ ياسمين قالتلك اي!! تعرف حاجه عن اسيا صح !
محمد بارهاق: لا يا ماما ياسمين متعرفش اي حاجه عن اسيا ، حتي قالت ان تسنيم سافرت بره مصر ، يعني كل الطرق اتقفلت.
وفاء بتعب: متقفلتش، صدقني يابني انا حاسه ان ياسمين تعرف مكانها.
محمد وهو يجلس بجانبها: ماما ياسمين قالت انها متعرفش حاجه عنها وانا مضطر اصدق مش في ايدي اي حاجه ......المهم دلوقتي انا عاوز اسألك علي حاجه انتي عارفه ان اسيا مش متجوزه عمار ؟؟
وفاء بخفوت: ازاي مش متجوزاه امال هو جه هنا ليه واسيا قالت كده ليه ؟؟
محمد بتأكيد: هي فعلا مش متجوزاه ودي كانت خطه بينه وبين بنتك عشان متجوزوهاش غصب لاحمد.
وفاء : مين اللي قالك الكلام ده؟! وبعدين اختك ازاي هتقول علي نفسها متجوزه وهي عارفه ان ممكن ابوك يقتلها فيها
محمد: والله يا امي انا مابقيت عارف حاجه خالص ، بس ياسمين صاحبتها هي ال قالت كده ،واكيد المواضيع دي مينفعش تكذب فيها
وفاء: انت عارف يا محمد .....انا حسيت بغلطتي في حق اختك لما هي هربت......المفروض مكنتش اقسي عليها ....انا كنت فاهمه الامومه غلط ....كنت فاكره ان القسوه هي ال هتخلي البنت تبقي كويسه وتخاف تعمل اي غلط عشان هتخاف من العقاب .....بس عمري ما تخيلت ان القسوه ممكن تولد الجفاء بين البنت وامها .....كان المفروض اقرب من اختك وافهمها واحتويها .....انا كنت بزعل من ابوك لما يبقي حنين معاها كنت مفكره ان كده غلط معرفش ان انا اللي غلط ومعاملتي غلط.محمد : كلنا غلطنا يا امي ،انتي غلطتي بانك قسيت عليها وكنتي بعيده عنها ، كان المفروض تحتويها زي مانتي قولتي ...وابويا برضو غلط لما سمع كلامك وقسي عليها كان المفروض يقعد معاها ويسمعها ويعرف هي عايزه ايه مش يغصبها علي الجواز ....دا كل حاجه بالخناق الا الجواز بالاتفاق لان دي بتبقي حياتها اللي هتعيشها لحد ما تموت.....وانا كمان غلطان في حقها غلطان لاني عمري ما فكرت اقرب منها كنت دايما عايش دور الاخ الكبير كنت دايما ببص لاخطاءها واعاقبها عليها ......عمري ما فكرت احتويها زي باقي الاخوات .
أنت تقرأ
صراع من اجل الحب
Romanceفتاة غلبت على أمرها بعد إجبارها علي الزواج من ذلك الذي قتل من أحبته. لتختار الهروب بعيدا والاستعانة بشخص واحد هو ذلك العاشق المهيمن بها دون أن تدري لتواجههم التحديات والصراعات حتي يحظي بها اخيرا 🌺اسيا وعمار 🌺