episod 4

577 34 15
                                    

Ali berjalan sambil memegang tangan mamanye.Inilah salah satu perkara yg sering dilakukan ketika mereka berjalan beriringan.Memang sah,ali anak yg manja dgn ibunye.Bagi aliya,die amat menyukai perbuatan ali itu.Itu merupakan salah satu kebahagiaan hidup berkeluarga baginye.Selepas perginya suami tercinta,arwah ghazali,aliya mencurahkan sepenuh kasih sayang kepada anak tunggalnye,ali.Ali adalah hadiah yg x ternilai yg aliya dapat dlm hidupnye.Semasa dalam perjalanan,ali terlupa yg mereka hendak makan di mana.Die menyimpan dahulu persoalan itu.Tidak lama selepas itu,mereka telah sampai di tempat penukaran suit ejen kepada pakaian biasa.Kemudian,ali dan aliya memasuki lif yg membawa mereka ke vending machine.

ALI:Mama...kite nak makan kat mana?

ALIYA:Ala...tempat favourite ali...mamak maju...

ALI:Yeay!



A few moments later

Datanglah dua orang budak perempuan yg dinantikan.Iman dan moon memakai pakaian biasa mereka.Moon terlihat wajah ibu ali,die hairan sementara.Oleh sebab aliya turut mengenakan pakaian biasanye,moon tidak dapat mengecam bahawa itulah super ejen aliya.Dari dalam kereta hingga tiba ke kedai,otak seperti baru sahaja berhenti berfungsi.Namun,iman dapat menyedarkan die semula.Sewaktu menunggu pesanan tiba....


MOON:Iman....kenapa muka mama ali macam super ejen aliya?

IMAN:Ha?Ape lah awak ni,moon?Mana sama...tapi kalau sama pon,x semestinye itu die...kan,ali?

ALI:Betul!

Ali menunjukkan 'thumbs up' kepada iman,lalu die membalas dgn sekuntum senyuman manis.



Skip makan


Aliya menghantar iman dan moon ke rumah mereka berdua.Kebetulan pula,ejen kombat dan inviso itu berjiran.Lebih mudah urusan aliya utk menghantar mereka pulang.



I,M:Terima kasih,auntie...sbb belanja kitorang makan...

ALIYA:Sama2...oklah...auntie gerak dulu....bye...

I,M:Bye!




Keesokan paginye,seorang budak perempuan sdg bersiap utk ke sekolah.Ayahnye berada di dapur,menyediakan sarapan.Apabila siap,lelaki dewasa yg bermisai panjang lentik itu memanggil anak perempuannye dari bawah.

GENERAL:Alicia!Mari turun...sarapan!

ALICIA:Ok,papa!


(Note:Macam biasa...semua islam)



Alicia menyahut panggilan bapanye dan dalam masa yg sama,die sudah siap mengenakan pakaian sekolah.Perempuan itu mengambil beg lalu terus menuju ke pintu dan seraya membukanye.Alicia berjalan dgn tenang dan apabila die tiba di bawah,general rama menyapanya.


GENERAL:Assalamualaikum,alicia.

ALICIA:Waalaikumussalam,papa.

GENERAL:Icha macam mana pagi ni?Sihat?

ALICIA:Sihat...papa?

GENERAL:Sihat jugak..dah...jom makan....





Mereka dua beranak makan bersama di meja makan.Spageti bolognes dinikmati,begitu juga air milo suam.Alicia meminta utk membawa makanan itu ke sekolah sebagai bekal.General menyuruhnye agar tunggu di depan rumah.Langkah dibuka hingga ke destinasi,general menyediakan bekal utk anaknye.Tiba2...







GENERAL:Baik aku bagi sikit spageti ni dekat ali...lama aku x bagi die makanan...



Sebuah lagi bekas makanan dimasukkan spageti di dalamnye.Satu buat alicia,satu buat ali.Sifat ali yg baik itu menyenangkan hati general yg keras itu utk melayannye dgn lembut.Mereka saling memberi makanan atau buah tangan.Akhirnye,lelaki dewasa itu memberi bekal anaknye.




Sesal (EA fanfiction)Where stories live. Discover now