37

3.2K 135 12
                                    

"What are you joking Izam? After all of this, how could you accept him easily? I've done everything for you. I gave you everything, my time, my work, even my heart Izam. "

"And now you telling me that you want to get back with him? Are you lose your mind?"

"I'm not losing my mind Liam."

"I've been thinking about this since forever. I think this is the only way to make everything back to perfect. Also, to make Gio feel more appreciated. He deserve to know everything. Gio is the only reason why I'm still standing here. Alive."

"I think, I think, I think, I think... You only know how to think but not to feel. I love you all the way back since you came here. Working here.. Do you ever feel my existence? Oh, maybe you didn't.. because you always kept thinking how to make your life back to perfect by getting back with a guy that already dumped you, choose richness rather than you and Gio! "

Izam terdiam. Kaku. Tidak tahu ingin membalas apa lagi. Dia sangka dengan menceritakan semuanya ke Liam. Liam akan menerimanya dengan baik.

Tapi, nampaknya nasib tidak berpihak kepadanya. Liam sudah jauh terbuai dengan perasaannya kepada Izam.

Izam tidak pernah menginginkan semua ini, yang dia mahu hanyalah teman untuk meluahkan segala perasaannya. Namun, dia tidak sedar yang Liam bukan menerimanya sebagai sahabat. Melainkan sebagai orang yang dicintai.

Izam ingin lari dari semua ini. Dia menyangkakan bahawa Liam akan menerima semuanya. Menerima dengan hati tenang dan mungkin sedikit sokongan.

Tetapi, yang dia dapat hanya tengkingan dan pergaduhan mulut yang berakhir dengan suara gertakan Liam.

Dia ingin segera pergi. Menenangkan jiwanya. Menenangkan fikirannya. Lisa dan Mia sudah mengetahui tentang dirinya dan Daniel, dan mereka hanya menasihati Izam agar sentiasa berwaspada kembali.

Menerima kembali orang yang sudah menolak kita bukanlah perkara yang mudah. Sokongan dan luahan adalah perkara penting untuk menempuh segala dugaan.

"You already too far Liam. I can't love you back. I'm so sorry Liam. Goodbye."

Izam berjalan. Meninggalkan Liam yang memanggilnya. Juga meninggalkan satu surat di dalam sampul berwarna coklat di meja kerja Liam.

Izam memutuskan untuk berhenti berkerja. Daniel dan dirinya ingin mengambil jalan yang lebih serius dengan matang. Mereka sudah membicarakan hal ini jauhari.

Izam memang teragak-agak. Namun, Lisa dan Mia juga mendukung dirinya untuk berhenti berkerja dan cuba mendekatkan lagi diri dengan Gio agar Gio tidak merasakan shock ketika mendengar cerita sebenar.

Mula dari hari itu, urusan wang diuruskan oleh Daniel. Semuanya bersumber dari Daniel. Belanja bulanan, sewa rumah, dapur, air. Semuanya dari Daniel. Dia pernah meminta Izam untuk pindah dari apartmen itu, namun itu semua di tolak keras oleh Izam.

Apartmen tersebut menyimpan banyak rahsia dan kenangan. Izam tidak ingin meninggalkan semuanya dengan mudah. Cukuplah hanya berhenti dari pekerjaannya dahulu. Dia perlu masa untuk menyesuaikan diri.

Izam dan Daniel juga lebih memanjakan Gio. Gio mengambil kesempatan dalam moment ini untuk merasakan kehadiran ayah.

Gio tidak tahu kenapa. Tetapi, Daniel sangat hangat dan mudah didekati olehnya. Walaupun terkadang Daniel sedikit tegas ketika Gio berbuat kesalahan. Namun, kasih sayang Daniel tidak pernah hilang. Gio tidak pernah merasakan perasaan ini ketika bersama paminya.

Paminya mempunyai ketertarikan tersendiri. Lain juga dengan Daniel.

Oh ya, Gio juga sudah biasa memanggil Daniel dengan sebutan Daddy.

"Daddy, lama lagi ke pami? "

" I don't know son, maybe he have to say goodbye to everyone. You already bored? Do you want to go inside?"

"Emmm no, I'm tired."

Gio mengalungkan kepalanya ke leher Daniel. Mereka sekarang berada di dalam kereta menunggu Izam yang sedang mengucapkan selamat tinggal kepada rakan sekerjanya setelah beradu mulut dengan Liam seketika.

Gio mengantuk akibat dari sesi bersiar-siar mereka ke Manchester Museum. Gio sekarang sedang dalam ketertarikan terhadap perkara antik dan Daniel rasa jika mengunjungi museum. Mereka dapat membantu Gio menambah lebih banyak ilmu.

Daniel mengusap perlahan belakang tengkuk Gio yang tertidur di pangkuannya.

Tidak lama kemudian, Izam datang dengan menglap sedikit matanya yang Daniel tahu Izam habis menangis.

"Hey." Daniel mengusap perlahan kedua mata Izam yang sudah duduk disebelahnya. Mencuba menenangkan Izam agar tidak membangunkan Gio.

"Are everything okay?" Daniel bertanya dengan kening yang dikerutkan. Tangannya sudah berpindah mengusap pipi Izam yang sedikit memerah.

"Yeah, I just can't take it. It's so difficult to stop doing something that I've already did for years." Izam membuka suara. Melihat terus kemata Daniel yang penuh dengan kehangatan.

"It's okay to cry. It's truly hard sometimes." Izam hanya menganggukkan kepalanya. Daniel menarik perlahan kepala Izam lalu mencium dahi Izam seketika.

Izam memeluk Daniel lalu menyandarkan kepalanya ke bahu Daniel.

"Is he just asleep?" Izam bertanya sambil mengelus rambut Gio perlahan.

"Em-hem, short before you came."

"Am I that long there? I'm so sorry. You and Gio must be so tired."

Izam mendongakkan kepalanya melihat Daniel.

"It's okay. I understand. No need to worry."

Izam tersenyum hangat.

"Now could you take Gio? How am I suppose to drive if he like this?" Izam tertawa perlahan lalu mengambil Gio dari pangkuan Daniel untuk dipindahkan ke pangkuannya.

Setelah itu, Daniel mula menggerakkan keretanya.

"Liam is angry about everything."

Izam kembali membuka mulut setelah beberapa kilometer kereta mereka bergerak.

"I know. I will too if I'm at Liam position right now." Daniel membalas seadanya. Dia sudah tahu semuanya. Tentang Liam yang menyukai Izam.

Dia tidak mahu lelaki itu mencuba mendekati Izam lagi. Oleh itu dia meminta Izam untuk berhenti berkerja. Katakan lah bahawa Daniel itu seorang yang posesif.

"He loved me Daniel."

Daniel menolehkan kepalanya seketika ke arah Izam. Mengambil sebelah tangan Izam untuk digenggam.

"He better move on." Izam tertawa perlahan.

Menipu jika Izam tidak merasa bersalah. Dia sangat merasa bersalah atas Liam. Dia sedih kerana tidak dapat membalas cinta Liam. Membalas semua pengorbanan Liam semata untuknya.

Dia hanya berharap Liam mendapatkan seorang yang pasti. Seorang yang dapat membimbing Liam menjadi lebih disayangi.

Mungkin ada.

TBC
............................................................................

VOTE, COMMENT AND SHARE

don't be a silent reader ~

my exam are finished! Yeay!

ಠಿヮಠ

𝘽𝙚𝙞𝙣𝙜 𝙝𝙪𝙧𝙩 (𝙢𝙥𝙧𝙚𝙜) ✓Where stories live. Discover now