Ryujin p.o.v
Beomseok yang dah tertidur kerana penat bermain dengan yoojung dan minjae di bilik latihan sesi rap ditenung lembut oleh ryujin. Dia mengeluh berat sebelum anaknya itu didukung ke dalam dorm itzy. Beomseok diletak di atas katil di bilik ryujin sebelum pintu ditutup. Kerana ahli mereka mempunyai bilangan yang sedikit, jadi mereka semua mempunyai bilik masing-masing. Beomseok pun bukan selalu tidur dengan ryujin. Kadang-kadang dia jadi teady bear yuna atau chaeryeong.
" Ryu unnie! Yeji unnie panggil makan." Selesai selimutkan beomseok, ryujin keluar dari bilik dan menuju ke dapur. Makanan yang dibeli oleh mereka tadi tak langsung membuatkan ryujin berselera malah makin mematikan seleranya. Namun, disebabkan tiada tenaga selepas penat berlatih, dia memaksa dirinya untuk makan walaupun sedikit.
" Unnie, kenapa makan sikit sangat? Lama unnie berlatih tadi... Takkan lah takde selera? Yuna yang parctice sikit pun lapar sangat ni.." Tegur yuna. Ryujin tersenyum pahit sebelum menyandarkan kepalanya di kerusi. Pening kepalanya tiba-tiba.
" Ni mesti sebab beomgyu kan? Ryu ada jumpa dia?" Tanya lia tanpa mengangkat muka. Ryujin mengeluh lagi. Untuk entah kali ke berapa.
" Ada..." Ryujin teringat penemuannya dengan beomgyu ketika mencari beomseok yang menghilangkan diri bersama hyemi. Anak hyewon unnie.
Flashback,
" Unnie, ada nampak beom tak?" Dia menerjah masuk ke bilik latihan vocal dan bertanya pada jihyo. Sungguh dia tak sangka baru sekejap dia tinggalkan budak tu, dah hilang.. Susah betul nak jaga..
" Takde. Cuba cari kat bilik dance. Mungkin dia dengan mingi." Cadang jihyo. Ryujin mengangguk dan meninggalkan bilik latihan vocal. Dia mencari bilik latihan tarian. Baru je dia nak buka pintu, ada seseorang yang turut membuka pintu dari dalam dan membuatkan dia terdorong ke depan dan terjatuh di atas orang yang membuka pintu dari dalam.
" Oh, maaf-maaf. Saya tak sedar kamu nak buka pin.... Gyu?" Kata-katanya terhenti melihat orang yang dilanggarnya. Cepat-cepat dia berdiri. Mukanya sudah merah macam tomato. Tak sangka jumpa lagi selepas bertahun-tahun terpisah.
" Ryu?" Beomgyu bersuara. Baru je ryujin nak melangkah pergi, kedengaran suara si kecil memanggilnya.
" OMMA! HYEMI NOONA BELIKAN BEOM GULA-GULA!" Jeritan beomseok membuatkan ryujin dan beomgyu terkejut. Belum sempat beomseok mendekatinya, dia terlebih dahulu melangkah ke arah anaknya dan menariknya ke suatu bilik bersama hyemi sekali.
" Hyemi, kan auntie dah cakap? Kalau nak bawa beom ke mana-mana.. Bagitau dulu.. Penat auntie cari dia.. Lagi satu, jangan belikan dia gula-gula banyak sangat. Nanti gigi dia rosak. Dahlah budak ni tak rajin nak gosok gigi.." Kata ryujin. Matanya memandang plastik gula-gula di tangan beomseok.
" Sorry auntie. Nak call, tapi telefon hyemi habis bateri sebab junghye main game. Pasal gula-gula.. Bukan selalu pun hyemi dapat jumpa adik kesayangan hyemi ni.. Sekali sekala je.." Balas hyemi pula. Ryujin mengangguk sebelum hyemi meminta diri.
" Nanti kongsi dengan yoojung dengan minjae okey?" Kata ryujin. Beomseok mengangguk dan memegang tangan ryujin. Mereka berdua melangkah ke bilik latihan rap.
Flashback end,
" Unnie! Dia kenal ryu lagi! Macam mana lepas ni dia nak tuntut hak penjagaan beomseok?" Ryujin dah gelabah. Patutnya dia pergi je telefon anaknya tu, tapi entah macam mana sel otak tak berhubung sebab kelam kabut membuatkan dia lupa yang beom ada telefon yang dihadiahkan oleh Day6 masa hari jadi dia yang lepas.
" Dia tahu ke beom anak dia?" Tanya yeji pula. Ryujin mengangkat bahu.
" Tapi dia boleh tahu kalau dia tahu nama panjang beom! Nama dia choi beomgyu dan choi beomseok tak jauh berbeza! Muka pun hampir sama! Kalau dia tahu macam mana?" Chaeryeong menarik ryujin yang dah berdiri dari kerusinya dan menyuruh dia bertenang.
" Ryu masih belum cerai dengan beomgyu kan?" Tanya lia kembali. Ryujin menggelengkan kepalanya sambil memandang lia.
" That's mean dia tak boleh tuntut hak jaga beom sebab dia masih suami ryu. Tapi dia mungkin boleh ngadu kat mahkamah, ryu tinggalkan dia dulu.." Lia berkata. Yuna menggeleng-geleng.
" Tapi unnie, dia tinggalkan ryu unnie dulu. Maksudnya dia langsung tak tahu tentang beom dan bermakna dia tak boleh jaga beom!" Bantah yuna. Lia mengangkat bahu. Belum sempat ryujin nak mencelah lagi, suara beomseok kedengaran.
" Omma beom lapar.." Dia terus naik ke kerusi miliknya di sebelah yeji. Semua terkaku melihat beomseok. Agak-agak dia dengar tak apa yang diaorang bincang?
" Wae? Ada ke ayam goreng ni kata beom tak boleh makan dia?" Tanya beomseok melihat 5 ommanya mereungnya pelik. Mereka menggeleng dan tertawa kecil. Nasib beom tak dengar apa yang diaorang bincang tadi.
-----
Rumah kedua izone,
Izone p.o.v
" YOOJUNG TAK NAK TIDUR!!" Yena den yoojung main kejar-kejar dalam rumah. Berlaku apabila dia ibu nak mandikan anaknya dan suruh anaknya tidur tapi anaknya degil betul.
" Noona dah cakapkan yang ni 1+1=2. Bukan 11.. Siapa ajar sebelas ni?" Hyemi memarahi changmin, yunho, minjae dan yunseo matematik.
" Oh? Rin ajar. Kami ikut je.." Jawab yunho selamba. Hyemi mengetuk dahinya perlahan. Ajaran sesat chaerin juga dia percaya. Ajaran tak sesat tak nak dia percaya.
" Auntie eun! JANGAN PAKSA RIN! RIN TAK NAK MAKAN RACUN TU!" Jerit chaerin menolak pinggan berisi makanan.. macam bukan makanan yang dimasak oleh eunbi sebelum berlari keluar dari dapur. Menyesal dia datang dapur malam ni. Patutnya dia terus tidur dengan ommanya je.
" NO! KIM CHAERIN! Kamu takkan dapat lari dari auntie." Adegan yoojung dan yena ditukar dengan eunbi membawa pinggan 'makanannya' sambil mengejar chaerin yang trauma dengan makanan pelik eunbi.
Sementara itu, di rumah 1,
" Auntie kkura, apa ni?" Tanya hyejin mengambil sekeping kimbap yang terdapat dalam sebuah bekas. Sakura tersenyum sebelum menjawab,
" Kimbap sihat. Cuba hyejin rasa." Kata sakura. Hyejin tersenyum sebelum mengambil satu kimbap. Sebelum sempat dia makan, yuri dengan lebih cepat mengambil kimbap di tangan anaknya dan meletakkan dalam bekas semula. Anaknya ditarik keluar dari dapur dengan sangat cepat.
" Jangan makan 'benda' tu hyejin.. Ianya menakutkan.. Hyejin akan menyesal seumur hidup.." Pesan yuri namun kanak-kanak tu degil. Dia mengambil kembali kimbap itu sebelum makannya. Matanya terbeliak sebelum....
" OMMA! TAK SEDAP!" Yuri hanya menahan gelak memandang hyejin yang menyesal habis makan kimbap. Itulah bila omma cakap tak nak dengar.. Derhakan lagi.. Rasalah kimbap sihat sakura unnie..
.
.
.
.
.
YOU ARE READING
BEHIND THE MASK
RandomDI SEBALIK SENYUMAN TWICE SANA, MINA, TZUYU, IZONE HYEWON, YENA, CHAEWON, MINJU, YURI, YUJIN, WONYONG DAN ITZY RYUJIN SEBENARNYA ADA KISAH YANG MEREKA SEMBUNYIKAN DARI ORANG AWAM. PEMINAT-PEMINAT MEREKA. RAHSIANYA MEREKA PERNAH BERKAHWIN DAN TELAH M...