Hyemi p.o.v
Yeah!! Akhirnya hari yang ditunggu-tunggu telah pun tiba. Hyemi terus bangun dari katilnya mencari ibu kesayangannya tapi tak jumpa. Dia ke dapur dan melihat hyewon bersama chaewon dengan eunbi. Berbual sambil sarapan. Dia mendekati ibunya sebelum memeluk kaki ibunya.
" Omma, omma ingat hari apa hari ni?" Tanya hyemi perlahan. Hyewon meletakkan gelas kopinya di meja sebelum meletakkan jari di dagunya. Hyemi tertunggu-tunggu jawapan dari maknya itu.
" Entah. Unnie ingatlah... Tak silap hari ni hari selasa kan?" Soal hyewon balik. Dia tau sebenarnya kenapa anak dia tanya macam tu. Tapi sengaja je buat-buat tak tahu. Nak buat suprise sikit..
" Alah omma ni. Tak ingat pulak.. Yelah, siapalah hyemi ni.. Mungkin cuma anak pungut je.." Hyemi dah mula membuat drama pagi-pagi itu.
" Mana hyemi tahu? Ingat omma tak nak bagitau.. terpaksalah.. Omma kutip kamu kat tepi longkang hyemi.. Maaflah.." Hyewon menyambung drama yang dimulakan hyemi. Hyemi terus marah dan masuk ke dalam biliknya.
" Unnie ni macam budak kecillah gaduh dengan hyemi.. Pergi pujuk birthday girl tu.." Kata chaewon. Hyewon mengalah dan masuk ke biliknya mencari anak perempuannya itu. Hyemi sedang bermesej dengan pak ciknya. Berkali-kali adik hyewon mengucapkan selamat hari jadi kat hyemi. Omma dia? Langsung tak ingat.
" Lepas ni hyemi duduk dengan uncle kyeong woo je lah.. Omma cuma kutip hyemi je kan.." Rajuk hyemi. Hyewon memeluk anaknya itu kuat.
" Kamu ni omma penat kandungkan kamu 9 bulan dalam perut.. Penat tau nak jaga kamu. Omma minta maaf sayang. Tapi kamu memang anak kandung omma.. Dah jangan merajuk.. Nanti tak comel." Hyewon mencuit hidung anaknya manja sebelum dia masuk ke bilik air. Namun belum sempat pintu bilik air ditutup, dia berpaling dan memandang anaknya dengan senyuman.
" Happy birthday Hong hyemi." Serentak itu pintu bilik air ditutup. Hyemi yang mendengar melompat keriangan. Dia ingat ibunya tak ingat. Rupa-rupanya saja nak kenakan dia. Dia menjerit keriangan sehingga budak-budak yang masih tidur terjaga kerananya.
-------
JYP NATION p.o.v
" Korang buat apa ni?" Tanya scoups yang baru tiba ke bilik latihan bersama seventeen. terkejut juga tengok bilik ni dihiasi macam hari jadi. Siapa punya hari jadi ni? Cantik betul bilik ni dihiasi dengan warna pink dan putih.
" Oh, hari ni hari jadi hyemi. Anak hyewon unnie. Kitaorang nak buat suprise." Jawab yeji sebelum belon ditiup lagi. Seventeen mengangguk serentak. Mingyu memandang ke kek yang ada di atas meja. Happy birthday Hong hyemi. Sedap nama. Eh, kejap. Hong hyemi? Anak joshua hyung?
" Hyung, kau tengok nama budak tu. Nama dia hong hyemi. Ada kemungkinan ke dia anak kau dan hyewon isteri kau?" Bisik mingyu perlahan. Joshua terkedu sekejap. Sejak pertama kali dia tengok muka hyemi, memang dia rasa ada keserasian antara mereka berdua. Tapi dia tak pasti tentang tu.
" Korang! 30 minit sebelum ketibaan birtdhay girl! Get ready!" Jerit jihyo. Kelibat mingi yang berlari ke arah wonwoo diperhatikan oleh mina. Jangan marah dia mina.. Dia tak tau siapa wonwoo tu untuk dia. Relak je mina..
" Jeon mingi, mana omma awak? Kenapa awak duduk dengan pak cik ni? Omma awak kat sana kan.." Kata jinkyung. Mingi membuat muka cemerut sebelum berlari ke arah mina pula. Mina mengelus perlahan rambut anak tunggalnya itu.
------
Hyemi p.o.v
" Hyemi, hyemi naik atas dengan omma hyemi dulu boleh? Kitaorang nak pergi kedai kejap." Kata eunbi. Hyemi mengangguk dan bersama ke practie dance room dengan hyewon. Hyewon menahan gelaknya dari terburai melihat kepolosan anaknya yang tak tahu apa kawan-kawan ommanya nak buat.
" Jom.." Hyewon membuka pintu practice room itu sebelum mereka berdua masuk. Gelap gelita. Dalam gelap itu, hyewon menghilangkan diri mengambil kek di tangan dahyun sebelum lilin dipasang. Perlahan-lahan dia memulakan nyanyian untuk hyemi.
" Happy birthday to you~ Happy birthday to you~ Happy birhtday to hong hyemi~ Happy birthday to you~~~ Yeay! Come on anak omma, buat wish lepas tu tiup lilin eh.." Pesan hyewon. Hyemi hanya menurut. Selesai dia meniup lilin, lampu bilik itu dibuka semula. 6 kumpulan yang akan buat persembahan istimewa. Termasuk pak cik tu. Pak cik yang jinkyung unnie cakap muka mereka hampir sama.
" Yeah! Omma nak tau hyemi nak apa? Hyemi nak jumpa appa hyemi sangat-sangat! Mesti dia hensem kan?" Kata-kata hyemi agak mengejutkan hyewon. Dia tersenyum sebelum mengelap matanya. Janganlah air matanya jatuh sekarang.
" Okey sayang.. Nanti satu hari nanti kita akan jumpa appa hyemi. Jom makan. Omma dah lapar.." Ajak hyewon. Hyemi menangguk perlahan.
--------
Yuri p.o.v
" Hyejin yah.. Omma nak pergi tandas sekejap. Nanti omma datang balik eh.." Kata yuri perlahan pada anak perempuannya.
" Tak yah balik pun takpe. Nanti boleh auntie kkura ambil hyejin jadi anak angkat." Balas hyejin. Yuri mencebik sebelum menuju ke tandas. Dia menuju dengan laju tanpa sedar seseorang memerhatinya. Selesai menyelesaikan hajat, dia terus keluar sebelum kakinya terhenti melihat satu manusia yang dia terlebih kenal.
" Hyunjin..." Suaranya bergetar perlahan namun sampai juga ke telinga hyunjin. Lelaki berambut blonde paras bahu itu mendekati yuri perlahan-lahan sebelum bekata,
" Hwang yuri. We need to talk." Tangan yuri digenggam kuat. Yuri menarik tangannya kuat juga namun apakah daya? Dia hanya seperti orang kerdil dari hyunjin. Manalah kuat macam kekuatan lelaki hyunjin tu..
" Nak cakap pasal apa? About us, its nothing hyunjin!" Bentak yuri geram. Dahlah kawasan laluan ke tandas ni tak banyak orang..
" Satu memang pasal hubungan kita. Walaupun saya tinggalkan awak, tapi selagi takde surat cerai dari mahkamah. Your name is always hwang yuri and you are my wife. And second, we need to talk about hwang hyejin." Ayat hyunjin membuatkan yuri terkaku. Dia terkedu mendengar setiap patah perkataan yang kelau dari mulut hyunjin.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
YOU ARE READING
BEHIND THE MASK
RandomDI SEBALIK SENYUMAN TWICE SANA, MINA, TZUYU, IZONE HYEWON, YENA, CHAEWON, MINJU, YURI, YUJIN, WONYONG DAN ITZY RYUJIN SEBENARNYA ADA KISAH YANG MEREKA SEMBUNYIKAN DARI ORANG AWAM. PEMINAT-PEMINAT MEREKA. RAHSIANYA MEREKA PERNAH BERKAHWIN DAN TELAH M...