الفصل الثاني

4.8K 174 2
                                    

الفصل الثاني

صباحا بمركز شرطة إسكندرية
نجد ضابط يجلس بداخل مكتبه..... فهو المقدم فارس
نجده يجلس بوسامته وجديته المعتاده ويبحث ويتمعن النظر بالاوراق امامه ولكن قطع تركيزه طرق على باب مكتبه فأذن بالدخول .

العسكري بعد اداء التحيه المعتاده : الدكتور احمد بره يا فندم وعايز يقابل حضرتك .
فارس بوقار : دخله علطول .

احمد بعد ان دخل وهو يتقدم منه: السلام عليكم يا فارس باشا.
فارس وهو يصافحه : عليكم السلام... ازيك يا دكتور .

احمد بلوم : لا يا شيخ بتسأل قوي ....اومال لو ماكناش صحاب ...غير اننا قرايب كمان ... دانا مشفتش وشك بقالي اسبوع... ومنه بتشتكي.

فارس بعد ان جلسوا : الشغل والله يا احمد مأنت عارف ، وبعدين اختك دي مبيطمرش فيها مأنا لسه مخرجها من كام يوم .
احمد وهو يرجع ظهره للخلف ويتحدث بمرح: طيب... أبقى أقولها انا بقى البوقين دول.
فارس بلهفه: لاء بقولك ايه.. احمد حبيبي انت عايزها تقلب عليا ولا ايه دانا مبصدق انها ترضى عني وتنسى انها تتكلم في موضوع اني علطول مشغول ده .

أحمد بأمر: طب لو عايز ترضيها بجد تعالى اتغدا عندنا النهارده وانا هاجي بدري مخصوص عشانك.

فارس : حاضر هحاول والله
ثم اردف بتسأل : المهم ، خير ...ايه اللي خلاك تيجيلي بدري كده، أكيد في حاجه غير الغدا.
احمد بإبتسامه: حبيبي اللي قريني ... عموما انا جتلك بدري 
عشان هطلع بعديها عالمستشفى علطول .
ثم اكمل بجديه : المهم كنت عايزك تسالي على حد .
فارس بإستفسار: وده مين بقى ؟

احمد بإبتسامه  : رغد !
فارس وهو يعقد حاجبيه: نعم يأخويا !
احمد: ايه يأبني مالك !! ...هي اسمها رغد .
فارس : اه قولتلي .... وهي بقى اسمها رغد ايه عشان أعرف اسأل عليها .
احمد بتفاجأ: لاء مش عارف ... انا عارف انها رغد بس .

فارس بصوت عالي نسبيا: يا سلاااااام وانا بقى هضرب الودع واقول رغد تايهه يا ولاد الحلال .
ثم اردف بنفاذ صبر:  تعرف ايه تاني عنها عشان اعرف اسأل عنها يأااابني .
احمدوهو يضحك على صديقه  : والله مأعرف غير اسمها .
ثم اردف بتذكر :  أه وعنوانها.
فارس وهو يمسك بالقلم بيده : طب اتفضل مليني عنوانها وانا هتصرف .
ثم اردف بتسأل ماكر: بس متقول كده من الاخر ايه الحكايه ؟
احمد: لا حكاية ولا حاجه.... هتشتغل معايا وانت عارف انا مشغلش حد عندي معرفش عنه حاجه.
فارس: لا والله!! على اساس انك كل يوم بتيجي تسأل ، انا وانت عارفين ان انت اول مرة تيجي تسأل على حد.
احمد بإبتسامه: هقولك بس متجبش سيره لخطيبتك عشان دي ميتبلش في بوقها فوله وهتروح تقول لماما.
فارس : لاء متقلقش مش هقول حاجه لمنه انت بس انجز .

وبعد ان سرد عليه كل ما حدث بالامس.
فارس بغضب: وليه ياابني مجتليش وقتها ماانت عارف ان انا بسهر هنا في الشغل كنت ادبت الحيوان دة.
بقلم رانيا ابو خديجة
احمد ببساطة:  مأنا قولتلك ان انا ظبطه متقلقش وبعدين هي شكلها أنسه محترمة كدة ومش عايزة شوشره.
ثم تابع بإهتمام: المهم بس عايزك تعرفلي عنها كل حاجه..لان انا معرفش عنها اي حاجة.

ازمة منتصف الحب حيث تعيش القصص. اكتشف الآن