الفصل التاسع عشر

2.4K 117 2
                                    

الفصل التاسع عشر
ازمة منتصف الحب
رانيا ابو خديجة

بمنزل احمد خاصتا بغرفته .....
.....احضر هو ملابسه المكونه من بنطال من الجينز الاسود وتيشرت ابيض وجاكت من الجلد الاسود وحذاء ابيض وبعد ان ارتداهم
اتجه ناحية المرآه حتى يمشط شعره ويضع عطرة وهنا دق رنين هاتفه الموضوع على الكومود بجانب المرأه فنظر له وظهرت شبه ابتسامه على وجهه ثم التقطه وهم بالرد: ايوا يا حبيبتي .....حاضر والله جاي اهو ......لا انا لسه في البيت بس خلاص نازل اهو .

ثم تابع وهو يحجز الهاتف بين اذنه وكتفه لتتفرع يده لالتقاط اشيائه من هنا وهناك : لسه جاي من المستشفى يدوب أخدت دوش وغيرت هدومي.

ثم اضاف وهو يجلس على طرف الفراش لارتداء حذائه: عارف يا حبيبتي.....عارف اني لسه هعدي عليكوا واطمن على باباكي وبعدين ننزل......طيب خلاص مش هتأخر والله .

وبعد ان اغلق الهاتف معها اتجه ناحية المرآه يلتقط مفاتيحه من امامها وهنا وقعت عينيه على صورتها الموضوعه امام المرأه فأبتسم ابتسامه متسعه ثم التقطها بيدة ونظر بها بعيون تفيض بالحب ثم اردف بابتسامه عاشقه: لو تعرفي يا رغد هنا في ايه ليكي واشار بيده على موضع قلبه .

ثم تابع : نفسي ربنا يديمك عليا في حياتي
ثم اضاف بعد ان عبس وجهه: وربنا يقدرني واجبلك حقك عشان بعديها تكوني مراتي بجد وام ولادي .

ثم تابع بحنان: عمري مااقدر اسيبك ولا اتخيل حياتي من غيرك ياروح احمد .....بالعكس دانا نفسي انتي اللي متسبنيش وتفضلي دايما معايا وجنبي.

ثم قربها من شفتيه وقبلها ثم وضها بموضعها واتجه للخروج من الغرفه.

منال وهي تخرج من المطبخ وتراه يخرج من غرفته: ايه دة انت نازل يا احمد .....دانا كنت بحضر الغدا.

احمد وهو يأتي باتجاهها: معلش يا حبيبتي مش هلحق اتغدا ....اصل لسه هعدي على رغد اكشف على بابابها عشان اطمنهم عليه وبعدين اطلع انا وهي على العيادة .

منال : هي رغد خلاص هترجع معاك الشغل؟

احمد بابتسامه : اه يا حبيبتي هترجع والنهاردة اول يوم.

منال بابتسامه هي الاخرى: اه عشان كدة شكلك مبسوط.

احمد: مبسوط يا ماما عشان هي بدءت ترجع زي الاول وتعدي اللي حصل .....بحاول اخليها ترجعلي تاني زي الاول.

منال: ربنا يسعدكم يا حبيبي يا رب .

ثم تابعت بتنهيده: ويجمعكم على خير يااارب.....بس بعد ما الغمه دي تنزاح.

احمد وهو يقترب منها مقبلا رأسها: ان شاء الله يا حبببتي .....يلا سلام بقى عشان اتأخرت.

ثم تركها وغادر .

*************************

بغرفة رغد وأخواتها تقف هي امام المرآه تضبط ملابسها وحجابها رأتها هدى بعد ان دخلت الغرفه ثم اردفت بإبتسامه مشاكسه: ايه الجمال دة كله يا رغد .....كل دة عشان احمد جاي؟

ازمة منتصف الحب حيث تعيش القصص. اكتشف الآن