الفصل الثاني عشر
أزمة منتصف الحب
رانيا ابو خديجةتطرق رغد باب غرفة والدها فأذن لها بالدخول
رغد بعد ان دخلت وجلست بجانبه على الفراش: عامل ايه دلوقتي يا حبيبي....ماما بتقول انك مش عايز تاكل ولا تاخد الدوا.
منصور بتعب: أكل..... ازاي..... وانتي مش راضيه تاكلى وشكلك بقى عامل زي الاموات كدة.
رغد بإبتسامه مزيفه: لأ يا بابا حضرتك لازم تاكل عشان تاخد الدوا عشان خاطري
منصور بنبرة حزن: طمنيني عليكي الاول ...عامله ايه دلوقتي؟
رغد بدموع بعينيها: الحمد لله..انا كويسه.ثم بعدت وجهها عن مرء عيناه حتى لا يرى دموعها
منصور بحزن على حال ابنته: هوني على نفسك يا رغد ..انا مبقتش قادر أشوفك بالمنظر دة يا بنتي.
رغد بعد ان ازالت دموعها وحاولت في رسم ابتسامه على وجهها: انا كويسه اهو.
بقلم رانيا ابو خديجة
ثم تابعت بمزاح مزيف: وبعدين ماله منظري..هو انا بقيت وحشه قوي كدة يا بابا!
منصور وهو يملس على وجنتها بحنان: مين دي اللي وحشه....دانتي ست البنات كلهم.وهنا دخلت مديحه وهي تحمل صينية عليها طعام: هتاكل انت وبنتك ولا هتكسفوني زي كل مرة.
رغد بنبره مرح: مين دة اللي يكسفك ..هياكل يعني هياكل.
مديحه بحزن: وانتي يا ضنايا..دانتي مخاصمه طعم الزاد وخسيتي النص .
منصور: انا مش هاكل الا معاكي.
رغد: وانت تؤمر يا حبيبي ..هاكل عشانك انت بس.
وبدءت في اطعامه وتأكل القليل من اجله .مديحه في نفسها بحزن: حبيبتي يا بنتي... طول عمرك بتيجي على نفسك في اي حاجة علشانا.
*********************
بغرفة فارس ومنه
نائم هو على الفراش يغطُ في سباتٍ عميق بينما هي مستلقيه بجانبه ولكنها مستيقظه ..مهمومه..تشعر بالحزن والاختناق يكتاح صدرها .ومن كثرة اختناقها وهمها بدءت الدموع تتجمع بعينها تبكي في صمت ..ولكن دون أن تدري صوت شهقاتها بدء يعلو وصل لمسامعه فتململ في نومه ثم فتح عينيه نصف فتحه بنعاس شديد ونظر لها وجدها جالسه بجانبه تبكي في صمت .. فزعت ملامحه فعتدل جالساً مردفاً بقلق: منه! انتي بتعيطي!!!
ثم اقترب منها ممسكاً وجهها بيده مردفاً بقلق : مالك يا حبيبتي..انتي تعبانه.
وهنا نظرت له بعيونها الباكيه ثم ارتمت بحضنه تبكي بنحيب فأردف هو بقلق أشد وهو يربت عليها بحنان: مالك يا روحي....قوليلي فيكي ايه !
منه من وسط شهقاتها: انا تعبانه قووي يا فارس ...تعبانه قوووي.
فارس وهو يرفه وجهها له ويتحدث بقلق يتحلله حنان: مالك ..ايه اللي تعبك. حصري لجروب روايات رانيا أبو خديجة
منه وهي تحتضنه مرة اخرة وتتحدث ببكاء مرير: صعبان عليا احمد ورغد قووي.
ثم تابعت بنحيب مرير: انا السبب في اللي حصلهم دة يا فارس.
فارس بتنهيده: حرام عليكي يا منه..قلقتيني عليكي ..افتكرتك تعبانه ولا في حاجه.منه ببكاء مرير: يا ريتني كنت موت ولا حصلي اي حاجه... بس كل دة ميحصلش لأخويا وبسببي .
فارس وهو يشدد من احتضانها ويربت على ظهرها بحنان : بعد الشر عليكي يا حبيبتي ..متقوليش على نفسك كدة تاني ابدا...وبعدين يا روحي مين قالك ان انتي السبب بس ده مقدر ...وبيكي او من غيرك كان هيحصل عشان دة المكتوب .