الفصل الثالث عشر

2.5K 117 1
                                    

الفصل الثالث عشر
ازمة منتصف الحب
رانيا ابو خديجة

بالكافيتريا امام سنتر الدروس الخصوصيه....تجلس فاطمة وعادل... ومحمد الذي اصبح صديقهم المقرب ياتي معهم الدرس ويخرج معهم ويراجع معهم الدروس

محمد : الامتحانات قربت يا شباب وعايزين نذاكر ونشجع بعض.
عادل: ما احنا بنحضر الدروس مع بعض وبنيجي نراجع هنا مع بعض في الكافيتريا.

سيد بصدق: انا خلصت تقريبا اكتر من نص المنهج مذاكرة.

عادل: وانا زيك يا سيد و راجعت كمان على الفصول الاولى في التاريخ.

محمد : طب ايه رأيكوا نذاكر مع بعض في بيت واحد فينا.

نظر عادل لفاطمه وهو يهز رأسه بمعني( ايه رايك) نظرت له فاطمة ثم اردفت بسعادة: موافقين طبعا واهو نشجع بعض يا محمد ...ايه رايك يا عادل.

عادل بارتباك: ها...اه موافقين طبعا.

********************

باحدي الاماكن الراقيه على النيل يجلس احمد ومقابله تجلس رغد.

رغد وهي تلوك بفمها الطعام وتبعد يد احمد عن فمها: كفايه يا احمد والله ما قادرة.

احمد وهو ممسك بشوكة الطعام و يطعمها المزيد : لا هتاكلي كل الاكل دة ....انتي وزنك قل قوي ولازم تاكلى كويس وتتغذي عشان متتعبيش بعد كدة.

رغد: لا كفايه والله ما قادرة.
ثم تابعت : وبعدين انتوا ليه كلكم بتقولولي كدة ...هو انا بقى شكلي وحش .

احمد وهو ينظر لها بحب: مين دي اللي شكلها وحش ....انتي قمر في كل حالاتك .

ثم تابع: ها قوليلي بقى مش هترجعي تشتغلي معايا تاني في العيادة.

رغد بتسأل: هو انت هتمشي البنت اللي عندك دي بجد؟

احمد بجديه: انا قايلها اول ما جت تشتغل في العيادة انها هتشتغل فترة مؤقته.... لحد مأنتي ترجعي يعني.

رغد بإبتسامه : وانت بقى كنت متأكد اني هرجع؟

احمد وهو يبادلها ابتسامتها  : طبعا كنت متأكد .

ثم تابع بجديه: يارغد انا عمري ما اقدر انساكي ....انا بس كنت حاسس باللي انتي فيه ...وعارف انك كنتي لازم تاخدي وقتك عشان تتخاطي كل اللي حصل دة.

رغد بحزن: لما مبقتش تيجي الفترة دي كلها ولا تسأل عني فكرتك بتبعد ...فقولت أجي انا عشان اخلصك من الموضوع خالص.

احمد : ربنا يعلم الفترة دي عدت عليا ازاي ...
ثم تابع: وبعدين انا كنت دايما اكلم اخواتك ومامتك في التليفون عشان اطمن عليكي وعلى باباكي....
ثم اردف: وبعدين انا مكنتش هستحمل انا اجي واسمع كلامك تاني عن الطلاق.

نظرت له رغد في حزن فأردف هو : لازم نعدي كل دة يا رغد .....مبقولش ننساه بس على الاقل نتخطاه ومنوقفش عندة كتير .
ثم تابع بصدق: بس انا عايزك تطمني انا عمري ما هنساه لحد ما اجيبلك حقك.

ازمة منتصف الحب حيث تعيش القصص. اكتشف الآن