الفصل الخامس عشر

2.7K 112 1
                                    

الفصل الخامس عشر
ازمة منتصف الحب
رانيا ابو خديجة

يقف احمد بسيارته امام منزل رغد ...فبعد ان انتهوا من العشاء جميعا .... رحلوا كلا من فارس ومنه لمنزلهم ... وايضا احمد اخذ رغد ليصلها لمنزلها.

احمد بعد ان توقف بالسياره امام المنزل وينظر لها بإبتسامته : كان يوم حلو قوي النهاردة....عشان كنتي معايا.

رغد بسعادة: امم كان حلو قوي ....وحقيقي امبسط جدا.

نظر لها احمد ببتسامه متسعه ثم اردف: هترجعي العيادة....مش كدة.

رغد: ان شاء الله...مأحنا خلاص اتفقنا .

ثم نظرت بالأعلى وجدت هدى وفاطمه يقفون بالشرفه بانتظارها .

فأردفت وهي تهم بالنزول من السيارة  : انا طالعة بقى ...اتأخرت قوي... وهدى وفاطمه لسه صاحيين اكيد بسببي وسبب تأخيري.

احمد وهو ينزل من السيارة هو الاخر: طب يلا انا هاجي معاكي اطلعك و بعدين انزل.

ثم فتح باب السيارة الخلفي واخرج منه عدت حقائب والمشتريات التي جلبها من اجلها وصعدوا سويا.

**********************

بالاعلى اسرعت هدى وخلفها فاطمه بفتح باب الشقه

هدى بعد ان فتحت ثم اردفت بتنهيدة: اخيرااا جيتي ...كل دة يا رغد.

فاطمه : قلقتينا عليكي.

احمد بعد ان صعد السلم وظهر من خلف رغد: وقلقانين عليها ليه بقى ....انا مش مكلمك يا هدى وقايلكم انها معايا.

هدى وهي تفسح الطريق : احمد...اتفضل ادخل الاول طيب.

احمد وهو يضع ما بيدة من اكياس : لا معلش ... الوقت متأخر قوي ....و أسف اني أخرت رغد ...عارف اننا اتأخرنا قوي.
رغد : طب ادخل يااحمد ...معقولة هتمشي كدة من عالباب.

احمد وهو ينظر لها بحنان: معلش يا حبيبتي الوقت حقيقي متأخر دلوقتي ....ان شاء الله ابقى أجي لما يكون مامتك وباباكي صاحيين.... كمان عشان ابقى اطمن على عمي.

ثم اقترب وقبلها من رأسها واردف قبل ان يغادر: يلا ادخلي بقى غيري هدومك وارتاحي وانا باذن الله هبقى اكلمك الصبح.

اماءت له رغد بابتسامتها الجميله

ثم تركهم وغادر
وبعد ان غادر غالقا الباب خلفه باحكام ..دخلت رغد غرفتها وخلفها هدى .

هدى وهي تسير خلفها لغرفتهم: اتاخرتوا كدة ليه يا رغد وكنتوا فين كل ده؟

ثم تابعت وهي تجلس على الفراش بعد أن جلست رغد بتعب: كنا قلقانين عليكي قوي...وماما فضلت مستنياكي من اول ماخرجتي لحد مااحمد اتصل وقال انك معاه ....بعديها اطمنت شويه وادت بابا علاجه ونامت هي كمان....وطبعا متعرفش ان حضرتك اتأخرتي لحد دلوقتي.

ازمة منتصف الحب حيث تعيش القصص. اكتشف الآن