الفصل الرابع
ازمة منتصف الحب
رانيا ابو خديجةبعد مرور أسبوع .....
بغرفة الكشف :.
احمد بعد انتهاءه من فحص المريضه: انتي كده بقيتي عال قوي يا امل.
والدة أمل : ربنا يباركلك يا دكتور .....انا مش عارفة كنت هعمل ايه وامل تعبانه كده لولاك دخلتنا ومن غير فلوس .
التفت أحمد نظر لها بأستغراب ثم سألها بأهتمام وهو يحاول التذكر فهما الوحيدين الذين دخلوا اضافي مع رغد : معلش يا حجه ثواني بس ، عشان انا فكرك كويس ، هو مش انتي اللي دخلتي أخر كشف مع الانسه رغد اللي قاعده بره دي يوم الاربع اللي فات؟
والدة امل بأمتنان: ايوا يا دكتور ولولا ان هي دخلت تستأذنك تدخلنا مكناش دخلنا .
احمد بعدم فهم: يعني الانسه اللي بره دخلتك يوم الاربع مجاني؟؟
العجوز: ايوا .
احمد وهو يجلس بمقعده ويكتب الروشته ويتحدث بجديه : ماشي يأمي وانا تحت أمرك انتي واي حد ، بس بعد كده المجاني يوم التلات.
العجوز بأمتنان: ايوا يأبني مانا عرفت وربنا يباركلك ياارب.بعد انتهاء اليوم دخلت رغد عنده بعد انتهاء الكشوفات وخلو العيادة من المرضى :.
رغد تعطي له كشف الكشوفات والنقود :اتفضل يا دكتور ده كشف بكشوفات النهارده .
احمد وهو يتناول منها: ماشي يارغد .
ثم نظر لها واردف متسأئلا: بقولك يا رغد انتي بدخلي حد من غير ما يدفع الكشف؟
رغد بإندهاش: انا!! لا طبعا يا دكتور وبعدين حضرتك اكيد بتراجع الكشوفات بنفسك ومفيش حاجة من دي حصلت.
احمد باهتمام: يعني انتي اللي دفعتي لامل الكشف من معاكي !! روايات رانيا أبو خديجة
رغد بتلعثم : اه ... لاء ...هو هو في مشكله ولا ايه يا دكتور؟!!
احمد وهو يقوم من مجلسه ويتقدم منها: ليه مقولتليش يارغد ان الست دي مجاني.
رغد بخجل : الصراحه، اتكسفت اقول لحضرتك غير ان انا هدخلها كعدد زياده انها كمان مش هتدفع كشف.
احمد وهو يقف مقابلها ويضع يديه بجيب سرواله : تقومي تدفعي الكشف من معاكي انتي !
رغد وهي تشيح بنظرها بلاسفل بخجل شديد : ماهي الصراحه صعبت عليا قوي.مد أحمد يده رفع وجهها فنظرت له رغد باستغراب واردفت بتوتر : في... ايه... يا دكتور!!
نظر لها أحمد بتمعن ثم ابتسم واردف: اصلك غريبه قوي يا رغد .
ثم وضع يديه بجيب سرواله مره أخرى واردف بأبتسامه محبه :أصلي قبلت ناس كتير في حياتي بس اول مره اشوف بنت زيك كده .
رغد بخفوت : ازاي ؟
احمد بنفس ابتسامته : زي القمر وجميله وطيبه قوي من جوا .
ثم اردف بمرح: يعني عادتا بيبقى يا ده يا ده .
ثم نظر اليها بتمعن : لكن انتي زي القمر في كل حاجه، كل حاجه فيكي حلوة قوي .
نظرت له رغد في صمت فأدرك هو حيرتها فأردف بابتسامتة : تعالي يا رغد..انا عايز اقولك على حاجة مهمة.
رغد بقلق: حاجة ايه يا دكتور!!!
احمد: ممكن تيجي نقعد.
امائت له رغد باايجاب.... وجلس هو وجلست هي امامه فأردف هو بجديه واهتمام: رغد انا معجب بيكي من أول يوم شفتك فيه والحقيقه ان اعجابي بيكي ده كل يوم بيزيد ....عشان كده عايز اعرف كمان رأيك فيا.
رغد بتوتر وتلعثم : رأيي في ايه يعني ؟؟!
احمد: كل حاجه يا رغد ، بقلم رانيا ابو خديجة
ثم اردف بأهتمام: يعني انتي شيفاني ازاي ...مناسب ليكي مثلا ولا لاء ؟؟
رغد وهي تحاول تدارك نفسها من خجلها حتى تستطيع التحدث: حضرتك يا دكتور ماشاء الله محترم وخلوق و.....
رفعت نظرها له وصمتت فأردف هو بهدوء: اممم سامعك .
رغد وهي تفرك يدها بتوتر: احم حضرتك فاجئتني النهارده بالكلام ده .... انا بس طالبه اني اراوح دلوقتي عشان اتأخرت وان شاء الله هرد على حضرتك بكره.
احمد بتنهيده : كده !!!تمام يا رغد وانا هستنى ردك بكرة .
ثم رفع سبابته :بس مش اكتر من بكرة.
اماءت له رغد ثم انصرفت مغادره لمنزلها