الفصل السادس عشر
ازمة منتصف الحب
رانيا ابو خديجةكريم بعد ان دخل بعجاله: فاااارس باشا!!! عرفنا مكان امجد!
نهض احمد واتجه إليه سريعا واردف باهتمام: امجد مين ؟...امجد بتاعنا !!
كريم بعجاله واهتمام: ايوا يا دكتور....تبع القضيه بتاعة حضرتك.....هو انا شغال على قضيه غيرها.
فارس وقد نهض من كرسيه واقفا ويتحدث باهتمام: فين يا كريم؟!!!
كريم وهو يلقي عليه المعلومات بعمليه: قاعد في شقه في منطقه شعبيه.....وعرفنا كمان يا فندم ان في واحد بيتردد عليها اسمه واليد ....عرفنا بعد كدة انه صاحبه وان الشقه دي تبعه من الاساس.
فارس وهو يلتقط سلاحه واشيائه سريعا: طب يلا يا كريم جهز القوة .....هنطلع حالا.
احمد بعجاله: فارس...انا جاي معاكوا.
فارس بعد ان توقف عند باب المكتب فكان يهم بالخروج : تيجي معايا فين يااحمد ....مينفعش .
احمد باصرار: انا جاي معاك يا فارس.
ثم اقترب منه واردف : انا لازم اكون موجود معاكو .نظر له فارس و لاصراره قليلا ثم اردف: ماشي يااحمد ...بس تيجي وملكش دعوة بحاجة ...متدخلش ...عايزين نجيبه في هدوء.
اماء له احمد سريعا ثم توجهوا سريعا للخروج من المكتب.
*******************
تقف هي بزيها الرجالي وهيئتها المحكمه الداله على انها شاب ...تنتظرهما امام السنتر حتى يدخلون الدرس سويا
تقف تضع يديها بجيوب بنطالها الرجولي وتسير يمينا ويسار بانتظارهم ...فكانت هيئتها حقا لا تشير انها انثى في شئ .
وهنا اقترب منها احدى زملائها بالدرس فرأها وهو يهم بالدخول فتوقف واتجه اليها واردف: سيد ....مدخلتش الدرس ليه.....ولا الاستاذ مش هيدخلنا عشان اتأخرنا؟
سيد بصوت رجولي متقن: لا ابدا ....انا بس مستني صحابي.
اقترب زميلها يقف معها واردف : خلاص هقف استني معاك ونبقى ندخل سوا .....عشان الاستاذ لو زعق عالتأخير مبقاش لواحدي..
سيد بابتسامه: وماله ....اهو نقف نرغي شويه ...على ما العيال تيجي.
ثم تابعت برجوله: الا قولي يا مصطفى .....انت بتاخد درس مع الاساتذه هنا في السنتر من كتير.
مصطفى : اه المجموعه اصلا اللي جوا دي كلها معانا من اولى ثانوي كمان .....والاساتذه اللي هنا هما اللي مأسسنا في كل حاجه .....تقريبا انت اللي جديد معانا بس يا سيد.
سيد : اها.....بس انا مبفهمش من استاذ عامر بتاع الفلسفه دة يااخي ....ونفسي أخد درس فيها برة .
مصطفي : لا استنى بيقولوا عليه حلو في المراجعات النهائيه لتالته ثانوي....وبيعمل مراجع حلوة في الاخر.