الفصل الثالث

3.8K 154 2
                                    

الفصل الثالث
ازمةمنتصف الحب
رانيا ابو خديجة

بعيادة أحمد الساعة السابعه مساء:.
احمد للمساعد: ايه يا محمد لسه في كشوفات كتير بره؟
محمد : لاء يا دكتور مش كتير ....اربع كشوفات بس.
احمد بتسأل: طيب مفيش أنسه كده جت سألت عليا
محمد:ماكل اللي بييجي يا دكتور بيسأل على حضرتك ، اومال هيكونوا بيسألوا عليا انا.
احمد بنفاذ صبر: يأبني مش قصدي حاله من المرضى ، قصدي واحده أنسه كده جت سألت عليا وجايه بخصوص حاجه تانيه.
محمد : لاء يا دكتور والله كلهم جايين يحجزوا كشوفات ويدخلوا لحضرتك، عادي يعني.
احمد بخيبة أمل: طيب اتفضل انت شوف شغلك.

وبعد مرور ربع ساعه تقريباً... تدخل رغد العياده وتنظر حولها بأنحاء العياده فتجد شخصين جالسين يبدو عليهم انهم مرضى وتجد ذلك الشاب يجلس علي مكتب صغير نسبيا بمدخل العياده فيبدوا انه المساعد فتقدمت منه واردفت:مساء الخير .... لو سمحت مش دي عيادة دكتور احمد؟
محمد بإبتسامة لها: أه هي.. اؤمريني.
رغد: انا كان عندي معاه معاد النهارده.
محمد: طيب اتفضلي استريحي وانا هديله خبر.
محمد بعد ان دخل : دكتور...الانسه اللي حضرتك سألتني عليها جت ومستنيا بره.
احمد بلهفه: جت ! انت متأكد انها هي ؟
محمد: أه والله دي حتى قالت انها عندها معاد النهارده.
احمد وهو يهم بالخروج: تبقى هي.

احمد بعد ان خرج لها وهو يصافحها:أهلا يا رغد .. ازيك.
رغد بإبتسامه: أهلا بحضرتك يا دكتور.... انا جيت حسب الاتفاق.
احمد بسعاده: يبقى باباكي وافق ....عموما استأذنك بس تستنيني شويه اخلص الحالتين دول وافضالك عشان نتكلم براحتنا.
رغد: ماشي بس ياريت مش كتير عشان قولت لبابا اني مش هتأخر.
احمد: لاء متخافيش مش هأخرك خاالص.

وبعد مرور بعض الوقت كان انهى عمله وجعل محمد يسمح لها بالدخول .
احمد بإبتسامه: اتفضلي اقعدي يا رغد ، الاول قوليلي تحبي تشربي ايه؟
رغد وهي تجلس بالكرسي امام مكتبه : لاء متشكرة مش عايزه حاجه. حصري لجروب روايات رانيا أبو خديجة
احمد بجديه: طيب بصي يا ستي ....انا بخلص شغل في المستشفى وبكون هنا عالساعه 4كده بس المفروض تكوني انتي هنا قبلي عالاقل بساعتين عشان تلحقي تأخدي الحجوزات وكمان تنظمي الدخول وترتبي العياده وكده يعني وبنخلص عالساعه 8 او9زي ما شوفتي كده.
رغد بأستفسار: يعني أخر حاجه ليا هنا هتبق8 او 9 .
احمد: اه بس ماعدا يوم التلات عشان ده بيبقى يوم مجاني فابتبقى العياده فيه زحمه قوي فبخلص تقريبا عالساعه 12 كده .
ثم تابع :ده اليوم اللي انا قابلتك فيه ،كنت يا دوب لسه خارج من العياده.
رغد بزهول: يا خبر بس ده متأخر قوي ،كده بابا عمره ما هيوافق ، حضرتك متعرفش عمل ايه في اليوم اللي اتأخرت فيه ده ، يوم ما قابلت حضرتك.
احمد بتفكير: امممم ، طب خلاص قوليلوا كده وشوفي هيقولك ايه ولو موافقش انا هتصرف.
رغد: حضرتك هتتصرف ازاي يعني؟!
احمد: يعني ، هحاول اقنع باباكي اني اوصلك في سكتي زي ما وصلتك قبل كده .
رغد بلهفه: لاء مينفعش، وبعدين بابا ميعرفش حاجه عن اليوم ده اصلا.
احمد بتفهم: طب خلاص اهدي.....عموما متقلقيش قوليله انتي بس وان شاء الله خير.

ازمة منتصف الحب حيث تعيش القصص. اكتشف الآن