"Han, aku keluar dulu tau? Kau tolong kejutkan Arden. Kalau dia merajuk lagi, kau buat la apa-apa pun untuk pujuk dia."
"Kau nak pergi mana, Sya? Hari ni kan hari Sabtu? Kau kerja jugak ke?"
"Ye la...takkan aku nak kena harapkan kau dengan kembar je...aku kena cari kerja. Arden nak makan apa kalau aku tak bekerja?"
"Hm...ye la. Nak aku drivekan, tak?"
"Eh, takpe! Aku dah call grab. Kau tolong tengokkan Arden, ek?"
"Ye...serahkan dekat aku. Pandai-pandai la nanti, aku pujuk dia. Kau pergi je kerja. Take care."
"Okey, thanks Han."
Aku bergegas keluar daripada rumah. Kasut disarungkan ke kaki. Nafas ditarik sedalam mungkin. Kemudian, aku langsung keluar untuk bekerja demi menyara seorang anak lelaki.
Hani menggelengkan kepalanya. Kelibat Allisya hilang dari pandangannya.
"Kau memang kuat, Sya..."gumam Hani.
"Mami? Mami mana auntie?" Arden keluar dari bilik tidur mencari maminya.
"Eh, Arden! Mami dah keluar la, sayang...dia kena kerja."terang, Hani.
"Mami suka tinggal Arden ! Tak suka la macam ni !"bentak Arden.
Alamak ! Merajuk ke budak ni? Nak kena pujuk lagi la ni? Susah betul la nak jaga budak ni...keras kepala...sama macam mak dia.
Hani pergi mendapatkan Arden untuk memujuknya. Arden yang kini sudah berusia 3 tahun memang susah nak dipujuk apatah lagi nak ditipu. Budak ni punya tahap kepandaian dia, lebih hebat daripada budak-budak yang seumuran dengan dia. Keajaiban luar biasa. Ikut siapa pun entah lah.
\\\
"Eh, mana Sya?"soal Mina.
"Takde...dia kerja."jawab Hani.
"Hari ni kan hari sabtu?"
"Nak buat macam mana? Dia tak suka bebankan kita. Setiap kali cuti je, mestia dia akan keluar cari kerja. Kerja dia sekarang ni pun, bukannya tetap pun...lepas habis shift dekat kafe, dia pergi pulak sambung kerja dekat supermarket. Dah habis dengan tu, dia pergi pulak kerja dekat restaurant."
"Kesian aku tengok Sya tu..."
Mina duduk di sebelah Arden yang sedang asyik menonton kartun. Dia membelai lembut rambut Arden.
"Aku sendiri pun tak tahu nak kata apa dah, Mina. Aku lagi kesian tengok Arden ni. Dah la lahir tanpa ayah. Ayah dia sendiri pun, kita tak kenal."
"Tapi kan Sya pernah kata...yang ayah Arden masih hidup?"
"Itu yang aku tak faham sekarang ni! Kalau betul la, orang tu masih hidup.... kenapa Sya taknak bagitahu kita, siapa suami dia tu? Itu la...kahwin muda lagi, last-last kena tinggal. Kesian Arden...dia selalu tanya pasal ayah dia. Dia sendiri pun tak kenal ayah dia siapa. Aku tak faham betul la Sya ni..."
"Dah dah la tu...dah sampai masa nanti, Sya bagitahu la kita siapa suami dia tu...kita bagi dia masa sikit, okey? Kita kena faham dia jugak. Mesti ada sesuatu yang terjadi antara dia dengan suami dia?"
"Ye la..."
"Arden...nak pergi jalan-jalan tak?"soal Mina.
"Nak ! Arden nak pergi jalan-jalan. Auntie Mina...Arden nak belikan mami hadiah boleh?"
"Hadiah? Hadiah apa Arden nak beli untuk mami?"
"Uhm...Arden nak beli rantai."
"Amboi, rantai?! Arden nak bagi mami rantai ke?"soal Hani.
YOU ARE READING
My Precious Treasure
RandomMy very first novel online. Happy reading!!! ✨My Precious Treasure✨ Idea untuk cerita ini adalah 40% daripada idea writter sendiri dan 60% idea daripada komik online yang dibaca oleh writter. Dilarang mencuri hak ciptaan penulis novel ini. Happy Rea...