"Sya ! Jom turun makan. Umi tunggu. Jadi ke nak ziarah kubur hari ni?"soal Hani.
"Jadi la, kenapa tak jadi pulak? Arden mana?"soalku pula
"Ada kat bawah. Tengah main dengan abah. Kau nak aku hantar tak?"
"Tak payah...aku boleh pergi sendiri."
"Okey."
\\\
"Sya, nak pergi melawat kubur ke hari ni? Naik apa? Hani hantarkan?"soal Puan Hana, umi kepada Hani.
Sewaktu aku melahirkan Arden, aku pernah berpantang di sini. Hani yang bawa aku berjumpa umi dengan abah dia dulu. Alhamdulillah, diorang semua layan aku baik. Aku dah anggap umi dengan abah Hani macam mak ayah aku sendiri.
"Ye, umi. Sya pergi sendiri je. Kesian Hani. Semalam dah drive balik sini. Taknak susahkan dia lagi."
"Apa kau cakap ni, Sya?! Kau tak pernah susahkan aku !"sergah Hani.
Buat sakit jantung je la minah ni. Terkejut aku.
"Okey, okey...aku tak susahkan kau. Cuma, aku betul-betul nak pergi sendiri. Kau tak payah sibuk."
"Sibuk? Umi ! Sya kata orang menyibuk. Kita dah tolong dia bukannya nak-"
"Hani..."abah Hani, Tuan Hakim bersuara.
Hani tertunduk. Takut la tu. Abah dia dah bersuara.
"Maaf, abah."ucapku.
"Sya...jalan elok-elok, tau? Kalau ada apa-apa, call Hani. Nanti, abah suruh dia datang jemput Sya."abah berpesan.
Sifat abah sama macam arwah abi. Abah orang yang ternama dekat kampung ni. Ketua kampung. Kiranya, si Hani ni anak orang berada la.
"Okey, abah. Sya pergi dulu, ye?"pintaku.
"Hati-hati."ucap umi.
"Arden..."panggilku. Aku menyuruh anakku untuk bersalaman dengan umi dan abah.
"Tok abah. Esok kita pergi fishing, tau?"pinta Arden.
"Boleh, Den. Esok, tok abah bawak Arden pergi fishing."
Aku tersenyum.
Arden sangat akrab dengan umi dan abah. Umi dengan abah layan Arden macam cucu sendiri. Nak tunggu si Hani ni kahwin? Lambat lagi...semua pinangan dia tolak. Kononnya, nak kerja dulu la.
\\\
"Abi...Sya datang ni. Sya bawak anak Sya, Arden."mataku berkaca. Aku memandang Arden yang sedang bermain mainannya.
"Anak Sya hensem tak, abi?"aku tegelak.
"Abi...Sya rindu abi sangat-sangat. Maafkan dosa Sya sewaktu abi masih hidup. Halalkan makan minum Sya. Sya rindu abi sangat-sangat. Sya nak peluk abi lagi, tapi-"
Air mataku jatuh. Arden memandangku tanpa kata. Aku hanya tersenyum. Lantas, Arden berdiri dan memelukku.
"Mami...jangan sedih lagi. Arden ada dekat sini. Arden boleh jaga mami. Jangan la nangis. Arden tak boleh tengok mami nangis."
Aku menarik nafas dalam sebelum membalas.
"Mami tak sedih la, sayang. Mami happy. Setiap kali mami nak sedih, Arden selalu ada untuk happykan mami balik. Cuma hari ni...mami rindu dekat ayah mami je. Mami tak sedih, okey?"tuturku.
"Mami...nak tahu something tak?"soal Arden.
"Apa dia?"
"Mami nampak buruk la kalau menangis."
YOU ARE READING
My Precious Treasure
RandomMy very first novel online. Happy reading!!! ✨My Precious Treasure✨ Idea untuk cerita ini adalah 40% daripada idea writter sendiri dan 60% idea daripada komik online yang dibaca oleh writter. Dilarang mencuri hak ciptaan penulis novel ini. Happy Rea...