سلام
«این متن رو حتما بخونید»
نظر خودم این بود بهتره کمی با روال داستان اشنا بشید و بعد من این متن رو براتون بزارم.
داستان ما شاید کمی پیچیده باشه ولی باید براتون بگم که پاک کردن حافظه یک فرد کاملا انجام میشه هم دست خود مغز و هم به تشخیص پزشک معالج اما حتمی و همیشگی نیست.
گاهی یه تلنگر کافیه تا هر چیزی که به خاطرات گم شده سپرده شده بوده باز برگردند.
خاطرات همیشه بخشی از ذهن ما میمونند و گاهی ذهن خود افراد اگر خاطرات بد و ناخوشایند باشند ،اون هارو به فراموشی میسپارند این عمل کاملا اگاهانه از طرف مغز امکان پذیر میباشد.و اما در مورد کودک ازاری!
انسان در طول دوران کودکی یکی از آسیب پذیرترین دوره های عمر خود را می گذراند و به نظر می رسد با وجود پیشرفتهای همه جانبه در علوم و تکنولوژی ، این روند همچنان ادامه دارد. همه روزه کودکان بسیاری در جهان بر اثر بیماریهای قابل پیشگیری جان خود را از دست می دهند و تعداد بیشماری نیز با مخاطراتی روبرو می شوند که مانع از حفظ سلامت و رشد آنان می گردد. فقر،بیسوادی،سوء تغذیه،جنگ، انواع سوءاستفاده ها، تبعیض نژادی و نداشتن امنیت از جمله مواردی هستند که همواره کودکان را در سراسر جهان مورد تهدید جدی قرار داده اند.
پیامدهای ناگوار کودک آزاری تنها متوجه کودک و خانواده وی نبوده و همه جامعه را در بر می گیرد، زیرا کودکان آزار دیده امروز آشخاص آزار گر فردا خواهند بود و این تسلسل همچنان ادامه خواهد داشت. افرادیکه در کودکی در معرض اذیت و آزار قرار گرفته اند نمی توانند در آینده تعاملی سالم و منطقی با دیگر اعضای جامعه برقرار کنند ، بنایراین هزینه های بالایی برای از دست رفتن ظرفیتها به همه جامعه تحلیل می شود.
بررسی های انجام شده ثابت می کند که افراد خشن در کودکی قربانی یا شاهد خشونت بوده اند. به این ترتیب خشونت خانگی به یک فرد خاتمه نمی یابد و قربانی بزرگسالی و پس از تشکیل خانواده همان رفتار را فراگرفته و در خانواده آن را جهت حل تعارض ها و تنش های خانوادگی به کار می گیرد(همان). اثرات سوء آزار و اذیت کودکان به دو صورت کوتاه مدت و دراز مدت برزو می کند. اثرات طولانی مدت سوء رفتار بر کودکان می تواند باعث تاخیر در رشد و نمو آنها گردد.
در جوامع اولیه با این که قوانین و مقررات مدون وجود نداشت، لکن برای حفظ نظم و امنیت در اجتماع، نظامات سختی حکمفرما بود و متخلف از نظام اجتماعی ، یک فرد خبیث و غیر قابل ترحم محسوب می شد و مردم برای در امان بودن از غضب الهی ، او را به شدت مجازات می کردند. عفو وگذشت جزو معایب به شمار می رفت . انتقام حد و حصری نداشت و غالبا اطفال ، قربانی انتقام جویی می شدند.
از قرون وسطی تا آغاز دوران انقلاب صنعتی ، کودکان همواره به صورت قشر زیر دست و آسیب پذیر جامعه به شمار می رفته اند. آغاز دوران صنعتی مصادف بود با بیگاری کشیدن کودکان درکارخانجات صنعتی که نهایتا این موضوع منجر به وضع قانون « قانون کار کودکان» در ایالات متحده شد. با این حال ، موضوع کودک آزاری طی چند دهه اخیر یعنی از زمانیکه اصطلاح نشانگان کودک مصدوم ، توسط هنری کمپ در سال 1962 ابلاغ گردید، به شکل جدی مطرح شده است.
اما با این حال ،در جوامع امروزی نتیجه کودک ازاری به همان گونه تاثیر بر جامعه میگذارد.
کودک ازار دیده ،بزرگسال ظالم میشود و این ازار رساندن را حتی در مدرسه و در روابط دوستان خود نشان میدهد پس همیشه لازم است به بازی مورد علاقه ان ها توجه شود.
در سال 1979 واقعه بی نظیری در زندگی کودکان در سطح جهان تحت عنوان« سال جهانی کودک» به درخواست 149 کشور عضو سازمان ملل اتفاق افتاد که باید تلاش همگانی و جهانی برای بهبود وضعیت کودکان به شمار آید. در آن اجلاس مقرر شد کمیته های خاصی برای پرداختن به موضوع «کودک آزاری» و تاکید بر حقوق کودک در کشورهای عضو،تاسیس و مشغول به کار شوند. در ایران نیز در سال 1381 « قانون حمایت از کودکان و نوجوانان» در مجلس تصویب شد تا مانع آزار و شکنجه کودکان توسط والدین گردد. لازم به ذکر است که اقدامات تربیتی والدین در این قانون مستثنی است.(همان)
از سوی دیگر توجه به اینکه نکته ضروریست که کودکی که قربانی کودک آزاری و سوء استفاده شده، چنانچه در زمان کودکی حمایت های لازم خانوادگی را از سوی یک والد سالم دریافت کرده باشد، زنجیره یا چرخه معیوب سوء رفتار قطع می گردد. همچنین آنهایی که حمایت ها و درمان های لازم کودک آزاری را دریافت داشته اند و در حال حاضر نیز دارای رابطه مناسب و بدون آزار با همسر خود هستند اقدام به آزار کودکان خود نخواهند کرد. تمامی این عوامل تشخیص زودرس کودک آزاری را مهم و حیاتی می سازد(الکسیس1994).
تعریف کودک در پیمان نامه حقوق کودک :
بر اساس ماده پیمان نامه حقوق کودک و سازمان یونیسف کودک به افرادی اطلاق می شود که کمتر از 18 سال دارند.
خشونت :
عبارتست از هرگونه رفتار عمدی بین افراد که احتمال آسیب جسمی یا روحی را به همراه داشته باشد.
خشونت در خانواده ( تعریف سازمان جهانی بهداشت) : هرگونه رفتار غیر طبیعی که منجر به آزار رساندن به خود و یا دیگران باشد( آزار به صورت جسمی و روانی و یا هر دو می باشد).
کودک آزاری : (تعریف سازمان جهانی بهداشت) :
عبارتست از هرگونه آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان . یا سعادت و رفاه و بهزیستی کودک بدست والدین یا افرادیکه نسبت به او مسئول هستند.
کودک آزاری :
هرگونه آسیب جسمی، فکری، جنسی، سوءاستفاده و بی توجهی و بدرفتاری با کودکان زیر سن 18 سال توسط فردی که حضانت و سرپرستی کودک را بر عهده دارد و یا توسط یک فرد بزرگتر که این فرد می تواند در کانون خانواده یا خانواده یا خارج از کانون خانواده باشد (قماشچی،فردوس1385) .
• انواع کودک آزاری
در خصوص انواع کودک آزاری صاحبنظران نظرات گوناگونی ارائه نموده اند، انجمن روانپزشکی امریکا در سال 1994 کودک آزاری را شامل سه دسته آزار جسمی، آزار جنسی و غفلت و بی توجهی به کودک اعلام نموده است. لیکن برخی دیگر از صاحبنظران انواع دیگری از کودک آزاری را نیز به سه مورد ذکر شده اضافه نموده یا طبقه بندی متفاوتی ارائه داده اد از جمله مدرس 1382 کودک آزاری است که رزاقی 1382 به موارد بالا افزوده است جلیلی و باقری یزدی 1382، اختلال ساختگی وکالتی را نوع دیگری از کودک آزاری می داند. موسوی چلک 1383 کودک آزاری سیاسی را نیز به عنوان یکی از انواع کودک آزاری مطرح می کند . ذیلا به طور مختصر تعریفی از انواع ذکر شده ارائه می گردد:
- کودک آزاری جسمانی
به هر عملی که شامل ایراد صدمات عمدی بر بدن و یا مسموم ساختن کودک گردد اطلاق می شود. سوء رفتار جسمانی ممکن است به تنهایی و یا همراه با سوء رفتار جنسی ، اهمال کاری ، سوء رفتار هیجانی (عاطفی )رخ دهد. کودک آزاری جسمانی را ایراد صدمه مستقیم ساختن کودک توسط مراقب نیز تعریف می کنند که عمدتا با علائم ذیل مشخص می گردد:
1- سوختگی ها، خون مردگی ها،خراش ها، پارگی ها و سوراخ شدگی ها
2- شکستگی ها،دررفتگی ها و قطع عضو ناشی از بستن محکم کودک
3- وجود تغییرات هوشیاری ناشی از مسمومیت و یا ضربات وارده بر جمجه.
کودک آزاری جنسی :
عبارتست از درگیر ساختن کودکان رشد نیافته (نابالغ) و وابسته در فعالیتهای جنسی (کودکانیکه قادر به درک اینگونه امور و رضایت دادن در مورد این اعمال نمی باشد ) و یا شامل اعمالی می گردد که با اقدام به این قوانین و محرمات جامعه زیر پا گذاشته می شود همچون زنا با محارم ، هتک و تجاوز به عنف، بچه بازی، عورت نمایی ، نظربازی جنسی ، وادار کردن کودکان به فاحشگی و استفاده از آنها در تولید فیلمهای جنسی (همان).
کودک ازاری عاطفی :
هرگونه رفتار نامناسبی که بر عملکرد رفتاری، شناختی، عاطفی و جسمی کودک تاثیر منفی داشته باشد همانند آزارهای کلامی و غیر کلامی، سرزنش یا تحقیر، ناسزا گفتن ، مسخره کردن، دست انداختن، مقررات و کنترل شدید و نامعقول ، ترساندن مکرر کودک از تنبیه سخت بدنی ، انتظارات و برخوردهای نامتناسب با سن کودک ، به خدمت گرفتن کودک در جهت ارضاءنیازهای عاطفی خود و پاسخ های رفتاری غیر قابل پیش بینی والدین که باعث بی ثباتی و دگرگونی شناختی کودک شود.
کودک آزاری ناشی از غفلت و مسامحه:
عبارتست از عدم مراقبت و علاقه مندی به کودک شامل محرومیت از نیازهای اساسی همانند غذا، پوشاک، و محرومیت از اقداماتی که جهت رشد طبیعی و نمو کودک نیاز هست و یا کودک را در معرض خطر قرار دادن ( مانند رها نمودن بچه بدون مراقبت) می باشد. مسامحه با غفلت ، بصورت عدم مراقبت کافی جسمانی و بهداشتی و عدم نیازهای روحی ، هیجانی وآموزش کودک ، ترک و بحال خود رها کردن کودک، فقدان محبت کافی ، صحبت نکردن با کودک، عدم رسیدگی به وضعیت تحصیلی و بی توجهی به ترک مدرسه و کودک را در معرض خطراتی چون سرما و گرما قرار دادن می باشد.
کودک آزاری هیجانی:
این نوع سوء رفتار شامل طرد شدن، بی اعتنائی، انتقاد کردن،منزوی ساختن و یا ایجاد وحشت در کودکان می گردد. در این نوع سوءرفتار که شایع ترین آن سوء رفتار بیانی و بدنام کردن کودک است غالبا اعتماد به نفس کودک صدمه می بیند. سوء رفتار هیجانی را می توان در مورد کودکانیکه شاهد خشونتهای خانگی بوده اند نیز مشاهده نمود.
• سبب شناسی (اتیولوژی)
کودک آزاری یک مسئله فرهنگی- اجتماعی-پزشکی است و معمولا چندین عامل مشترکأ در بروز آن نقش دارند. عوامل مربوط به کودک آزاری را می توان به سه گروه عمده تقسیم نمود:
الف) علل مربوط به کودک
ب) علل مربوط به والدین
ج) علل محیطی و اجتماعی
الف) علل مربوط به کودک
1- فرزند اول خانواده بودن (دختر و پسر هر دو در معرض کودک آزاری هستند و معمولا در خانواده تنها یکی از بچه ها تحت آزار جسمی قرار میگیرد)
2- کودکان دارای سن کمتر، خصوصا بچه های زیر 5 سال به طوری که دو سوم موارد کودک آزاری جسمی در کودکان زیر 3سال بوده است. مرگ عمدتا در بچه های زیر یکسال ددیه می شود.
3- نارس بودن کودک،بیماری های زمینه ای اعم از آسیب پذیری و ...
4- داشتن معلولیت جسمی و عقب ماندگی ذهنی
5- بچه هایی که از حد طبیعی فعال تر هستند.
6- کودکان سازش ناپذیر، وابسته و تحریک پذیرامیدوارم تاجایی تونسته باشم سوالاتتون رو پاسخ بدم.
در مورد پارک شین سان هم اگر بخوام اسپویل کنم مادر جین هستش♥️
امیدوارم با کامنتاتون حمایتم کنید تا فیک رو به پایان برسونیم.
ČTEŠ
𝐖𝐈𝐋𝐃 𝐋𝐎𝐕𝐄 ( COMPLETED )
Fanfikceعشق وحشی است. لحظه ای كه بخواهید آنرا اهلی كنید، نابودش می كنید. عشق گردباد آزادی، خودانگیختگی و خودسری است. نمی توان عشق را اداره و كنترل كرد. وقتی عشق كنترل شود، می میرد. عشق را وقتی می توان كنترل كرد كه قبلا آنرا كشته باشید. اگر عشق زنده با...