bab 5

6.1K 353 20
                                    

Cinta Yang Tak Terganti

EMRAN Iskandar keluar dari kereta audi R8 hitam miliknya lepas memarking kan keretanya di garaj rumah milik kedua ibubapa nya itu . Emran meluru ke arah pintu utama . Belum sempat dia ingin memberi salam , pintu utama itu telah dibuka dari dalam .

Terpancul satu figura wanita dalam lingkungan 40- an yang sedang tersenyum ke arah nya .

" Ibu "

Datin Medina tersenyum dan terus memeluk anaknya yang bernombor 3 .

" Ya allah , Emran . Lamanya tak jenguk ibu . Busy sangat ke dengan kerja ? " Tanya Datin Medina dengan nada suara yang menjauh hati .

Emran menggaru kepalanya . " Tak ada lah banyak sangat tapi ibu tahu lah kan , syarikat dah dapat berkerjasama dengan Kael's Holding itu yang boleh tahan busy " Jawab nya . Alhamdulillah syarikatnya dah dapat berkerjasama dengan syarikat hebat itu . Dah lama dia menunggu saat ini . Kalau dah dapat kena lah buat yang terbaik manalah tahu boleh berkerjasama lagi .

" Ye lah . Heh jom lah masuk , berbual kat depan pintu pula " Datin Medina menjemput anaknya masuk ke rumah . Excited sangat bila dapat tahu Emran nak balik , macam ni lah jadinya .

Mereka duduk di ruang tamu berbual - bual sambil gelak ketawa .

" Amboi , riuhnya ruang tamu . Ada kenduri ke ? " Tanya Amanda iaitu adik kepada Emran dan anak bongsu dalam keluarganya .

" Heh adik , dari mana ? " Tanya Emran .

" Dari kuliah lah . Bukan macam abang , dating jee kerja " Perli Amanda . Engkau jangan main-main dengan Amanda . Bak memerli dia lah no 1 dalam keluarga ini . Kalau bergabung dengan kakaknya , Maria confirm meletop kebabom .

" Heh kau , memerli saja kerja . " Emran menjeling adiknya itu .

" Dah lama tak dengar khabar Qalisha . Dia sihat Emran ? " Tanya Datin Medina dengan tiba-tiba . Dah lama tak nampak bakal menantu kesayangannya itu . Kalau dulu-dulu , lebih kurang setiap minggu datang ke rumah tapi lepas dah ada kerjaya sendiri sebagai fashion disigner, jarang nampak batang hidung Qalisha ke sini . Asyik sibuk dengan butik nya saja .Kalau ada pun bertanya khabar dalam telefon saja .

Emran terdiam . Tidak tahu ingin menjawab soalan ibunya macam mana . Sebab dia pun dah lama tak dengar khabar Qalisha . Bukan taknak ambik tahu tapi dia busy dengan projeknya itu . Qalisha pun tak ada menelefonya . Emran mengeluh kecil .

" Entahlah ibu . Emran pun dah lama tak dengar khabar Qalisha "

" Heh mana boleh macam tu . Kamu tu kena ambil tahu pasal bakal menantu ibu . Sihat ke dia , makan ke belum . Kamu kena ambil tahu .Kamu itu pula jangan sibuk dengan kerja saja . Ke kamu berdua bergaduh ? " Duga Datin Medina kepada anaknya itu . Bukannya boleh kira anaknya ini . Ada saja hal yang membuatkan Qalisha naik marah . Suka mengusik tak tentu masa .

" Heh ibu , mana ada lah . Emran dengan Sha okey je lah " Nafi Emran pada soalan ibunya itu . Dia pun tak tahu , hubungan dia dengan Qalisha okay ke tak . Lepas saja berjumpa dengan Qalisha 2 minggu yang lalu , langsung tiada khabar berita pasal gadis itu .

Bukannya dia taknak memujuk atau pun memohon maaf tapi dia terlampau sibuk . Dia tahu dia dah buat Qalisha berkecil hati tentang perkahwinan itu . Dan mungkin Qalisha semakin kecil hati apabila langsung tiada mesej dan call dari dia . Haish .

" Abang pergi dating dengan perempuan lain ibu " Sampuk Amanda . Terbuntang luas mata Datin Medina terus dia melihat Emran dengan pandangan tajam . Emran sudah tidak senang duduk . Dia mengjegilkan matanya melihat adiknya .

" Kamu jangan main-main Emran . Jangan buat hal dengan berlaku curang di belakang Sha . Ibu taknak menantu ibu orang lain . Ibu tetap nakkan Qalisha jadi menantu ibu . Dia yang terbaik untuk kamu " Tegas Datin Medina . Dia taknak orang lain jadi menantunya , jadi isteri kepada anaknya . Kita tak tahu perempuan lain mahukan Emran hanya kerana harta dan bukannya cinta . Sebab itu dia nak kan Qalisha jadi menantunya sebab dia dah lama kenal dengan Qalisha dan keluarga Qalisya .

" Heh ibu ni , jangan percaya lah cakap adik ni . Dia bergurau je lah ibu . Emran takkan curang dengan buah hati Emran . Ibu tahu kan Emran sayang sangat pada Sha . " Kata Emran .

" Ibu nasihatkan saja . Bagus lah kalau kamu takada orang lain ataupun niat nak curang . Qalisha tu baik orangnya , jangan kamu pula menyesal sebab hilang dia nanti "

" Ye ibu . Emran takkan curang dengan Qalisha . Dia satu - satunya dalam hati Emran ni " Yakin Emran menjawab . Datin medina mengeluh lega . Tersenyum dia mendengar jawapan dari anaknya itu . Semoga jodoh mereka panjang .



                               

DERINGAN telefon milik Emran menyentaknya dari lamunan yang panjang . Dia terus bangun ke meja kopi di ruang tamu kondonya . Tertera nama mylove beremojikan bentuk hati merah dibelakang nama itu . Tanpa menunggu lama , dia terus menekan klon berwarna hijau dan meletakkan telefon itu di telinga nya .

" Waalaikumusalam " Jawab Emran setelah orang disana memberi salam . Dia tersenyum kecil dia apabila dapat dengar suara pujaan hati .

" Jumpa ? "

" Kat mana ? "

Emran menunggu balasan dari orang disana beberapa minit setelah orang disana mendiamkan diri buat sementara tadi .

" okay sayang . Dalam 10 minit Emran sampai " Emran terus meletakkan telefon nya dan bersiap untuk berjumpa pujaan hatinya . Sungguh dia tidak sabar untuk berjumpa dengan Qalisha . Senyuman dibibir langsung tidak pudar .

Pengganti Cinta ✓Where stories live. Discover now