bab 66

4.2K 193 10
                                    

Cinta Yang Takkan Terganti

MATANYA tunak memerhati rumah agam dihadapannya ini

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

MATANYA tunak memerhati rumah agam dihadapannya ini . Tangannya direhatkan di atas stereng kereta . Badannya pula sedikit ke depan ingin melihat dengan lebih jelas keadaan rumah agam itu .

Sunyi . Itu yang dapat dia katakan . Seperti tak ada penghuni sahaja rumah ini . Tapi baru awal pagi kot , takkan dah pergi kerja semua . Haih .

Mata nya dialihkan melihat kawannya disebelah . Kepala di geleng kan , membuta je kerjanya . Orang surah buat kerja , dia pergi membuta . Orang suruh cuci rumah , dia pergi membuta . Setiap masa membuta kerja . Ada yang aku butakan nanti , baru padam muka !

" Woi bangun lah ! Bangun ! " Kejut dia pada kawannya . Kawannya merengek kecil . Dahinya berkerut .

" Jangan kacau lah babi . Aku nak tidur ni ! "

" Tidur kepala otak kau lah ! Lebih baik kau bangun , kalau tak aku denda kau cuci tandas rumah selama sebulan ! " Ugut dia . Terus terbuka luas mata kawannya itu . Wajah dia , kawannya tatap geram.  

" Mana aci macam ni ! Jangan lah main ugut - ugut " Rengek kawannya itu.  Siapa saja mahu cuci tandas kat rumah tu ? Busuk bhai ! Maklum lah serumah 5 orang lelaki duduk , memang haru lah jadinya . Rumah bersepah , pakaian seminggu sekali cuci , makan ? Order je mampu . Biasa lah orang bujang kan , duduk pula ramai - ramai , macam ni lah jadinya . Tambah lagi satu , pemalas .

" Aci kat India ! Cepat bangun ! Kau dan membuta dari semalam lagi tahu tak , Man ? " Tanya dia pada kawannya yang bernama Man itu .

Man hanya mengangguk . Dia tahu dari semalam lagi dia membuta tapi entah lah dia masih lagi rasa penat dan tersangat lah mengantuk . Hm orang - orang tua cakap kalau mengantuk sangat - sangat , petanda ada orang sekeliling kita nak mati . Nak percaya ? Entah lah , tapi pernah terjadi lah dalam hidup aku . Punya mak aku mengantuk berhari - hari , tup tup dapat berita jiran yang dia rapat sangat tu meninggal dunia . AL - Fatihah .

" Dah kerja kau asyik tidur , makan , tidur , memang lah kau akan asyik rasa mengantuk . Akan jadi malas kau tahu ? " Bebel dia lagi . Mata nya kembali fokus pada rumah agam itu. 

" Bukan apa Mal , aku just penat lah . Kau pun tahu aku buat kerja banyak nak tanggung adik - adik aku lagi " Kata Man pada dia yang dipanggil , Mal .

" Iya aku tahu , sebab tu aku tak ajak kau semalam " Kata Mal . Jarinya di hentakkan pada stereng kereta . Suasana dalam kereta mula sunyi . Tak ada topik untuk di bualkan . Masing - masing fokus pada kerja masing - masing .

Tidak lama selepas itu , sebuah kereta kelihatan mula meninggalkan perkarangan rumah agam itu . Mal membulat kan mata nya .

Pengganti Cinta ✓Where stories live. Discover now