Pengakhiran Setanah Harapan

21 5 1
                                    

...

..

"Ji..? " suara lembut ayah menyapa dari luar bilik.

Novel The Great Gastby aku letak atas riba. Aku masih di katil. Pandang ayah.

"Someone nak jumpa" ujar ayah.

Aku mengeluh.

"Ji dah cakap, Ji tak nak jumpa siapa-siapa." tegas aku tapi masih dalam ton yang rendah.

But aku tak pandang ayah, aku just pandang depan masa cakap tu.

"It's Hanif."

Aku terus pandang ayah. Mata aku memang layu je.

Sejak kejadian tu, yes. I lost both of my legs. Sepanjang di hospital, aku tak nak jumpa seorang pun kenalan. Even my girls.

Aku rasa banyak benda. Aku rasa malu, marah, sedih, hilang punca, hampir hilang akal.

Months in hospital, ayah sent me home and decided to homeschooled me. SPM was still hunting. Despite everything, aku taknak ketinggalan. I didn't wanna wait for another year. Aku tak nak grieve terlalu lama sampai tak buat apa. Sebab nanti aku akan terus overthink pasal tragedi tu.

Aku dah hilang dua-dua kaki aku. Aku dah terlepas scholarship untuk ke sports school. Aku dah hilang harapan untuk wakil Johor, ataupun Malaysia. Aku dah takda apa! Aku dah takde apa untuk dibanggakan!!

Hari Anip datang tu adalah tepat seminggu aku homeschooled. Bunch of messages aku dapat dari kawan-kawan termasuk girls yang wished me well and said they missed me so much.

Yes I missed them too. I was grateful, yet, feeling like a fool.

Diorang sedih, tapi atleast diorang ada kaki.

Diorang bagi wish, tapi diorang boleh bagi kaki?

Diorang boleh hantar ayat berjela for one minute straight tapi the next minute, diorang boleh jalan and live their life normally.

What about me?

Aku balas mesej beribu-ribu, aku dapat apa? Say thank you, or yes I miss you guys too, then what would I get?

Nothing. It won't bring back my legs. It all only brought me bitter memory.

So yes, ignoring those wishes was my decision.

They didn't know what it feels to lost your one and only top priority. The priority that could change your future for better.

"Boleh ke?" ayah tanya aku lagi untuk make sure aku setuju.

Aku cuma angguk.

Aku memang tak nak jumpa siapa-siapa. Tapi since he was already there, apa aku blole buat? Lagipun, aku rasa dah tiba masanya kot.

"Hi,. Ji.." tegur Anip sopan.

Aku cuma diam.

Dia masuk ke bilik aku. Ayah tinggalkan kami berdua dalam bilik, pintu dibiarkan terbuka sikit.

Anip pandang kaki aku yang dah takda. Then dia buka topik pasal apa yang terjadi lepas insiden tu.

Aku tahu dia tak tahu nak mulakan perbualan macam mana. So I just let him be walaupun bernanah telinga aku dengar cerita sama yang ayah dah cerita for the past months.

Aku masih diam.

Bila aku diam, dia awkward. Bila dia awkward dia buka pula topik pasal girls, tanya if aku ada contact diorang.

Aku just geleng.

Dia tanya kenapa, aku diam.

Anip mengeluh.

"How's MSSJ?" aku soal.

Anip terkejut.

"Nak tahu jugak ke?" dia garu kepala.

"Kenapa tak?" aku soal balik, pandang dia.

Aku memang dah lama terlepas peluang. Sejak Cikgu Hanan call ayah and beritahu pasal tu, aku  dah putus harapan.

"I dapat.. Alhamdulillah." jawab Anip ringkas, cuba untuk jaga hati aku.

Aku senyum pahit. Aku said congrats, dia memang layak dapat.

Anip just sengih sekejap, then kepala dia ke bawah.

Lama-lama aku nampak air mata mengalir kat pipi dia.

"Eh, rilek la. Kaki I yang hilang bukan kaki you pun.." Aku cuba pujuk dengan of course, my style.

"Tahulah.. But the fact yang.. I tak boleh tengok you camni.." jawab Anip teresak-esak.

Aku ambil tangan Anip, then usap.

No words from me. I didn't know what should I say. Aku tahu dia sedih tengok keadaan aku. Tapi nak pujuk pun, bukan dia yang hilang kaki.

Aku tunggu sampai dia reda nangis untuk aku break dengan dia. Sebab memang dah obviously takde apa dah untuk invest dengan dia.

Anip dapat pergi sekolah sukan. Dia akan bina future.

So I said the words. Surprisingly, Anip faham.

Like, wow. Tiba-tiba je faham.

Tak gunanya, aku expected dia akan insistla sebab tengok condition aku but nah, dia redha je.

Fine.

"Please just go." ayat last aku, terus letak lengan ke dahi, cuba nak tidur, ignoring him.

Aku dah agak dah dia tak kisah pun pasal aku. Lantak lah.

Aku pandang kaki aku.

Hati aku luluh. Luluh yang teramat sangat. Macam nak gugur jantung ni. Setiap kali aku kenangkan keadaan kaki aku ni, air mata aku akan terus keluar, like legit aku tak pernah nangis lepas zaman budak2 sampailah kejadian tu menimpa.

Kadang-kadang hati aku sakit sampai  jerit kat dalam tandas.

Suicide? Never thought of that but..

Sometimes I felt like those pills doctor gave would be best taken more than just two.

Sometimes I thought the water in the bath tub would look better with me soaking my head in it.

Sometimes I saw The Great Gatsby's sheet as knife.

Sometimes I looked at the fan on the ceiling, imagined myself flying and hanging on there.

Yeah never had a thought about it, kot.

15 SeptemberWhere stories live. Discover now