Mat terkejut. "Haik? Tipu apa pulak ni?"
"Aku tahu kau tak rela aku tukar kelas kan. Kau taknak aku tukar kelas. Takkanlah semudah tu kau nak terima setelah susah payah kau tunggu dua bulan nak dapat approval, bila dah dapat kau nak buang peluang macam tu je? Aku dapat bacalah air muka kau." Kata aku berlagak.
Mat tergelak. Dia gelengkan kepalanya.Aku pelik.
" Jiha, Jiha.. Aku akan okay as long kau okay. Kalau kau lebih selesa tukar kelas, aku redha je. Lagipun aku taknak kacau hubungan kau dengan Anip. So, that 32% of my effort already raise to 35% but that 25. 5% of chance has decreased back to 24.5%."
Lidahku terkelu lagi dengan permainan percentage dia.
" Kalau kau tahu chance kau berkurang setiap kali kau letak effort, then kenapa kau still continue nak kumpul effort tu? Why bother? " soal aku diakhiri dengan soalan gaya Diva AA." Like I told you. Percentage can change anytime. Tak semestinya setiap effort aku akan mengurangkan chance aku. Dan.. Tak semestinya aku kena naikkan effort aku untuk naikkan chance aku. So, I will keep improving to balance both percentages. But, kalau effort aku dah sampai 100% pun tapi chance aku 0%, apa boleh buat, let it go. The only thing left is prayer. If the chance remain 0, gotta admit that I lost and no destiny. That's it."
Itu dia hujah si genius. Aku masih terdiam. Otak bercelaru. Kalau nak ulang balik ayat dia memang sampai kiamatlah aku nak mengingatnya. Tapi aku faham maksud dia.
"Kau ni uniklah. Tak pernah dibuat mana-mana lelaki nak get a girl using mathematical concept. You,are the first one. Good job!" Aku tepuk tangan gaya princess white girl.
Mat hanya angkat kening.
"Okaylah, aku nak cau dulu. Study group dengan girls. Aku lupa bawak duit, so bayarkanlah teh aku okay? " kata aku sambil mula nak bangun.
"Eh kejap!" Mat halang aku, aku duduk balik. "Kenapa?" aku tanya hairan.
"Err...Nak ikut.. belajar sekali boleh?"
Terbeliak mata aku. Tak sempat aku jawab apa-apa, dia dah mencelah. "Tapi takpe, kalau.. korang belajar kat rumah.. So aku tak payah la ikut kan. Why bother kan?" katanya diakhiri dengan gaya Diva AA aku buat tadi.
"Haah dekat rumah yun. Sorry mat" jawab aku buat muka sedih. Dia pun kecewa tapi nak buat macam mana kan, takkan nak suruh dia pakai tudung masuk rumah yun? Dahla ayah yun tu boleh tahan alim.
Dalam 30 meter perjalanan aku balik tu, aku saje pandang belakang tengok budak mat tu buat kali terakhir. Biasa lelaki yang suka aku akan pandang aku bila aku jalan beberapa meter dari diorang. So, aku test dia. Mesti dia pandang punya. Tup tup, aku pandang je, aku pelik. Seperti sesuatu masalah berlaku kat sana.
YOU ARE READING
15 September
RomanceAnniversary. Bagi aku anniversary ni tak patut wujud. Semua tu tak melambangkan cinta unless kau dah kahwin. Kalau kau betul cintakan seseorang, kau takkan biarkan dia tunggu bertahun lama untuk dilamar. Like for what? Tunggu kau kaya dulu, poket da...