"Seriouslah mamat tu?!" jawab yun terbeliak mata.
"Habistuuuu? Mamat mana lagi kat sekolah tu yang cerdik and mom aku kenal?" aku jawab, separuh marah.
Time tu girls lepak kat bilik aku. Aku masih belum bersedia nak jejak keluar rumah, selain ke tempat kaki robot tu.
"Kau tak bantah macam selalu pulak, Ji?" Ida soal. Tapi aku nampak dia tersengih. Zara pun ikut sengih.
Aku kata aku malas nak gaduh. Lagipun kalau mom dah desperate and mula serious, takde siapa boleh halang dia. Not even ayah.
Buku The Great Gastby aku buat untuk tekap muka aku. Pastu aku mengeluh panjang. Malasnya nak hadap new life, keluh aku.
"Ni, novel Inggeris ni, dah sampai mana? Aku perasan dari tahun lepas tak habis-habis kau baca buku ni." Zara tegur. Saje je nak cari pasal.
"Macam mana nak habis baca kalau buku teks pun dia tak pernah baca? HAHAHAH!" yun balas.
Amboi punya sedap dorang gelakkan aku ya.
"Eh yelah Ji, kau try jelah belajar dengan si nerd tu. Orang kata kalau orang sebaya yang ajar kita ni perasaan lagi syok!" pandai Ida buat assumption sendiri.
Aku cuma jeling dan geleng.
Bruh I didn't need any guy sia at that time, not after what that prick Anip did to me.
Mat datang and ajar aku pun akan bawa perbezaan apa je kalau diri aku sendiri yang tak nak belajar?
"Ji," Zara tegur aku. "...kau kena kuat tau. Belajar tau." Aku dah mula jeling sebab dah mula dah dia nak bagi kata-kata semangat. "..Kitorang minta maaf sebab tak dapat ajar kau,"
"Senang citer kitorang minta maaf sebab bodoh." selamba yun rungkaikan lebih lagi maksud zara tu.
Zara pejam sikit mata, cuma angguk. "Ya betul.. "
"Alah aku ada takpe.. Kau boleh call aku tanya sikit-sikit, aku try bantu mana yang boleh." Ida pulak bagi kata-kata semangat.
"Ah kauuu, kau tu kena jaga adik-adik kecil kau, tak yah sibuk fikir sangat pasal aku." aku jawab.
Ya, selain zara, ida pun sadis sikit hidup dia, cuma tak seteruk zara la. Keluarga dia okay, mak kandung dah takde dari kecik, tinggal mak tiri, ayah dia dah dapat ganti baru tapi lepastu meninggal pulak, sakit jantung. Masa ayah dia meninggal umur kitorang baru 14. Masatu anak-anak bini kedua ayah dia tu baby lagi. So, bila dah besar ni dia dengan adik kandung dia sorang ni yang muda setahun, kena berganti-gantilah amek role mak tiri dorang serba sedikit. Memasak, jaga dorang, mak tiri dorang kerja. Tapi makan minum dijaga la. Hubungan dorang adik beradik dengan mak tiri dorang okay je. Cuma dorang tak banyak berborak, maybe busy.
Yun pula hidup dia macam aku jelah. Ayah dia polis, mak suri rumah. Tapi life dia best sikit, ada adik-beradik yang stay rumah sekali. Adik beradik dia semua lelaki. 2 abang, sorang adik. Abang memasing dah kerja, masatu 25 and 29. Adik pulak 13. Patutlah kasar dia semacam. Tapi dia agak dikawal ketatlah pergerakan, sebab the only daughter kan kat rumah, bapak pulak polis. Nak keluar berempat pun, kitorang kena masuk rumah dia dulu, hadap interview dari ayah dia. Sebabtu dia nak amek masscom, dia kata dia nak bergaul dengan ramai lagi orang. Dia boleh kata rebel lah sikit, tapi tu pun sebab mak ayah dia yang strict sangattt.
So, tahulah kenapa mom tak consider dorang untuk tolong aku. I mean, satu yelah sebab bodoh, yun and zara tu sama je otak udang macam aku so kalau udang ajar udang kang jadi bunyi udang je.
Ida pulak tak free sangat, aku pun tak sampai hati nak susahkan dia walaupun dia terpaling pandai antara girls.
Siapa je lagi mak aku kenal selain dorang. Anip?? Lol sama bodoh je. Tak tak, lagi bodoh.
YOU ARE READING
15 September
RomanceAnniversary. Bagi aku anniversary ni tak patut wujud. Semua tu tak melambangkan cinta unless kau dah kahwin. Kalau kau betul cintakan seseorang, kau takkan biarkan dia tunggu bertahun lama untuk dilamar. Like for what? Tunggu kau kaya dulu, poket da...