Suara Dari ...

29 2 5
                                    

Ayah was booking appointment for prosthetic legs from local private prosthetic centre. Yep, I was getting kaki robot. At that time, prosthetic was so pricey but aku boleh considered as lucky sebab parents aku mampu. Alhamdulillah, kekayaan diorang boleh dilabur ke arah yang lebih baik, maybe they just did not expect to invest it to things like this.

Below knee amputation. Means, kedua-dua buku lali aku memang severely damaged after insiden tu yang memaksa kaki aku dipotong pada paras bawah lutut.

Ayah kata dia bersyukur benda tu tak effect muka or anggota badan lain yang boleh effectkan mas kahwin. Lol he was still trying to cheer me up but guess what? He did.

Mom memang kalau boleh setiap hari nangis, mom cuba untuk cheer me up as much as ayah did but she couldn't and I did not blame her. Hati ibu mana yang tak hancur bila tengok anak sendiri kena hadap dugaan besar macam ni. Lebih-lebih lagi bila nikmat yang mewakilkan pancaindera yang menjadi peneraju utama masa hadapan anak tu ditarik sekelip mata, pada umur yang masih muda.

But luckily ayah ada. Ayah bukan sahaja ceriakan aku, tapi dia cuba tenangkan dan ceriakan mom juga. Mom sangat beruntung dapat lelaki macam ayah as her love partner for life. That's why expectation aku dekat lelaki ni tinggi, sebab melihat cara ayah layan mom, cinta dorang yang tak pernah lapuk dan semakin kukuh walaupun dimakan tahun. Better lah dari dimakan kaki.. Hahaha....

"Ayah.."

Aku tegur ayah masa ayah tengah angkat aku masuk ke seat belakang kereta, sebelum ke prospethic centre untuk dapatkan "kaki baru" untuk aku.

"Ya, sayang?" jawab ayah.

"Boleh tak Ji nak ajak girls?"

Ayah pandang aku. "Betul ni?"

Aku cuma angguk. Aku rasa dah tiba masa untuk aku dekatkan semula orang-orang penting dalam hidup aku.

Ayah minta mom callkan one of girls. Mom simpan nombor dorang cuma tak tahu dia called siapa dulu.

Dipendekkan cerita, all girls setuju dan ayah pun ambil sorang-sorang dari rumah. Demi aku kan. Nasib baik that day ayah pakai Toyota Alphard. Seorang masuk kereta, akan dapat satu pelukan diiringi air mata.

Ida masuk, dia tegur dan peluk.

Zara masuk terus peluk.

Yun pulak nangis dulu, kesat-kesat air mata baru peluk.

"Ingat, perkara paling penting untuk belajar balancekan diri adalah dengan konfiden dan gaya hidup sihat so you should be active and jaga pemakanan ," ujar physical therapist aku, Miss Prishkanth yang lembut sahaja percakapannya.

Dia dan seorang lagi therapist, Mr. Timmy akan guide aku untuk setiap checkup. Mula dari belajar balancekan diri, berjalan, cara sebatikan diri di beberapa permukaan macam tempat licin atau kasar, cara pakai kasut, jog dan senaman-senaman tambahan lain. Aku akan belajar sampailah dapat biasakan diri. Benda ni secara berperingkat, so akan ambil masa yang agak lama, mungkin setahun, bergantung kepada tahap konfiden aku, bak kata Miss Prishkanth.

STEP 1: Aku akan mula dari kerusi roda dulu. Miss Prishkanth kata aku kena pakai kerusi roda untuk kurangkan risiko jatuh dan atasi effect fizikal pembedahan kaki aku. Aku tak boleh pakai lagi kaki robot, cuba dibekalkan kaki palsu sebagai training dulu, untuk aku betul-betul pelbagaikan pergerakan dan tingkatkan kekuatan lepas aku dapat tanggung berat badan aku pakai kaki training ni.

Mom dan ayah bergilir-gilir teman aku pergi terapi setiap tiga hari. Kalau weekend, ayah or mom akan ajak girls sekali sebagai support system.

Setelah dua minggu aku belajar, dimana aku dah adapted dengan kaki palsu, so Mr. Timmy (my another prosthetist) ajar step 2.

15 SeptemberWhere stories live. Discover now