18.06.2011 / Dua hari sebelum ke 🇺🇸 / 20:30
Aku dalam bilik, baru je kemas beg semua, esoknya nak bertolak ke KL. Tidur sana satu malam, then ke KLIA and I'd fly to negara Uncle Sam. Aku buka passport aku, kosong. Tak sangka, negara US akan jadi negara pertama yang dicop dalam passport tu.
Aku senyum lebar, tapi diulit perasaan bercampur baur. So senyuman tu jadi macam pahit.
*pop*
"Esok 8.30am gerak tau kob. Jangan bangun lewat!"
Mesej dari Syakir, aku sengih je. Biasa yang kerja bangun lewat dia je.
Aku jenguk luar bilik, ayah tengah lepak dengan abang-abang aku depan TV, hisap tembakau dia. Bising tu biasalah dorang kalau berborak depan TV. Akak ipar aku sorang tu, isteri Along, Kak Ina, ada sekali kat ruang tamu.
Aku terpaksalah keluar jugak jenguk, sebab esoknya nak tinggalkan dorang selama bertahun-tahun kan. Walaupun dorang tak kisah pun.
"Hah," Along bersuara. ".. ni dia anak omputih dah sampai ni!"
Ayah pun sambung, "Heh anak aku jadi anak omputih dia skang eh dasar tak kenang budi!"
Itu dia gurau kasar, jangan salah faham. Macam aku cakap, keluarga aku ni bercakap macam bergaduh.
Angah gelak. "Kau ni boleh ke hidup sana? Badan keding kang takut beku je sampai sana nanti!"
Ramai-ramai pakat gelak. Aku cuma gelak terpaksa jelah. Yelah, dah nak blah kan. Aku memang tak sabar nak blah.
"Apaa keding, okay je nii badan adik. Boleh sapu dua tiga awek matsaleh kat sana nanti, kan?" gurau Kak Ina lembut. Ya Kak Ina pun 2x5 dengan dorang cuma lembut sikitlah, takdelah macam siren suaranya.
"Takdelah, Kak Ina.. Orang nak belajar je." jawab aku ringkas.
Then blablabla dorang nganjing aku balik. Blablbla cakap aku takde life lah, ulat buku lah, boring lah blablbla.
Then Along ada hulur aku duit. RM100. Aku memang tak expect lebih pun dari dia. Tapi dia triggered lepas tengok muka aku yang macam biasa tu. Dia cakap, "Asal? Ko fikir nak cari duit kat Malaysia ni senang? Aku kasi ni supaya ko cari kerja kat sana nanti. Pastu hantar duit kat sini!"
Hah, itulah modal kau, long. Kerja suruh aku kerja je.
"Jangan kau hantar surat kawen lak!" kata Angah gelak.
Aku jeling je. Masa ni, aku dapat satu mesej.
Dari Ji.
"Mat, thank you sangat2 tau. Aku dah dapat kerja tu :) & have a safe journey, see you in idk 4 years?xP BYE! "
Aku tersengih sorang-sorang macam kerang busuk.
"Lama woii 4 tahun tu, yah. Silap-silap dia balik sini, orang dah kawen, ayah dah dapat ganti ibu, Along pasang dua!" Angah mengekek-ngekek.
"Kau jangan mulut kau tu ngah. Beraniii dia nak pasang dua!" balas Kak Ina, triggered dengan statement Angah.
Masatu aku tersedar sesuatu.
4 tahun...
Hermm.. Apa-apa boleh jadi dalam masa 4 tahun.. Ibu pergi pun dalam masa setahun je lepas aku masuk sekolah menengah. Sekejap je rasa benda tu. Tak sempat nak cakap terima kasih kat ibu untuk segalanya. Tahu-tahu nyawa ditarik.
Tahu-tahu, Ji dah kahwin..?
Tahu-tahu, Ji dah m...Tak sempat aku nak cakap..
Ah aku buat keputusan.
Aku decided keluar dari rumah tu, "Nak keluar jap!" kata aku kat keluarga aku sebelum ambil kunci lock basikal, berlari turun dari flat rumah aku.
Lif banyak buat hal so aku decided pakai tangga walaupun tingkat rumah aku 6. Turun je, aku grabbed basikal aku dan terus pecut.
Aku pecut, pecut dan pecut, memang macam mat rempit gaklah time tu. Segala kereta motor aku cilok, traffic light aku redah.
Aku kayuh,
kayuh,
kayuh
dan kayuh..sammpailah ke depan rumah dia.
"16" ujar aku tercungap-cungap. Baruku tahu nombor rumah Ji tu.
Aku called Ji, nada dail berbunyi. Then ada orang angkat.
"Ji!" aku panggil dia.
"Ya, siapa ni?"
Siapa ni???
..
.
21:15
"Aaaaa nii mak Najiha ke?" teka aku, sebab suara sama macam mak dia.
"Yaaa betul tu. Siapa ya ni?"
"Aaa aunty, ni saya, Mat. Kawan sekolah Ji duluu." jawab aku terkial-kial.
"Lahhh" jawab dia lega. "Sorry lah sebab Ji tak save nombor ni so tak kenal"
Dia tak save nombor aku? Hmmm..
"Ji keluarlah, mat. Dia tak bawak phone. Aunty risau, sebenarnya tadi dia ada gaduh sikit dengan aunty, ni ayah dia tengah pergi cari dia ni"
MasyaaAllah.. "Aunty rasa aunty tahu ke dia ke mana?" soal aku risau sekali.
"Tak tahu lah, mat. Aunty ni okay je dia nak merajuk, tapi masalahnya dah malam kan, dengan condition kaki dia macamtu lagi. Emosi dia tak stabil tu.."
Dengar je perkataan emosi tak stabil, adrenaline rush aku terus awake.
Kerisauan yang amat sangat dapat didengarilah dari suara aunty. Aku pun tak tahu kalau dia merajuk dia pergi mana. Dalam otak aku time tu, ada dua je tempat.
1) Padang luas yang dia pernah bawak aku dulu
2) Rooftop mall yang aku pernah bawak diaTapi of courselah dia akan ke tempat yang first tu kan? Ni pada otak aku lah.
"Camni lah, aunty kasi nombor ayah Ji kat saya. Saya rasa saya tahu nak cari dia kat mana."
Then aunty pun kasi jelah sebab dia pun tengah resah, aku pulak kawan rapat Ji yang dia percaya, and aku je time tu ada.
So aku called ayah Ji. Aku tak gagap, sebab kerisauan aku mengatasi segalanya.
Aku mintak ayah Ji cari kat kawasan padang tu, and aku pula ke kawasan rooftop. Ayah Ji pun setuju, and kitorang ke tempat masing-masing yang dipersetujui.
Agak-agak kat mana kau sembunyi ya, Ji?
YOU ARE READING
15 September
RomanceAnniversary. Bagi aku anniversary ni tak patut wujud. Semua tu tak melambangkan cinta unless kau dah kahwin. Kalau kau betul cintakan seseorang, kau takkan biarkan dia tunggu bertahun lama untuk dilamar. Like for what? Tunggu kau kaya dulu, poket da...