"Bila kau nak lawat dia?" soal Syakir.
Aku diam. Aku gelengkan je.
"Yakulttt Yakulttt.. Kau ni penakuttt sangat, alamat dah ada. Tinggal pergi je. Lagipun kes dia besar kot, hilang kaki, beb!"
Oh ya nama aku Yaakub. Syakir, best friend till jahannam aku memang panggil aku Yakult. Tak pun, Kob. Katanya sebab panjang sangat. Aku pun tak tahu apahal Islamik sangat nama aku.
"Bukan sebab tuuu. Kau dengar tak bestfriend dia tiga orang tu pun dia dia taknak jumpa, apa lagi aku?" jawab aku.
"Kau dengar jugak tak yang Anip pun lawat dia haritu?"
"Seriousla?" okay aku tak tahu pasal tu.
"Bendul, satu sekolah cerita." jawab Syakir selamba sebelum berpaling semula ke meja komputernya.
Kat sekolah aku tak banyak cakap. Kawan pun tak ramai. Orang yang aku selalu bercakap adalah Syakir. Dia jiran aku, kelas pun sama, kalau tak sempat lepak kat sekolah, aku akan lepak rumah dia. So, apa-apa kami akan selalu cerita berdua. No secret from each other.
Syakir ni lain sikit dari aku. Dia tak macam aku yang pendiam dan segan ni. Dia ni boleh kata ambivert lah, boleh masuk dengan mana-mana. Cuma dia lebih suka keep his circle small, tak suka ramai-ramai. Kalau lepak dekat rumah dia pun, dia akan selalu main Play Station 2 dan aku pulak membaca, tapi selalu je aku layan dia main PES 5 kat PS2.
Bab-bab mekanikal Syakir nombor satu. Aku bolehlah.. Tu pun sebab aku banyak belajar dari dia. Bermula dari "godeh-godeh" telefon dia sampailah ke repair TV. Cuma kalau dari segi IT, aku lebih sikit dari dia.
"One day aku nak jadi yang tukang cipta-cipta game ni lah, Kob. Jom join aku." kata Syakir masa kami tengah khusyuk main game.
"Ada banyak skop dia... Programmer, game designer, sound artist, kau nak mana satu?" balas aku , mata masih fokus dekat skrin TV.
"Apa-apa lah asalkan yang ada wiring-wiring . Aku pun pandai coding-coding apa..Kau pun pandai jugak kan sikit-sikit pasal ni semua. Eh bodoh alah terlepas lak bola tuh!"
Aku diam je. Aku sendiri tak tahu aku nak jadi apa nanti besar. Apa aku tahu adalah belajar sungguh-sungguh untuk buktikan kat keluarga aku yang aku boleh berjaya. Hadapannya aku tak ambil tahu.
.
Nak aku start cerita ke serba sedikit pasal diri aku? Haduh aku ada banyak lagi kerja nak buat but I try make it short.
Aku ni hidup dengan buku je. Bukan aku yang nak jadi ulat buku pun. Dari umur aku kecil, aku tak didedahkan dengan benda lain selain distraction kepada masalah dalam rumah aku.
Ibu dan ayah..
Alamak aku malas nak cerita pasal life aku. Why not we move to how I met her?
Ok untuk ringkaskan, first time aku nampak Ji, aku tertarik dengan kecantikan dia MasyaaAllah. Siapa je tak tertarik kan dengan makhluk cantik?
Tapi ada cerita disebalik kecantikan dia tu. Ia diiringi dengan one action dari dia yang buat aku kagum, terus jatuh cinta.
Masatu awal tahun masa kitorang form 3.
Aku tahu dia atlet famous sekolah. Aku takde benci pun atlet sekolah cuma aku rasa macam serabut je nak kisah pasal dorang. Dorang bukan kisah pasal orang lain pun kan.
Tapi tak nafikan, Najiha was the prettiest student in our school. Our school tau, bukan our batch je.
Okay sambung, pagi tu aku berbasikal otw ke sekolah, macam biasa.
YOU ARE READING
15 September
عاطفيةAnniversary. Bagi aku anniversary ni tak patut wujud. Semua tu tak melambangkan cinta unless kau dah kahwin. Kalau kau betul cintakan seseorang, kau takkan biarkan dia tunggu bertahun lama untuk dilamar. Like for what? Tunggu kau kaya dulu, poket da...