"Then? Itu je?" soal Syakil lepas aku selesai cerita semua yang terjadi antara aku dengan Najiha lepas kitorang jadi lab partners selama hampir setahun.
"So like, the closest you can be with her was when dia takut nak bedah katak tu then terkinja sikit dekat kau?" soal dia lagi.
"Err.." aku cari akal. "Haa la en like, kau nak macam mana lagi kan tu, macam," Syakir dah gelengkan kepalanya. "..like, bukan im-provement..ke?"
Syakir gigit kuku. "Okay, aku rasa dah tiba masa untuk next step."
Aku telan air liur. Ya Allah minta-minta jangan idea gila lagi..
"It's time!" kata Syakir.
Aku pandang kiri kanan. "Ha? Time dah habis rehat ke?" aku pandang lagi kiri kanan.
"Woi bendul, bukan tu!" Syakir tegur. "Masa untuk kau, confess kat dia."
............... ......................... ..............
.......... ......................... ..................
................. ............. ...........
.................
.......
"Sahabat bendulku, Yakult. Jangan takutttt. Aku ada, kan?"
Aku buat muka janggal dan pelik. Tapi aku percaya dia.
Kot..
"Weiiii aaaaaaa taknak taknak!"
Aku terus lompat naik atas bangku kantin sekolah, pegang kepala.
"Kau kena jugak! Inilah peluang kau! Kau just kena, bagitahu je! Penat kalau kau tunggu dia Kob, sekurang-kurangnya kalau kau luah, dia tahu yang kau suka dia. If dia tak balas cinta kau, kau dah boleh senang move on tahun ni jugak. Tahun depan dah SPM tau. Fokus kita dah lain nanti. Baik gerak sekarang."
Okay kata-kata Syakir selalu membuat aku terfikir.
"Be the man, man!" ujar dia lagi.
"Okay, kalau... Dia tak terima.. M-macam mana?" aku overthought.
"Dah blah je. Kalau kat situ dia reject kau terus, kau ciao."
"Tapiii Anip tak pukul aku ke nanti kalau aku confess?"
"Anip tu.. Kau jangan risau, kita cari waktu si samdol tu tak berkepit dengan dia"
"Weiii tak kee macam caras..awek ora.."
"Kau caras ke masalahnya? Aku suruh kau confess je tau"
"Kalau dia terima?"
"Kasi akad maaa!"
"Bodoh tak kelakarrr.."
"Kob, tenang...Tenang...Tarik nafas dalam-dalam and lepas..."
Aku ikut tarik nafas.
"Ok sekarang kau dengar je cakap aku. Kau tak payah hantar apa-apa surat untuk dia walaupun aku tahu kau work like that tapi dengan Jiha ni bro, lainnn. Kau tak boleh tawan hati dia dengan sehelai kertas je Kob. Kau kena face-to-face."
"Haaaa?" aku rasa tak sedap kat perut.
Then Syakir cerita kat aku plan dia. Sebenarnya plan dia tak sesukar plan pertama dia la. Mula-mula kami berdua akan usha hari apa yang Jiha ni tak berkepit dengan Anip.
Result: TAKDE
So kitorang proceeded ke next step iaitu cari hari dimana Jiha tak naik kelas sama-sama dengan Anip lepas rehat.
YOU ARE READING
15 September
RomanceAnniversary. Bagi aku anniversary ni tak patut wujud. Semua tu tak melambangkan cinta unless kau dah kahwin. Kalau kau betul cintakan seseorang, kau takkan biarkan dia tunggu bertahun lama untuk dilamar. Like for what? Tunggu kau kaya dulu, poket da...