Birinci Kitap | Sekizinci Bölüm

79 9 0
                                    

Udolpho'ya ve terziye rağmen Pulteney caddesinden çıkan grup Üst Salon'a tam zamanında ulaştı. Thorpelarla James Morland onlardan sadece iki dakika önce gelmişlerdi; Isabella en güler yüzlü ve sevecen haliyle arkadaşını karşılama, elbisesine hayran olma, saçının lülesini kıskanma törenini aceleyle bitirdikten sonra akıllarına bir düşünce gelince birbirlerine fısıldayarak, birçok fikri el sıkmak ya da manalı manalı gülümsemek yoluyla ifade ederek, teşrifatçılarının peşinden kol kola balo salonuna girdiler.

Oturduktan birkaç dakika sonra dans başladı; kız kardeşi kadar uzun süredir dans sözü bulunan James Isabella'yı hemen kaldırmakta ısrar etti, ama John bir arkadaşıyla konuşmak için kâğıt salonuna gitmişti ve Isabella sevgili Catherine'i de katılıncaya kadar hiçbir şeyin onu topluluğa katılmaya razı edemeyeceğini söyledi: "Emin ol," dedi, "dünya yıkılsa kız kardeşin olmadan dansa kalkmam, çünkü kalkarsam bütün gece ayrı düşeriz." Catherine bu nezaketi şükranla kabul etti ve üç dakika daha öyle devam ettiler; sonra diğer yanında James'le konuşmakta olan Isabella döndü ve şöyle fısıldadı, "Güzelim, korkarım seni bırakmak zorundayım, ağabeyin başlamak için fevkalade sabırsızlanıyor; gitmeme darılmayacağını biliyorum; herhalde John da neredeyse gelir, sonra beni kolaycacık bulursun." Catherine biraz şaşırmış olsa da itiraz etmeyecek kadar iyi huyluydu; kalkarken Isabella aceleyle uzaklaşmadan önce sadece arkadaşının elini sıkıp, "Hoşçakal bir tanem," diyecek vakti oldu. Küçük Miss Thorpelar da dans etmekte olduklarından Catherine Mrs. Thorpe'la Mrs. Allen'ın insafına kaldı... ikisinin arasında duruyordu. Mr. Thorpe'un ortaya çıkmamasına üzülmemek elinde değildi, çünkü sadece dans etmek istemekle kalmıyordu, aynı zamanda durumunun gerçek ağırbaşlılığı bilinmediği için, hâlâ yerlerinde oturmakta olan bir sürü genç hanımla aynı eş yoksunluğunun itibarsızlığını paylaştığını da hissediyordu. Milletin gözü önünde küçük düşmek, sıradanlık görüntüsüne gömülmek, hem de kalbi saf, hareketleri masum olduğu halde, küçük düşmesinin asıl sebebi bir başkasının densizliği olduğu halde, bir kahramanın hayatına gayet uyan durumlardan biri, bu durum karşısındaki direnci ise karakterini bilhassa yücelten şeydir.

On dakika sonra oturdukları yerin birkaç adım ilerisinde Mr. Thorpe'u değil Mr. Tilney'yi görünce bu gurur kırıklığı halinden çıkıp daha hoş bir duyguya kapıldı; Mr. Tilney o yana geliyor gibiydi ama onu görmedi, böylece birdenbire yeniden ortaya çıkışının Catherine'in yüzünde yarattığı gülümseme ve kızarıklık kahramanca önemine halel getirmeden geçti gitti. Mr. Tilney her zamanki kadar yakışıklı ve neşeli görünüyordu, iyi giyimli, hoş bir genç kadına ilgiyle bir şeyler anlatıyordu; kadın koluna yaslanmıştı; Catherine hemen kız kardeşi olduğunu tahmin etti ve zaten evli diye Mr. Tilney'yi ilelebet kaybettiği düşüncesini kolayca kafasından attı. Sadece basit ve muhtemel şeyleri varsaydığı için, Mr. Tilney'nin evli olabileceği hiç aklına gelmemişti; tanıdığı evli erkekler gibi davranmamış, konuşmamıştı; karısından hiç bahsetmemişti ama kız kardeşi olduğunu söylemişti. Hal böyle olunca ilk akla gelen yanındakinin kız kardeşi olduğuydu; dolayısıyla Catherine ölmüş gibi sararıp solmak ve bayılıp Mrs. Allen'ın göğsüne yığılmak yerine duyularına gayet hâkim ve sadece yanakları normalden az daha kızarmış bir halde dimdik durdu.

Ağır ağır da olsa yaklaşmaya devam eden Mr. Tilney ve yanındaki genç kadının hemen arkasından bir hanım geliyordu, Mrs. Thorpe'un bir tanıdığı; bu hanım Mrs. Thorpe'la konuşmak için durunca beraber oldukları için onlar da durdular ve Mr. Tilney'nin gözünü yakalayan Catherine ondan hemen bir tanıma gülümsemesi aldı. Gülümsemeye zevkle karşılık verdi; daha da yakına gelen Mr. Tilney hem Catherine'e hem de onu gayet nazikçe karşılayan Mrs. Allen'a hitaben konuştu. "Sizi tekrar gördüğüme çok sevindim beyefendi, gerçekten; Bath'dan ayrıldınız diye korkuyordum." Mr. Tilney ona korkuları için teşekkür etti ve onu görmek zevkine eriştiği günün sabahı bir haftalığına gittiğini söyledi.

Northanger ManastırıHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin