Bab 15

35 1 0
                                    

Di Meja Makan.

Brianda menjaga tingkah laku sebaik baiknya namun cacian yang dilemparkan kepadanya menyukarkan dirinya untuk berkelakuan seperti yang diinginkan.

Setelah saja Brianda siap dipatungkan oleh Cik Mia dengan tiga orang tadi, dia terus di arahkan untuk menuju ke sini.

Mulanya, sebelum dirinya munculkan diri, ruang makan tersebut ruih dengan suara suara yang tidak dia kenali. Tapi... Selepas saja dirinya muncul semua terdiam  beberapa saat dia masih berdiri tegak di tempatnya kurang pasti sama ada nak senyum atau hai semua tapi hipokrit sehinggalah Tuan Pengarah bersuara menyuruhnya duduk.

Duduk saja dirinya di kerusi, terus diberi sedas.

" Siapa dia ni ayahanda? Don't tell me she is your mistress..."

Apabila ayat tersebut keluar daripada mulut wanita yang duduk berhadapan dengannya, terasa biji mata Brianda ingin terkeluar dari tempatnya akibat terkejut bukan kepalang.

' Rendahnya dia pandang aku.' Hati Brianda bersuara.

" Apa yang kamu cakapkan ni? Kamu tak tengok kah jauh bezanya usia kami ni." - Tuan Pengarah.

" Memang Salma dapat tengok jarak usia ayahanda dengan budak perempuan ni tapi dengan adanya harta,  tua kerepot nak mati pun tak dikesahkan janji dirinya ditaburi dengan wang ringgit. Mana ayhanda pungut budak perempun ni?"

" Enough! She is your niece from your late sister."- Tuan Pengarah.

" And how do you certainly that she is?" Wanita yang duduk bersebelahan  dengan suami wanita yang pertama bersuara tadi kini bertanya.

" Don't they look similar?!" - Tuan Pengarah.

Brianda memerhatikan suasana ruang makan tersebut. Walau pernah dia melakukan perkara yang sama rasanya bagaikan belum keseluruhan benda yang berada di ruang makan tercapai oleh retina matanya. Brianda cuba bersikap tenang dengan menyibukkan dirinya memandang sekeiling.

BAM!

" THIS CONVERSATION IS OVER WHETHER YOU LIKE IT OR NOT SHE. IS. YOUR. NIECE. DO YOU WANT ME MAKE DNA TEST TO FULFIL YOUR SATISFY?!"

Brianda terkejut dengan hentakan kuat daripada tangan Tuan Pengarah manakala suara Tuan Pengarah yang kuat menyebabkan ruang makan kembali sunyi. Wajah Tuan Pengarah kelihatan tegang dan merah. Semua yang ada di ruang makan tidak berani mengeluarkan suara. Masing masing menundukkan kepala kecuali Brianda.

Memandangkan Brianda dekat dengan Tuan Pengarah dia mencuba untuk menenangkan suasana.

" Bertenang tok. It's not good for your health. Lets eat. We talk about this lat.." - Brianda.

" No! We will not talk about this again. Atok nak bincang pasal lain dan... Atok jemput mereka datang bersebab bukannya...uhuk..uhuk..uhuk" - Tuan Pengarah.

Brianda berdiri dari kerusi lalu menuju ke arah Tuan Pengarah. Brianda menghulurkan segelas air sambil mengusap belakang Tuan Pengarah bagi meredahkan batuknya.

" It's okey. Just breath slowly." - Brianda.

Apabila batuk Tuan Pengarah telah redah,  Brianda kembali ke tempat duduknya. Dia melihat ke arah Tuan Pengarah yang masih batuk tapi perlahan dan sedang mengurut dadanya. Terasa dirinya diperhatikan,  Brianda melihat ke arah si pemerhati. Rupanya suami wanita yang duduk berdepan dengannya.

Dia memandang Brianda dengan pandangan ingin tahu siapa sebenar Brianda dan Brianda membalas dengan erti pandangan 'do you have a problem'. Suami wanita tersebut hanya tersenyum sinis lalu melarikan pandangannya ke arah lain.

Don't Judge Me ( Discontinue )Where stories live. Discover now