Mansion Raldeon De Glarqish.
Bunyi tayar kereta berdecit akibat berputar terlalu laju serta dibrek secara mengejut membingitkan suasana keadaan yang tenang di kawasan tersebut.
Amirul keluar daripada keretanya sambil bersiul. Dari jauh lagi kelihatan salah satu pekerja keluarganya menuju ke arahnya. Tidak lain tidak bukan, pasti untuk parking kereta. Amirul dengan sengaja melambung kunci keretanya ke arah pekerja itu dengan kelam kabut pekerja itu menyambut segera dengan berhati hati. Kalau tidak sambut nanti kena marah, jadi akibatnya....
Sampai sahaja di depan pintu, dua orang lagi pekerja yang memang ditugaskan berjaga depan pintu, membukakan pintu untuk dia masuk. Langkah kakinya di atur ke salah satu tempat di mana daddynya selalu berkurung. Bilik kerja. Yes daddynya adalah seorang yang workholic tapi bukan dia. Kalau ikutkan peraturan serta syarat syarat yang ditentukan oleh keturunan mereka, usianya dah boleh untuk memegang empayar mereka. Namun sikap ingin bebas serta berfoya foya Amirul menyebabkan daddynya tunda pelantikan tersebut. Bila di tanya mengapa, alasan yang diberikan membuatkan orang yang bersikap sepertinya berfikir seratus kali untuk menunaikan perkara tersebut.
Marriage.
Commitmen.
Work.
Kids.
No. A big no for kasanova like him. Jadi dia sanggup menunggu sehinggalah daddynya mengalah. Tapi, dia kenal perangai daddynya yang sangat tak nak kalah dalam apa pun perkara termasuklah game. Errr..kecuali kerja perempuanlah seperti memasak, cuci kain semua tu, dia memang kalah.
So, daddynya letakkan syarat, Amirul boleh berfoya, but. But, pada umur ke-25 tahun, Amirul kena juga khawin. Sama ada dengan pilihan sendiri atau pilihan keluarga. ( Cerita klise. Sorry.)
Memandangkan Amirul masih berumur 23, dia menggunakan masanya itu sebaik baiknya. Pergi clubbing, one night stand, travel, shopping, apa apalah berkaitan dengan mengeluarkan duit, Amirul buat. Tiada sikit pun rasa menyesal dan kasihan atas hasil titik peluh turun temurun itu apa yang dimahukan oleh hatinya pasti dapat. Seperti Brianda, jika menggunakan cara ini dia dapat mengetahui tentang Brianda, dia sanggup. Erk, macam melakukan pengorbanan jak tu. Of course. Pengorbanan ego. Lelaki kan egonya besar. Hehe. Jangan terasa.
"What the fu*k you think your doing?!"-Amirul bersuara lantang apabila salah satu pekerja daddynya menahan dirinya daripada masuk ke dalam pejabat itu.
" Maafkan saya bos, tapi tengku.."-
"Aku tak peduli apa yang dia cakap! Aku nak masuk!"-Amirul.
" Let him in."- Suara daddynya berbunyi di interkom yang dilekatkan di dinding bersebelahan pintu pejabat daddynya.
Apabila dirinya masuk, seseorang yang dari dalam keluar daripada pejabat daddynya. Namun dia hanya membiarkan sahaja.
"Masih dengan perangai lama lagi I see." - Tengku Damien.
"You're not assuming I change right dad, cause I will not and will never change. This is how I am."-Amirul.
"I hope one day you will. One day, your heart will hold on one name, one person and one heart. Just like your mommy and me."- Tengku Damien.
" Here we go again. A break heart story."- Amirul. Menghembus nafasnya menandakan mengeluh kerana cerita yang sama di ulang di canang oleh daddynya.
"Have a sit son. You do know I love your mommy so much..."- Tengku Damien menyandarkan badannya ke kerusi empuknya.
" Yah I know. That's why you refuse to marry someone cause your heart just held one name, one person and one heart. Got it."- Amirul bersuara dengan menyampah tapi di kawal reaksi tubuh serta wajahnya bagi mengelakkan daddynya terasa. Tau takut. Eh eh, bukan takut tapi hormat.
Tengku Damien ketawa yang tak seberapa ketawa. Bukan macam ketawa perempuan melayu terakhir. Bukan. Ketawa macam mengawal macho gitu.
"Tell me. What do you want. And then I can continue my work."-Tengku Damien meluruskan serta menegakkan tubuh badannya. Matanya memandang tepat ke arah Amirul. Jikalau orang lain sudah pasti terkencing di seluar sebab aura dirinya yang mengancam keselamatan. Tapi, bukan Amirul.
Amirul yang melihat posisi tubuh badan daddynya tersenyum. Business mood.
" I want to know who is Brianda to Armadani Empire family?"- Amirul.
" Armadani Empire? Tell me one reason. Why do you want to know this girl or women I might say. You know our relationship with these people is long gone now."-Tengku Damien.
" I assume she just a girl. Around 19 to 20 like that. She look suspicious. I never seen her before."- Amirul.
"Ah, finally. Someone caught your heart."- Tengku Damien.
" No I don't."-Amirul.
"Denial, make it confirm son."-Tengku Damien.
" Whatever make you sleep at night. But I want to know about that girl whether with your help or not."- Amirul bersuara tegas. Macam terbalik pulanya. Siapa yang tinggi pangkat ni.
"Okey. I will help you. I'll see what can I do. Now go."- Tengku Damien mengusir Amirul dari ruang tersebut.
Amirul tersenyum suka. Sampai sahaja depan pintu keluar, mukanya di palingkan semula ke arah daddynya.
" Oh dad. Don't forget about your meal. I don't want you to be sick. I still love you. And today I will stay. Make sure you out of here when dinners ready. I'll be waiting for you."- Amirul.
Pintu yang telah ditutup oleh anaknya masih lagi ditatap oleh Tengku Damien. Dia merindui sikap anaknya yang satu itu. Caring, loving. Tapi semenjak pemergian isterinya, anaknya langsung berubah.
Dia tahu itu semua berpunca dari dirinya. Semenjak isterinya tiada, dia menyibukkan dirinya dengan kerja, kerja, kerja. Sehinggakan Amirul terabai.
Dia masih ingat pada suatu malam di mana ketika itu dia sedang menunggu di ruang tamu. Menunggu kepulangan Amirul. Walaupun Amirul menjinakkan diri dalam dunia remaja yang liar tapi dia masih tidak peduli. Dia biarkan sahaja walau pengawal anaknya memberitahu aktiviti anaknya itu tiap hari. Namun dia masih berdiam diri.
Sehinggalah satu malam. Di mana dia menerima panggilan dari pihak hospital mengesahkan bahawa anaknya terbabit dalam kemalangan akibat memandu dalam keadaan mabuk. Perempuan yang di bawa oleh anaknya itu meninggal di tempat kejadian manakala Amirul cedera parah.
Remuk hatinya bila melihat satu satu warisnya berdarah sini sana serta berselirat wayar di tubuhnya.
Masih segar di ingatannya, apabila sampai sahaja dirinya di hospital, doktor pakar kelam kabut meletakkan kejutan elektrik di dada Amirul disebabkan denyutan jantungnya telah tiada.
Setelah beberapa kali kejutan elektrik, di mana dia rasa dunianya akan gelap, akhirnya, denyutan jantung Amirul kembali terpapar di skrin monitor pengiraan denyutan jantung tapi kelihatan sangat lemah.
Pada malam itu, dia berjanji akan memberi masa untuk mereka berdua bersama.
Krriiinngg.. Krriinnnggg..
Tengku Damien tersedar dari lamunannya. Air mata yang jatuh di pipi dia seka. Hingus yang ingin keluar di lap guna sapu tangan yang sentiasa dia bawa.
Krrinngg.. Krrinngg..
Telefon antik itu masih berbunyi. Siapa pun yang memanggil itu, bakal dia urus kemudian. Sekarang masa untuk dia meluangkan masa bersama anak terunanya. Erk, masih teruna ka.
Kriinngg.. Kriinng..
"Raldeon De Glarqish speaking..."
Tengku Damien tersenyum bila si pemanggil menyampaikan berita yang dia tunggu tunggu. Dengan senyuman lebar, dia menamatkan panggilan tersebut dan berlalu meninggalkan kerjanya. Ada sesuatu yang dia nak buat.
YOU ARE READING
Don't Judge Me ( Discontinue )
De TodoQarlisha Dilla. Perempuan yang dahulunya hidup dengan susah. Saat hadirnya seorang lelaki tua yang mengaku bahwa dia adalah cucu kerabat Diraja yang dicari selama ini, telah mengubah hidupnya ke 360°. Dengan kehadiran empat orang lagi abang sepupuny...