Bab 21

31 2 0
                                    

"Atuk, apa yang atuk nak bincangkan lagi dengan mamat tu?"- Qarlisha.

" I know what I got to do. Do not ever doubt it Princess. Meet me in my office when we got home tonight. And I want only you to be there."-Tuan Pengarah terus berlalu sejurus saja berkata begitu.

Qarlisha melepaskan nafas yang tanpa sedar dia tahan dari tadi. Tubuhnya terus merasa penat.

"Kau okey?"-Faiz menyuarakan kerisauannya bila melihat wajah sugul Qarlisha.

" Just tired."-Qarlisha mengeluh.

"Come there. I have enough of the drama. Lets go home. The cars is waiting for us."-Aunt Salma mengusap belakang tubuh Qarlisha untuk menenangkan dirinya. Qarlisha mengukir senyuman penat ke arah mak ciknya. Lalu mengikuti mak ciknya keluar daripada dewan besar itu yangenyaksikan apa yang berlaku ketika tadi.

Seperti tiada apa yang berlaku, semua yang ada di situ turut beredar. Esok hari pasti gempar dan heboh oleh kejadian malam itu. Dalam perjalanan pulang semua mereka diam saja. Fikiran Qarlisha melayang ke arah Atuknya. Semua persoalan yang ada dalam mindanya dia pastikan malam ini semua ada jawapan.

'Kenapa Atuk beri lampu hijau bagi Azmirul?'

'Azmirulkan musuh keluarga kami?'

'Kenapa Azmirul tiba tiba melamarnya?'

'Apa yang direncanakan oleh Atuk dan Azmirul?'

Qarlisha perasan yang kereta limo mereka telah masuk ke halaman istana Atuknya. Qarlisha tidak menunggu dibukakan pintu, dia langsung keluar dari kenderaan tersebut menuju ke satu tempat untuk mengeluarkan semua pertanyaan yang dari tadi berpusing pusing di dalam kepalanya.

Qarlisha menanya salah satu orang pengawal di situ keberadaan Atuknya. Bila pengawal itu mengesahkan Atuknya berada di bilik kerjanya, Qarlisha tanpa membuang masa terus menuju ke situ. Tanpa mengetuk pintu, Qarlisha memegang tombol lantas membuka pintu tersebut. Apa yang di lihat olehnya membuat dia terkejut. Azmirul dan seorang lagi lelaki berada di hadapan Atuknya.

"You come here without change your outfit?"-Tuan Pengarah.

"Is it necessary?"-Qarlisha.

" Never mind. Come meet Azmirul's father. Damien. And Damien this is my granddaughter. Qarlisha Dilla." - Tuan Pengarah. Tengku Damien maju ke arah Qarlisha. Qarlisha menatap tajam mata Tengku Damien berjaga jaga kalau dia membuka langkah sekaligus meneliti Tengku Damien dari segi penampilannya.

Tangan dihulur oleh Tengku Damien, sangkakan Qarlisha ingin berjabat tangan, bila tangan mereka bersentuhan, Tengku Damien terus menundukkan dirinya lalu mencium tangan Qarlisha. Qarlisha yang melihat kelakuan Tengku Damien tidak dapat menidakkan perbezaan dan persamaan antara Tengku Damien dan Azmirul.

Qarlisha mengukirkan senyum sebagai dia sudi berkenalan. Dia ingatkan penampilan orang tua Azmirul adalah lelaki yang berperut buncit, berkepala botak, dan gatal lihat dari perangai anaknya, namun jangkaannya meleset. Kalau dipandang Tengku Damien dan Azmirul seperti adik beradik tapi hubungan mereka adalah anak beranak.

"Your Highness."-Tengku Damien.

"Tengku Damien."- Qarlisha.

"Lets take a sit. Damien, anak awak telah melamar cucu saya di majlis pengumuman yang dia adalah cucu saya. Bahkan dia mengkucar kacirkan majlis yang sedang berlangsung. Ada apa apa penjelasan untuk tindakan anak kamu?"- Tuan Pengarah.

"Saya minta maaf bagi pihak anak saya di atas kesilapan yang telah dia lakukan. Tapi, saya tidak akan melarang jika benar dia ingin berkhawin dengan Puteri."-Tengku Damien.

Don't Judge Me ( Discontinue )Where stories live. Discover now