tretton

1.9K 76 15
                                    

tretton

 / isabelle / 

Adam hade gått hem strax efter vårt lilla bråk, om man ens kunde kalla det ett bråk. Den här gången hade jag inte frågat om han ville sova över utan sa bara hejdå istället. Jag ville inte ha honom hos mig efter att han sagt sådär, även om han bad om ursäkt. För jag visste att han menade det. 

Jag ringde Sabina direkt därefter och behövde knappt fråga henne ifall hon kunde komma förbi innan hon sagt att jag kunde vara lugn och att hon skulle komma hit så snabbt som möjligt. 

Oscar hade inte hört av sig än vilket var förståeligt då det bara gått några timmar sedan vi sågs sist, men jag satt ändå och hoppades på att hans namn skulle visa sig på telefonskärmen. Men han hade såklart annat att tänka på innan han behövde tänka på mig. Jag visste att ingenting skulle bli bättre av att jag satt och övertänkte allting men det var svårt att låta bli efter en så fin dag. 

Sabinas röst hördes från nedervåningen och jag reste mig upp ur sängen och gick ner för trappan. Hon tog precis av sig sina ljusrosa ballerinaskor när jag kom ut i hallen. Jag lutade mig mot dörrkarmen och korsade armarna över bröstet. 

”Vart har du varit hela dagen?” Frågade hon. ”Du bara försvann innan lunchen.” 

Jag suckade och sa att vi kunde gå upp för att prata istället. Sabina nickade och följde med mig. Hon satte sig på sängen och jag gjorde detsamma. 

”Så, vart har du hållit hus?” Frågade hon ännu en gång.

Jag snurrade en hårslinga runt mitt pekfinger och slickade mig om läpparna för att fukta dem lite. Jag hade inte berättat om det jag alltid kom på mig själv med att vilja kalla dejt, även om det inte var det. Vi hade inte varit på en dejt, det var bara en lunch och sedan lite glass mellan två kompisar. Så harmlöst som det kunde bli. Jag hade bara inte hittat rätt tillfälle att säga det. Oftast var ju Adam med och då ville jag inte bara säga det rakt ut, med tanke på hur han reagerade förut. 

”Jag var och åt lunch med en kompis”, berättade jag.

Sabina skrattade. ”Du menar Oscar?” 

”Ja.” Suckade jag. 

Hon puttade lätt till min axel och log mot mig. ”Vad kul! Hur gick det?” 

Jag tittade ner på mina händer. Inte för att det gick dåligt, den här dagen hade varit allt annat än dålig, i alla fall när jag var med Oscar. Innan hade jag tyckt att jag fick vara med vem jag ville och inte ens min pojkvän kunde stoppa mig från det, men nu i efterhand kunde jag inte hjälpa att känna hur skuldkänslorna började krypa fram och gnaga. Även om jag inte gjort någonting som var mer än vänskapligt med Oscar så hade jag andra tankar. Det kändes fel mot Adam men samtidigt så kunde jag inte låta bli att tänka de tankarna om Oscar.

”Det gick faktiskt helt perfekt.” Det kändes både bra och dåligt att säga det. Såklart var det jättekul att det gick så pass bra som det gjorde, men om det gått dåligt så hade jag inte haft lika mycket skuldkänslor gällande att jag tyckte om att umgås med Oscar så mycket. 

”Men vad kul, Isabelle!” Sa Sabina glatt. ”Fast du lät så ledsen på telefon?” 

Jag nickade. ”Adam ringde direkt efteråt. Jag berättade om att jag hade träffat Oscar eftersom det är ju viktigt att vara ärlig och så. Han trodde att jag hade gjort något med Oscar och berättade att han bara ville få mig i säng.” 

Sabina la ena handen för pannan och suckade, men tittade sedan upp på mig. ”Vänta, du gjorde ingenting va?” 

”Varför tror alla det?” Jag suckade frustrerat och skakade på huvudet. ”Jag och Oscar åt bara lunch, och sedan gick vi till parken och åt glass. Det var allt.” 

”Skulle du vilja göra någonting som var mer än vänskapligt med honom?” Frågade hon. 

Jag skämdes över att jag ens tänkt den tanken. Men det var helt enkelt så det var och jag kunde verkligen inte hjälpa det. Precis som jag vetat ända från början så vet Oscar exakt vad han håller på med. Han vet hur han ska göra för att jag ska falla för honom och han vet att han gör rätt. Det var så han var, och jag kunde bara inte låta bli att älska det. Jag kände mig smutsig som tänkte så om en annan person när jag redan hade en pojkvän. Det var så fult gjort av mig. 

”Inte om jag är tillsammans med Adam.” Svarade jag simpelt. Det var sant. Jag kanske skulle vilja, men jag skulle aldrig kunna om jag var tillsammans med Adam samtidigt. Det var inte rätt. 

”Om du inte var det, skulle du göra det då?” Frågade Sabina sedan. 

Jag nickade. ”Om han också kände på samma sätt så kanske jag skulle det.” 

”Okej.” Det var allt Sabina sa om det. På något sätt var det skönt, eftersom att jag mest fick skuldkänslor av allt detta. Men kanske var det bra att prata om det ändå, då jag annars höll det för mig själv vilket kanske inte var så jättebra. 

”Jag känner mig så hemsk, Sabina.” Suckade jag. 

Hon skakade på huvudet. ”Det tycker inte jag att du borde göra.” 

”Varför? Det känns så fel mot Adam. Han blev så arg förut.” Sa jag och svalde hårt. ”Men det känns samtidigt så rätt när jag umgås med Oscar.” 

”Jag förstår om Adam kanske blir lite avundsjuk. Men så länge ni inte gör någonting som mer än vänner gör du ingenting fel.” Berättade Sabina och tittade menande på mig. ”Du och Oscar har ett speciellt band till varandra och även din pojkvän måste kunna acceptera att du kanske inte vill bryta kontakten med en sådan person som Oscar.” 

 Jag tittade rakt framför mig, och även om Sabina satt där så var det som att hon inte riktigt var där. Själv var jag inne i min egna lilla värld. Men det hon hade sagt var sant och jag kunde verkligen inte säga annat om det. 

Det var helt okej för Adam att kanske bli lite misstänksam och avundsjuk, bara han visste att jag aldrig skulle sluta vara trogen mot honom. För så länge jag var det så gjorde jag ingenting fel. Jag skulle kanske också bli det om jag såg honom i min situation. Men Oscar och jag hade, precis som Sabina sagt, ett speciellt band till varandra som var lite svårt att förklara. Men vi hade gått igenom mycket tillsammans, både bra och dåliga saker. Saker som man inte riktigt kunde släppa. Han var speciell för mig och skulle alltid vara det. Jag kunde inte bryta kontakten med Oscar, det skulle aldrig gå efter den här dagen. 

Har legat med influensa sedan i Onsdags så det är därför min uppdatering har varit lite seg haha. Är inte helt frisk än men på bättringsvägen i alla fall! 

Vad vill ni se mer av? Drama, kärlek etc! 

Only One •• o.eTahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon