16

79 7 13
                                    

Lama aku perhatikan bungkusan makanan yang telah diletakkan di atas meja. Bukannya apa, aku masih pelik sebab dia caring sampai tahap macam tu. Lagipun aku nak tunggu Sowoon sampai dulu untuk makan bersama.

"Sorry weh lambat sampai. Ayah aku banyak soal masa aku nak keluar tadi." Tanpa salam mahupun 'hai', Sowoon menerjah masuk ke dalam rumah aku. Selalu sangat datang sini sampai boleh buat rumah aku ni macam rumah sendiri.

"Oh takpelah lagipun-"

"Eh kau order makanan untuk aku sekali ke ni? Sejak bila kau baik?" Aku belum habis cakap lagi dia dah gelojoh cek bungkusan makanan yang Hoshi pesan untuk kami tadi.

"Bukan aku order."

"Kalau bukan kau siapa lagi? Abang kau?"

"Hoshi."

Pergerakan tangan Sowoon yang ingin membuka bungkusan makanan tersebut terhenti. Terkebil-kebil dia memandang aku.

"Aku rasa dia ikhlas la dengan kau. Apa kata kau ke next level dengan dia?" Sowoon smirk. Bab macam ni memang dia suka betul.

"Next level apa? Couple? Memang lamberttt lagi." Nak bayangkan benda tu pun aku tak tahan apatah lagi kalau jadi kenyataan. Eh bunyi macan pantun pulak.

"Apa kurangnya dia? Dia hensem, kaya, baik, caring, ha apa lagi yang tak cukup sampai kau tak nak dekat dia?"

"Tak taulah tapi aku tak boleh imagine life aku bila couple dengan dia. Ngeri lah."

"Ngeri konon. Eh jomlah makan dulu. Nanti baru sambung borak pasal dia." Sowoon terus membuka bungkusan makanan tersebut.

(Tak tau nak mention nama makanan apa. Pandai-pandailah kalian HAHAHA)

Aku tergelak kecil. Kesian member dah lapar. Aku pun lapar jugak tapi sibuk berfikir punya pasal, rasa lapar tu hilang.

-----

"Dah makan tu tolong aku kemas," kataku sambil mengutip sisa makanan yang berterabur di atas meja dan lantai. Sowoon yang terbaring malas tu mendengus.

"Nantilah. Kita chill chill dulu, nanti baru kemas. Aku tengah malas bergerak ni."

Faham-fahamlah orang kenyang macam mana kan. Rasa malas nak bergerak tu fuh.

"Okey, tapi kalau kau tertidur aku akan kejut kau untuk tolong aku kemas tau." Bukannya boleh dipercayai Si Sowoon ni. Mula-mula memang baring malas malas je atas sofa. Nanti tertidur.

"Ishh macam tau tau je aku nak mengelak daripada tolong kau." Sowoon terus bangkit dari baringannya dan berjalan ke dapur. Dah selalu sangat makan sama-sama di rumah sampaikan dia dah tau apa yang perlu dibuat.

Aku letak bekas-bekas makanan tersebut di sudut meja sebelum menyumbat semuanya masuk ke dalam plastik. Sowoon pula kembali ke ruang tamu dengan kain basah untuk lap meja.

Setelah selesai mengemas meja, kami kembali berbaring-baringan dan bermalas-malasan di atas sofa. TV terpasang tapi aku tak fokus tengok pun.

"Aku rasa kan, kau kena standby la Jae," ujar Sowoon secara tiba-tiba.

"Standby apa ni?"

"Hoshi mesti luahkan perasaan dia kat kau dalam masa terdekat." Dia tersengih-sengih.

"Merepek jelah kau ni. Kitorang kan baru kenal." Tergeleng-geleng kepala aku bila Sowoon ni merapu.

"Apa salahnya? Nanti boleh bercinta sambil kenal hati budi masing-masing."

"Buat masa ni aku tak naklah kat dia." Aku menggaru kepala. Sebenarnya sampai bila-bila pun aku tak nak Hoshi tapi pada masa yang sama aku takut satu hari nanti aku TERsuka dia.

"Buat masa ni? Maknanya masa akan datang nanti kau akan suka dia?" Sowoon mengangkat keningnya berkali-kali sambil smirk. Dia ni tak sah kalau tak usik aku.

Aku cuma diam sebab tak tau nak cakap apa dah. Macam menyesal pun ada sebab ajak dia sleepover.

"Kenapa diam haaa." Makin lebar pulak Sowoon smirk.

"Kalau kau sibuk cakap pasal Hoshi lagi aku hantar kau balik rumah." Tak ada pilihan lain selain ugut dia. Dia datang dengan kereta sendiri tapi keluarga dia risau la kalau dia balik sorang-sorang di waktu macam ni. Jadi akulah yang kena teman dia.

"Tak payahlah garang sangat." Dia menarik muncung tanda nak merajuk. Sebagai kawan sejati, aku biarkan dia merajuk sorang-sorang.

Tiba-tiba pintu terbuka dari luar. Seperti yang dijangka, itu Jihoon. Mula-mula aku nak buat tak layan tapi aku pelik dia tersenyum-senyum masuk ke dalam rumah. Biasanya muka datar je.

"Abang kau okey ke tak tu?" Sowoon berbisik sambil menyiku tangan aku. Aku mengabaikan soalan Sowoon tapi mata aku tak lepas memandang Jihoon yang sedang menaiki tangga. Akhirnya dia hilang dari pandangan.

Aku tertanya-tanya, Hoshi buat apa dekat abang aku sampai dia nampak tak okey macam tu.

-----

07072021

Dare Where stories live. Discover now