"Jae, bangun. Ada orang nak jumpa kat bawah tu."
Aku membuka mata dengan payah. Sejujurnya aku tak puas tidur lagi. Hoshi punya pasal lah aku susah nak tidur.
"Sowoon ke?" Aku tanya dalam mamai. "Bukan. Aku tak pernah nampak dia keluar dengan kau sebelum ni. Kau berkawan dengan dia tak bagitau aku eh?" Woozi mengecilkan mata memandang aku.
Kalau bukan Sowoon, siapa lagi?
Aku bangun masuk ke bilik air untuk cuci taik mata dan gosok gigi. Kemudian barulah aku mendekati pintu bilik untuk keluar.
"Dia lelaki." Sebaik saja dengar perkataan lelaki, pergerakan tangan aku yang ingin memegang tombol pintu terhenti. Aku tak ada kenal dengan lelaki selain bekas rakan sekolah dulu dan...
Hoshi.
"Cuba kau describe sikit muka dia." Aku terus duduk di kerusi berdekatan.
"Err dia putih, rambut blonde, mata pun macam nampak tak nampak je. Lepas tu-"
"Aku tak nak jumpa dia." Aku menyilangkan tangan pada dada dan buat muka sombong.
Tapi sekejap. Macam mana dia boleh tau rumah? Semalam dia ikut aku balik ke?
"Hah? Kau dah kenapa?"
"Cakap je yang aku tak nak jumpa dia. Nanti dia taulah kenapa." Aku menggulingkan bola mata.
Sekali lagi Woozi mengecilkan mata memandang aku.
"Baik kau sendiri bagitau kalau tak aku suruh aku dia yang cerita." Ugut Woozi. "Tak nak. Nanti kau marah." Kata aku dengan perlahan.
"HAAAA. KAU BUAT BENDA TAK SENONOH DENGAN DIA EH?"
"MANA ADA." Cepat-cepat aku menafikan. Cium tu benda senonoh kan? Yang tak senonoh cuma benda kat katil tu atau bila kita jadi pengotor. Ah apa-apa jelah.
"Aku rasa lagi baik aku tanya dia." Woozi terus berlari keluar dari bilik tanpa sempat aku tahan.
Oh tidakkk.
Aku menghantukkan kepala pada dinding. Ni tak boleh jadi. Baik aku curi dengar apa yang dia cakap. Takut dia tokok tambah cerita pulak.
Aku keluar dari bilik lalu duduk di anak tangga atas sekali. Dari sini boleh je dengar perbualan orang di ruang tamu.
"Kau nak air ke?" Tanya Woozi pada Hoshi. Dengan tersipu-malu, Hoshi menganggukkan kepalanya. Baru saja Woozi ingin melangkah masuk ke dapur, Hoshi berkata, "jangan lupa kurangkan gula, lebihkan senyuman."
Ok pahal mamat ni tiber.
"Hah? Siapa kata aku nak bagi minuman manis? Aku cuma nak hidang air kosong." Kata-kata Woozi membuatkan aku hampir tercekik air liur. Sejak bila dia kelakar macam ni?
Hoshi malu sendiri. Dia hanya tersengih manakala Woozi masuk ke dapur.
Setelah 5 minit barulah Woozi kembali. Rupanya dia buat air oren untuk Hoshi. Tadi kata nak bagi air kosong. Hoshi mangucapkan terima kasih pada Woozi.
"Mana Jaehwa?" Soal Hoshi. "Dia tak nak jumpa kau." Balas Woozi.
"Boleh aku tau apa masalah dia dengan kau? Atau kau ada buat apa-apa dekat dia?"
Hoshi menundukkan kepala seketika sebelum memandang Woozi kembali. "Nak jawapan jujur ke tipu?"
Soalan jenis apakah? Sah dia ni tak berapa betul.
"Aku nak kau straight to the point so jawapan jujur jelah."
"Saya..." Hoshi bermain-main dengan jarinya sendiri. Cepatlah, aku teringin nak tau jawapan ni. Kalau dia menipu, sumpah aku campak selipar rumah yang aku tengah pakai ni dekat kepala dia.
"Cakap je, tak apa." Ewah lembut semacam bahasa Woozi. Aku cabut selipar rumah dari kaki aku siap-siap. Rasa nak campak kat Woozi sekali pun ada.
"Saya terlanjur dengan dia."
TERLANJUR?
"Ohh. Terlanjur je." Woozi mengangguk faham. Setelah beberapa saat, dia kembali memandang mata Hoshi. "Kejap apa kau cakap tadi?"
"Saya cakap terlanj-"
Belum sempat dia menghabiskan kata-kata aku campak kedua-dua belah selipar ke arahnya.
"Auch! Apa ni?" Hoshi memandang sekeliling sambil menggosok kepalanya. Tak lama kemudian, aku baru perasan lagi sebelah selipar terkena cawan air oren dan air oren tersebut tumpah ke seluar Woozi.
Suasana agak kritikal bila aku nampak muka Woozi memerah.
Mampus.
Sebelum aku dikejar, aku melarikan diri masuk ke dalam bilik dan kunci pintu.
"LEE JAEHWAAAA."
---
28032020
YOU ARE READING
Dare
Fanfiction"aku menyesal sahut dare kau." "menyesal sekarang takde guna dah sis. ehe." cast; - kwon hoshi (svt) - lee jaehwa - dan lain² lagi Start: 28112019 Finish: -