3 hari berlalu..
"Serabut tahu tak! kau bakar je lah hasil kerja kau ni. Macam budak sekolah menengah buat kerja," tengking rayyan seraya membaling fail hitam milik helmi selaku receptionist.
Sejak dari pagi hingga ke tengahari moodnya ke laut semua benda jadi serba tak kena di depan matanya. Hampir ke semua pekerja dimarahinya.
Helmi menunduk mengutip kertas-kertas yang bertaburan di atas lantai.
"Kau pergi keluar sekarang! semua kerja tu aku nak kau buat balik." halau rayyan. Wajahnya masih bengis.
"Tapi boss saya nak cakap sesuat-"
"Keluar!" jerkah rayyan memotong baris ayat helmi.
"Baiklah. Maafkan saya." helmi keluar dari bilik sebelum menghempas pintu kuat.
"Kalau pintu tu rosak memang aku suruh dia ganti." keluhan kecil dilepaskan. Dia mendongak ke atas sambil matanya terpejam rapat. Terlalu banyak masalah yang dihadapinya.
Semalam dia terima beberapa bil pejabat termasuk bil elektrik dan sebagainya. Dia diberi notis untuk bayar segera semua bayaran tertunggak selama tiga bulan mencecah hingga 500 ratus ribu. Disebabkan masalah itu semua pekerja kena tempiasnya.
Ada satu perkara yang menganggu pemikirannya. Setahu rayyan setiap bulan memang dia akan serahkan duit untuk membayar segala bil kepada Encik faizul. Jadi sekarang kenapa bayaran tertunggak?
Knock..knock..knock..
Bunyi kuat yang terhasil daripada ketukan pintu menyedarkan Rayyan daripada berfikir. Rayyan membetulkan kedudukannya secara menegak bersedia menunggu.
"Come in."
Krak..
Encik faizul. Tiba-tiba dia rasa bersemangat.
"Ada apa?" sapa rayyan, ceria.
"Tuan sibuk ke? sebab saya ada benda nak cerita ni."
"Hm duduk lah dulu," kerusi ditarik lembut sebelum melabuhkan punggung.
"Tuan tahu tak siapa punca bil pejabat tertunggak," kata encik faizul bersungguh.
"Aik. Macam mana boleh tahu?" desis hati rayyan.
"Hm siapa?"
"Helmi!"
"Saya nampak dia tuan. Setiap kali saya nak pergi bayar mesti dia sengaja nak tolong saya pergi bayarkan. Padahal semua tu tugas saya kan? tuan tak pelik ke?"
Rayyan masih mendengar. Dia sendiri dapat rasa helmi bukan pesalahnya lagipun helmi ialah pekerja paling baik dan cemerlang. Tiga tahun lepas helmi dianugerahkan sijil pekerja terbaik. Lagi buat dia pelik bila nama Helmi disebut-sebut padahal gaji helmi sangat tinggi kalau nak dibandingkan dengan Encik faizul. So? takkanlah dia nak mencuri kan? pelik.
"Tapi, awak tahu dari mana yang bil pejabat tertunggak?"
Diam, mata bergerak-gerak seakan memikir alasan logik. Jantung berdegup kencang.
"Saya terdengar budak-budak pejabat ni sembang katanya tuan serabut tentang tu," jawab encik Faizul dengan wajah biasa seakan tidak takut dengan soalan rayyan.
"Ugh? mustahil lah."
"Bercakap biarlah pakai otak. Macam mana budak-budak office boleh tahu?"
"Mungkin ada orang dalam yang kongsi benda-benda ni," jawab encik Faizul tanpa ragu-ragu.
"Buat pertama kali saya dengar jawapan paling teruk seumur hidup saya. Awak tak fikir ke? macam mana diorang tahu sedangkan saya orang pertama yang dapat panggilan tu."
KAMU SEDANG MEMBACA
Siapakah dia ? [ In editting } ✔️ NEW VERSION
RomanceStatus :- In editting [ SLOW UPDATE ] 🌹 - I am patient how I love you Start :- 15 September End : Cover yang lawa from :- @Missfeiyi ❤️