BAB 17

352 86 0
                                    

Hampir dua jam kami sembang-sembang sampailah kerja siap. Sembang apa pun tak tahu sebab dah jadi rojak haha! ada topik pisang belakang rumah ada jugak topik ekonomi negara. Hamboi kemain asfa sembang rupanya dia ni lagi banyak cakap daripada aku tau. Mati-mati ingatkan asfa ni pemalu!

Segala benda tajam kami kemaskan dalam satu tempat. Tak adalah nampak berterabur sangat, ini tak pisau dekat merata-rata orangnya dah hilang kemana. Haih! dah mula dah aku nak membebel. Maklang pun dah lesap.

"Fuh penatnya rasa!" ujarku sambil menyeka peluh. Lega rasanya bila semua benda dah siap tak adalah kalut nanti nak mengemas. Asfa cuit bahuku.

"Nak ikut tak pergi ronda kampung sebelah, boleh tengok-tengok padi tau" ajak asfa. Bersungguh betul dia ajak tapi malangnya tubuhku agak keletihan. Aku menggeleng kepala.

"Kau pergi aje lah aku penat sikit," tolakku lembut. Benar, memang aku penat tak menipu. Lepas aje aku tolak terus muka dia berubah jadi itik. Maksud aku muncung sedepa.

"Kau ni tak bestlah."

Aku sengih.

"Ke kau mengandung ea," kata asfa.

Nak jatuh rahang aku dengar apa yang asfa cakap. Macam mana agaknya dia boleh terlintas fikir macam tu. Aku fikir, mengandung? kami pun tak..

"Ish! tak bukan! aku cuma penat aje"

"Dah tak payah fikir bukan-bukan," aku tolak tubuh asfa menyuruhnya keluar.

"Yelah."

Ada-ada je asfa ni. Aku pusing ke belakang.

"Ya Allah! terkejut saya," lagi 2cm hidung afiq nak berlaga dengan hidung aku. Terkejut punya pasal sampai telefon melayang ke lantai.

"Terkejut tahu tak!"

Tubuhku sedikit membongkok untuk mencapai telefon. Gara-gara afiq habis telefon kesayanganku jatuh. Nasiblah skrin telefon baik aje.

"Sayang abang ke sayang telefon?" soalnya tegas.

"Telefon."

"Buatlah muka gitu nanti jadi betul-betul baru tahu!" marahku. Sakit pulak hati tengok wajahnya masam mencuka. Agaknya kena suap gula tiga senduk barulah dia senyum selalu.

Dia senyum. Barulah nampak hensem! aip..

"Jawapan?" aku mengeluh panjang. Lagi sekali soalan sama ditanya kembali.

"Erm saya perlukan 3 hari lagi boleh tak?" jawabku sekilas melihat wajahnya.

Masam mencuka. Aura sedingin ais batu dah muncul kembali.

"I can't" jawab afiq sayu. Dia nampak sedih tak ada secalit senyuman pun di wajahnya. Dia terus pergi.

Fuhh rasa macam baru lepas buat kesalahan yang besar. Serba-salah pulak rasanya. Dah jadi satu masalah besar nak memujuk pakcik tu sekarang ni aku nak pujuk macam mana? cuba bagitau. Ahh lantak pi lah!

.

"Ini ke lorong dia?"

Lorong yang sangat sempit kiri kanan dipenuhi padi. Lorong macam ni memang sesuai untuk kenderaan kecik kalau kenderaan sebesar gajah agaknya jatuh dalam sawah padi tak.

Rafiq berfikir panjang. Muat ke tak ni?

"Mama tahu lorong dia sempit tapi kamu cubalah," ujar mama.

"Tak ada lagi kenderaan besar jatuh dalam sawah padi, jangan risau okay." ujar mama seakan tahu pemikiran anaknya. Rafiq ketawa. Sempat lagi melawak.

"Okay!"

Siapakah dia ? [ In editting } ✔️ NEW VERSIONTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang